آرای متفاوتی درخصوص کم و کیف بسترهای حضور و فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه وجود دارد.
کد خبر: ۳۹۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ 09 March 2017
 در ایران اسلامی روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) به مناسبت روز تکریم مقام زن نامیده شده است و فرهنگ‌سازی‌های بسیار خوبی در راستای حرمت‌دهی به زنان جامعه اعم از مادران و همسران شده و می‌شود.


با اینحال مردم دنیا در بسیاری از کشورهای جهان از آن جهت که هشتم مارس به ابتکار سازمان ملل متحد از سال 1977 به عنوان روز جهانی حقوق زنان و صلح جهانی نامیده شده آن را به عنوان روز جهانی زن گرامی می‌دارند. در این روز زنان جهان بدون توجه به گرایش های مختلف فکری، عقیدتی و نژادی  به یادآوری موقعیت ها و مطالبات خود می‌پردازند. در حقیقت این روز مجالیست برای نگاه کردن به گذشته و قرار برای تلاش و پیگیری و تجربه‌گیری از فعالیتهای پیشین در راستای تبیین حرکت‌های پیش رو و بازکردن راه جهت شکوفایی استعدادها و فرصت های زنان نسل آینده.


در همین راستا خبرگزاری خانه ملت کوشیده به بهانه این روز بین‌المللی از آقایان نماینده مجلس دهم، منظر آنها را در خصوص نقش زنان در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و سیاسی و کم و کیف حضور زنان در این حوزه ها جویا شود.

رسیدن به آرمان‌های نظام با نادیده گرفتن زنان میسر نیست
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

محمد جواد فتحی 
محمد جواد فتحی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت ضمن تاکید بر نقش تاثیرگذار زنان در جامعه امروز عنوان کرد: فضای فعلی برای فعالیتهای زنان کاملا مثبت است و جامعه فعلی توانسته به این رشد و بلوغ فکری دست یابد که زنان نیمی از پیکره اجتماع هستند و توان و نیرویی دارند که تعالی و کمال جامعه در گرو استفاده از این توان و نیرو است.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جامعه فعلی این عقلانیت ایجاد شده است که برای زنان همان سهم 50 درصد لحاظ شود، اظهار کرد: قطعا ما برای رسیدن به آن آرمان‌های نظام نمیتوانیم نیمی از این قدرت را نادیده بگیریم.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: با توجه به تمامی تفاوتهای موجود بین زن و مرد ما در عرصه های علمی و تحقیقاتی واجرایی و تشکیلاتی نظام شاهد هستیم بانوان خیلی خوب با ویژگی های منحصر به فردشان توانستند ضمن اثبات خود، نقش‌شان را به عنوان نیمی از جامعه به نحو احسن ایفا کنند.


فتحی گفت: مهمترین محدودیت از نظر بنده حفظ حجاب و عفاف هست که البته این موضوع هم برای زنان و هم برای مردان وجود دارد زیرا حجاب مفهومی است کلی و متعلق به هر دو جنس زن و مرد؛ لذا با شرط رعایت عفاف، زنان در تمامی عرصه‌ها میتوانند حضور داشته و کارگشا باشند.

انتقال مسایل مذهبی به فرزندان و نسل بعدی ، وظیفه زنان
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

نادر قاضی پور


نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت ضمن تاکید بر نقش زنان در انتقال فرهنگ مذهبی گفت: زنان در موضوع فرهنگی نقش بسیار مهمتری نسبت به مردان دارند؛ زنان مادرانی هستند که وظیفه انتقال مسایل مذهبی به فرزندان و نسل بعدی را به عهده دارند.


وی تصریح کرد: همچنین زنان در حوزه های سیاسی جایگاه بالایی نسبت به گذشته دارند. امروزه بانوان در پست های مهم سیاسی مثل معاون رییس جمهور و نمایندگی مجلس بسیار فعالتر از گذشته ظاهر شدند به طوری که در مجلس فعلی زنان دو برابر مجلس نهم حضور دارند.

محدودیت جنسیتی وجود ندارد
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

محمد جواد جمالی نوبندگانی در غرفه خانه ملت
 محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با تکیه بر سخنان امام خمینی (ره) به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: زنان از ابتدا نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف این انقلاب داشتند. در شرایط کنونی در دانشگاهها و فضاهای علمی، زنان با 65 درصد ورودی در رشته های مهم و تاثیر گذار حضور دارند و درسازمانهای اداری زنان گاه بیشتر از مردان هستند.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تعداد زنان در مجلس دهم گفت: در حوزه سیاسی هم شاهد پیشرفت رو به جلویی برای زنان هستیم. امروزه زنان دارای نشریات هستند و فعالیتهای سیاسی در رتبه های بالای کشوری مانند معاون رییس جمهور یا رییس سازمان محیط زیست و در دولت قبلی به عنوان وزیر نقش آفرینی دارند.


وی بیان کرد: زنان بدون محدودیت در عرصه های علمی و ورزشی پا به پای مردان جلو میروند به گونه ای که در المپیک زنان توانستند مدال کسب کنند و حتی پرچمدار کاروان المپیک ایران یک زن بود.


وی در ادامه تصریح کرد: برخی از فعالیتهای زنان امروزه رایج تر نیز شده است؛ مانند رانندگی یا حتی خلبانی و مشاغلی از این قبیل که با فیزیک زن سازگار نیست و ممکن است در خصوص نقش زن در خانواده خلل ایجاد کند زیرا زنان به دلیل مسئولیت های مادری و همسری و از نظر فیزیک بدنی خود گاه نمیتوانند در برخی نقش ها حضور داشته باشند اما این به معنای محدودیت قانونی نیست.


جمالی در پایان اشاره کرد: خوشبختانه در کشور ما محدودیت جنسیتی وجود ندارد مگر در موارد خاص مثل ریاست جمهوری که تعریفی منحصر به فرد دارد؛ بجز این مورد زنان در تمام عرصه ها حتی در دوره ای در مجلس خبرگان رهبری هم زنان ایفای نقش داشتند.


آیا ممکن است روزی زنان جای مردان را بگیرند ؟
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

رضا شیران خراسانی 
رضا شیران خراسانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به سهم 50 درصدی زنان از جمعیت، گفت: زنان کشور ما در حوزه های اجتماعی و علمی بسیار فعالند. پذیرش بسیاری از مشاغل با اولویت زنان است و آنها در حوزه تولید علم و ثروت نقش بسزایی ایفا می‌کنند.


شیران در ادامه گفت: امروزه در بسیاری از پژوهش های علمی پرسشی مطرح شده که آیا ممکن است روزی زنان جای مردان را بگیرند یا خیر؟ که این بیانگر نقش تاثیر گذار زنان در جهان و ایران است و همواره امیدواریم زنان و مردان سبک زندگیشان به گونه ای باشد که هرکدام در جایگاه واقعی خودشان بدون هیچ محدودیتی فعالیت کنند.

                                                                         مردان بیشتر از زنان محدودیت دارند
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

عبدالرضا عزیزی


عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت فضای پس از انقلاب برای فعالیت زنان را باز توصیف و تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب زنان توانستند در فضای بازتر و بدون محدودیتی فعالیت کنند؛ امروزه شاهد هستیم حدود 60-70 درصد دانشگاههای کشور دانشجویان خانم را پذیرش می‌کنند ضمن آنکه گاه زنان در نقش های سیاسی، مدیریتی و اقتصادی میتوانند فعالتر از مردان عمل کنند و این جای خوشحالیست که زنان ایرانی با حفظ عفاف و حجاب و موازین شرعی و اسلامی میتوانند هم پای مردان تمام فعالیتها را انجام دهند.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مردان بیشتر از زنان در برخی حوزه های پزشکی محدودیت دارند و امروزه شاهد هستیم زنان بیش از مردان در حوزه های علمی و پزشکی دارای تخصص هستند و این برای ما واقعا خوشایند است.

نگرشی که مخالف فعالیت اجتماعی زنان بود، کمرنگ شده است
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

پورمختار
محمد علی پورمختار نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به فعالیت رو به رشد زنان در عرصه های اقتصادی بیان کرد: زنان از مسایل تولید ثروت خصوصا در حوزه مشاغل خانگی استقبال خوبی کردند و توانستند در این امر بسیار موفق عمل کنند.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه تاکید کرد: هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای زنان وجود ندارد و خوشبختانه فضا برای فعالیت بیشتر زنان بسیار آماده است اما اگر قائل به محدودیتی در این حوزه باشیم از نظر فرهنگی است که گاهی نگاه برخی افراد جامعه به فعالیت زنان متفاوت است.


وی گفت: البته افرادی مخالف فعالیت اجتماعی زنان هستند که این نگاه اخیرا کمتر شده؛ با این حال فضای باز برای فعالیت‌های زنان از نظر نگرشی، دقت نظر و مسئولیت پذیری میتواند تاثیرگذار باشد.

برخی تفاوتها طبیعی است
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

مسعود رضایی
مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه نباید برای زنان قائل به محدودیت باشیم ادامه داد: باید کشور ما به نقطه ای برسد که نگاه تبعیضی و جنسیتی وجود نداشته باشد و انسان را در نظر بگیریم؛ انسان میتواند زن یا مرد باشد که خارج از این دو مقوله نخواهد بود و آنها میتوانند مکمل و برابر باشند.


رضایی در ادامه گفت: هر نگاهی به جنس مرد وجود دارد باید همان نگاه از حیث شخصیت اجتماعی و زندگی به زن ایجاد شود. هرچند برخی تفاوتها وجود دارد که امری کاملا طبیعی است؛ مثل مشاغلی که ارگانیک بدن زنان اجازه ورود و فعالیت در این مشاغل را به آنان نمیدهد کمااینکه مردان ضعیف‌جثه هم ممکن است نتوانند برخی مشاغل سنگین را انجام دهند.


وی ادامه داد: بنابراین این نگاه هم نمیتواند نگاه تبعیضی باشد بلکه صلاحیت و شایستگی است که نسبت به هر جنسیتی میتوان نگاه کرد و این تفاوت باید باشد.


وی ضمن مخالفت با نگاه تبعیضی و جنسیتی گفت: متاسفانه در شرایط فعلی در عرصه هایی برای زنان محدودیت ایجاد می شود؛ مثلا برای زنان سهمیه تعیین میشود که این مقدار از زنان حق پذیرش در برخی مشاغل را دارند که از نظر حقوقی این خود نوعی تبعیض محسوب میشود.

محدودیت هست ولی محرومیت نیست
زنان از دریچه نگاه مردان مجلس

نصر الله پژمانفر
نصر الله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر این مهم که در حوزه فرهنگی و علمی محدودیتی برای زنان وجود ندارد گفت: زنان با توجه به دقت نظری که دارند، در حوزه مسایل فرهنگی و پژوهشی پیشرفت قابل توجهی داشتند و پژوهش های زنان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بدون نگاه جنستی بسیار موفق تر ظاهر شده است.


پژمان‌فر در ادامه تاکید کرد: ما محدودیت را به معنای محرومیت نمیبینیم؛ باید بپذیریم که جنس زن با مرد دارای تفاوتهایی است و اگر بخواهیم در همه مسایل زنان و مردان را با هم برابر بدانیم نه تنها لطفی به زنان نیست بلکه ظلم به آنها محسوب میشود.


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: امروزه شاهد هستیم در برخی از کشورها به بهانه تساوی حقوق زن و مرد از زنان در مشاغل سخت مثل کار در کارخانه ها و در حوزه های نظامی سوءاستفاده میشود که این باتوجه به نقش و وظیفه تربیتی زنان تناقضی در فضای رفتاری ایجاد میکند و باید حضور زنان را یک واقعیتی معنا دار کنیم زیرا گفتمان دینی حضور زن را در عرصه های اجتماعی به معنای حضور مساوی با مرد نمیداند بلکه اصل حضور زن را در نقش های انحصاری زنان میبیند و باید در این حوزه با دقت نظر برخورد شود که به بهانه تساوی حقوق زنان در حق زنان ظلم نشود.




منبع: خبرگزاری خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار