آرامگاه امامزادگان زید و قاسم در ۳۰ کیلومتری شهرستان ازنا واقع شده است.
کد خبر: ۳۹۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 28 March 2017

یکی ‌از جاذبه‌های توریستی استان آرامگاه امامزادگان زید و قاسم است که در ۳۰ کیلومتری شهرستان ازنا، در روستای امامزاده قاسم واقع شده است.

آرامگاه امامزادگان زید و قاسم

این بنا در شهرستان ازنا و در دهستان چاپلق واقع شده است. کتیبه کنده کاری شده بر روی در ورودی بقعه و بر حاشیه ضریح (صندوق قبر) سال‌های ۷۳۸ و ۸۰۸ و ۸۵۰ ه.ق. را نشان می‌دهد. قدیم‌ترین قسمت بنا را دروازه ورودی و گنبدخانه آن تشکیل می‌دهد که دارای مشخصه‌های زمان ایلخانی و بر روی آن آیاتی از قرآن کنده‌کاری شده است .
بنا به اظهارات ساکنین این روستا در زمان ساسانیان نام این روستا به‌ دلیل شرایط جغرافیایی «کنده سفید» نام‌گذاری شده بود و بعدها به تقدس نام این امامزادگان روستای کنده سفید به نام ‌امامزاده قاسم معروف شد.
بنای اولیه این معماری مربوط به سده هشتم هجری قمری معاصر با دوره تیموریان است، سبک این معماری شباهت زیادی به معماری‌های ترکی و مغولی دارد، گنبد آن از بیرون هرمی شکل ولی در درون کاملاً قوس کروی دارد.
این بنا به‌عنوان یک نماد از شهرستان ازنا عنوان شده و در اکثر تبلیغات و خبرهای مربوط به شهرستان این نماد به‌عنوان لوگو یا برند شهرستان ازنا معروف است.
از مشخصات بارز این بنا، دیوارهای بلند، ضخیم و آجری با شبستان‌های مرتفع و مقرنس کاری است که سطح حیاط آن با آجرهای مربع ۲۰*۲۰ فرش شده است.
کتیبه‌های روی در ورودی مقبره و حاشیه‌های ضریح سال‌های ۷۳۸ و۸۰۸ و۸۵۰ را نشان می‌دهد؛ از نظر هنری و تاریخی درب‌های ورودی و ۲ صندوق چوبی آن مرقد بسیار گرانبهاست که متأسفانه تاکنون بارها به سرقت رفته‌اند.
بر روی این صندوق آیاتی از قرآن‌کریم با خطوط رقاع و ثلث نگاشته شده است و از متن روی آن برمی‌آید که این مزارها برای امامزادگان قاسم و زید در محرم سال ۷۳۸ مرمت و بازسازی شده است.
این دو امامزاده از نسل پنجم خود با امام حسن مجتبی(ع) منسوب می‌شوند، این بنا در سال ۱۳۵۷ از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شده است

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار