معاون استاندار خبر داد: سرمایه‌گذاری ۷۱ میلیون دلاری هلندی‌ها در لرستان
کد خبر: ۳۹۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 16 March 2017

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان در نشست مدیران کل و مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، گزارش اقتصاد مقاومتی را بیان عملکرد مدیران دانست و آن را متفاوت از گذشته و کم نظیر بودن آن عنوان کرد.


مهندس غضنفری در این نشست گفت: از ابتدای کار دولت تدبیر و امید در استان و در رأس آن استاندار از ابتدای استقرارشان به مفهوم واقع بحث اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد.


وی با اشاره به اینکه برنامه اقتصاد مقاومتی از اساس به درستی پایه گذاری شده است، گفت: بر این مبنا که در ابتدا وضعیت استان را بسنجیم سپس این وضعیت را به خوبی منتقل کنیم و توجه مقامات را به استان جلب و طرقی در این مسیر طراحی شد که از همه ابعاد بتوانیم این وضعیت را بشناسانیم از جمله سفر مقامات موثر به استان و دیدن ظرفیت‌ها و لمس مشکلات لرستان، ایجاد سایت، برگزاری هفته‌های فرهنگی، همایش‌های متعدد را داشتیم که در نهایت گام اول به خوبی برداشته شد و علت موفقیت این گام نیز در یک رقابت کشوری استان به دلیل همین قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها به عنوان استان الگوساز انتخاب شد.


غضنفری افزود: پس از آسیب‌شناسی بر اساس همان شناخت ایجاد شده و پالایش آمارهای غیر مطمئن و غیر قابل اتکا به مشکل اصلی استان که بحث اقتصاد و بیکاری بود رسیدیم.


وی گفت: برنامه‌هایی در ذیل اسنادی  تهیه شد(سند آمایش، اشتغال، اقتصاد مقاومتی ) به عنوان برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت که در تداوم مسیرمان اجرایی شد.


معاون استاندار لرستان اضافه کرد: اولین برنامه کوتاه مدتی که اجرایی شد احیای ظرفیت‌های راکد و حفظ اشتغال موجود بود. در بحث رونق تولید سهمیه ای که به استان ابلاغ شده بود ۳۰۴ واحد زیر ظرفیت اسمی که فعال بودند و یا نیمه تکمیل و به کلی راکد، با یک اعتبار ۴۰۵ میلیارد تومانی و خوشبختانه با هدایت و رهنمودهای هوشمندانه جناب آقای استاندار و تلاش شبانه روزی همه مدیران و استفاده و بهره وری از فرصت‌ها در حال حاضر و فقط در سامانه رونق تولید ۳۲۷ واحد و با واحدهایی که مستقیماً توسط بانک‌ها تزریق تسهیلات صورت گرفت ۶۹۲ واحد از این وضعیت خارج شد.


وی ادامه داد:  این مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که از این میزان ۱۴۰ واحد ۱۰۰ درصد تعطیل بودند و اعتباری که هزینه شد ۵۶۷ میلیارد تومان از نظر درصد تحقق نسبت به سهمیه تخصیصی رتبه سوم را در کشور کسب کردیم و مقام عالی وزارت طی نامه ای به رئیس جمهور محترم عملکرد استان را بیان کردند که با افتخار استان لرستان رتبه سوم را کسب کرد.


غضنفری در ادامه بیان آمارها افزود: ستاد تسهیل که برای رفع موانع تولید ایجاد گشته از ابتدای سال تا به امروز ۱۷۲ جلسه با بیش از ۷۲۱ مصوبه که ۴۳۱ مورد آن اجرایی و با ضریب تحقق ۹۷ درصدی و به این معنا که موانع پیش روی این واحدهای تولیدی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری برداشته شده و فعال شده‌اند که از این منظر نیز یکی از استان‌های برتر کشور می باشیم.


معاون استاندار گفت: در حوزه صادرات با یک رقم ۲۰۲ میلیون دلاری رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم که هدف گذاری ما یک رشد ۱۲ درصدی بود و در مقابل آن واردات ما با یک کاهش منفی ۲ درصدی مواجه شد و آن هم وارداتی که صرفاً در مسیر تولید بود و خرید مواد اولیه و تجهیزات تولید را در بر داشت.


جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان از شاخص‌های عمده اقتصاد مقاومتی را بحث رونق تولید، صادرات و توجه به ظرفیت‌ها عنوان کرد و گفت: از مواردی که در استان موفق شده عینیت پیدا کند کشت و صنعت می‌باشد که نمونه بارز درون‌زایست، کشت و صنعت یک ظرفیت مخروبه و متروکه با ۱۶ سال تعطیلی تبدیل شده است به نماد اقتصاد مقاومتی.


 وی افزود: ظرفیت درونی، برونگرایی، استفاده از سرمایه تکنولوژی و بازار خارجی که با حضور و سرمایه‌گذاری ۷۱ میلیون دلاری هلندی‌ها و مدرن ترین شیوه احداث گلخانه و با بازار هدف روسیه گامی از دولت تدبیر و امید در این استان بوده است.


غضنفری همچنین به صنایع غذایی گهر، فولاد ازنا، بایر افلاک، گلخانه دیناروند و پارسیلونی که یک معضل در استان بود اشاره و اظهار کرد: با همت استاندار و همراهی وزرای کشور و صنعت و معدن و دستگاه‌های اجرایی این واحدها به سرانجام رسید که به‌زودی اخبار نهایی آن نیز اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار