پلنگی که سه‌شنبه شب در منطقه پاسند از توابع شهرستان بهشهر به دلیل گرفتار شدن در تله سیمی، زنده‌گیری و به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شده بود صبح امروز هشیاری خود را به طور کامل به دست آورده و برای آزاد شدن از اسارت تلاش می‌کند.
کد خبر: ۳۸۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳ 02 March 2017
 پلنگی که سه‌شنبه شب در منطقه پاسند از توابع شهرستان بهشهر به دلیل گرفتار شدن در تله سیمی، زنده‌گیری و به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شده بود صبح امروز هوشیاری خود را به طور کامل به دست آورده و برای آزاد شدن از اسارت تلاش می‌کند.

بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: زمانی که به محل گرفتار شدن پلنگ پاسند رسیدیم حیوان خود را از تله سیمی آزاد کرده بود و با اینکه آثار خراش ناشی از پرش این پلنگ، تا ارتفاع 4 متری درخت مشاهده می‌شد اما حیوان، دیگر توان حرکت و یا حتی واکنشی نسبت به حضور ما را نداشت. تورهای ماهیگیری، تکه‌‌های چوب‌ و سر سرنگی که اطراف پلنگ مشاهده کردیم حکایت از تلاش عده‌ای برای زنده‌گیری این حیوان ارزشمند داشت اما اینکه پلنگ چه مدت در تله گرفتار بوده و چه بر سرش آمده قابل تشخیص نبود.

وی ادامه می‌دهد: این حیوان ساعتی پس از زنده‌گیری و انجام معاینات و رادیوگرافی به جایگاهی در پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال یافت. خوشبختانه در رادیوگرافی، نشانه‌ای از شکستگی مشاهده نشد و حیوان پس از گذراندن یک روز در جایگاه، صبح امروز هشیاری خود را به طور کامل به دست آورده و رفتار و واکنش‌هایی کاملا طبیعی را به نمایش می‌گذارد.

اکرامی با بیان اینکه پلنگ پاسند تلاش می‌کند با پریدن و کوبیدن خود به دیوار جایگاه، خود را آزاد کند می‌گوید: به احتمال زیاد این پلنگ نر عظیم‌الجثه که سنش را حدود 10 سال تخمین می‌زنیم هفته آینده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران رهاسازی خواهد شد.

مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست روز گذشته به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفته بود: شخصی که با مشاهده این پلنگ گرفتار در تله تلاش کرده بود با استفاده از تور، حیوان را به دام بیندازد توسط پلنگ زخمی شده و در بیمارستان بستری است. این فرد سابقه تخلفات دیگری هم دارد و به همین دلیل در بیمارستان تحت نظارت مأموران قرار گرفته و دو نفر از همدستانش نیز شناسایی شده‌اند.
کشف سر سرنگ در اطراف تله پلنگ پاسند!

پلنگ پاسند صبح چهارشنبه 11 اسفند
کشف سر سرنگ در اطراف تله پلنگ پاسند!

پلنگ پاسند صبح پنجشنبه 12 اسفند

به‌دنبال گزارش‌هایی حاکی از گرفتار شدن یک پلنگ در تله‌ سیمی در ارتفاعات پاسند شهرستان بهشهر، مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران عصر سه‌شنبه 10 اسفند عازم محل شده با استفاده از تیر بیهوشی حیوان را زنده‌گیری کردند.

این در حالی است که سالانه بسیاری از گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش کشور قربانی تله‌هایی می‌شود که به‌منظور حفاظت از مزارع در جنگل‌ها نصب شدند. این تله‌ها که عموماً به‌منظور شکار گراز مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند طناب دار عمل می‌کنند و با تقلای حیوان، تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شوند تا در نتیجه ایجاد فشار شدید به گردن حیوان توسط تسمه یا سیم بکسل به مرگ قربانی منجر شوند. هرچند در برخی موارد، حیوانات موفق می‌شوند خود را از این تله‌ها خلاص کنند اما عموماً به‌دلیل شدت جراحات وارده پس از مدتی از پا در‌ می‌آیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار