کد خبر: ۴۴۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳ 17 June 2017
اعضای یک باند مخوف شرارت های مسلحانه که به اتهام چندین فقره قتل و گروگانگیری از 8 سال قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی و انتظامی بودند با صدور دستورات ویژه قضایی در حالی به چنگ قانون افتادند که آخرین گروگان خود را با دست و پاهای بسته در سوهای تاریک قناتی در منطقه تربت جام نگهداری می کردند تا مبلغ 800 میلیون تومان اخاذی کنند.
 
به گزارش خراسان، دادستان عمومی و انقلاب تربت جام روز گذشته پس از انجام عملیات آزادسازی گروگان 50 ساله به تشریح جزئیاتی از اعمال مجرمانه اعضای این باند خطرناک پرداخت و به خراسان گفت: فرد 36 ساله ای به نام «الف-ب» از سال 1388 و در پی وقوع یک فقره آدم ربایی مسلحانه تحت تعقیب دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی قرار گرفت.
 
قاضی «ولی قنبری راد» افزود: بررسی های دقیق پلیسی و تجزیه و تحلیل های کارشناسی بیانگر آن بود که این فرد سرکرده یک باند خطرناک مسلحانه است که اقدام به شرارت می کند و به اتهامات دیگری نیز از شهرهای مختلف تحت تعقیب قرار دارد. مقام ارشد قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تربت جام تصریح کرد: هنوز یک سال از این ماجرا نگذشته بود که سال 89 نیز گروگانگیری مسلحانه دیگری در منطقه تربت جام رخ داد.
 
تحقیقات میدانی درباره این حادثه نیز نشان می داد که اعضای باند مخوفی که سرکردگی آن را «الف-ب» عهده دار است مرتکب آدم ربایی شده اند بنابراین گستره فعالیت های اطلاعاتی به دیگر شهرهای خراسان رضوی کشیده شد این درحالی بود که چند سال بعد باز هم ماجراهای گروگانگیری در چناران رخ داد که پیگیری سرنخ های پلیسی به اعضای باند مخوف می‌رسید.
 
دادستان تربت جام خاطرنشان کرد: تمرکز فعالیت های اطلاعاتی روی اعضای این باند مشخص کرد که سرکرده باند به اتهام قتل همسر ایرانی اش نیز تحت تعقیب است و این احتمال وجود دارد که وی همسر خود  را به قتل رسانده باشد. اما آن ها مدام مخفیگاه های خود را در کوه ها و بیابان های شهرهای مرزی تغییر می دادند تا این که هفتم خرداد امسال گروگانگیری مسلحانه دیگری در تربت جام رخ داد.
 
قاضی «قنبری راد» با اشاره به جزئیات این ماجرا افزود: ساعت 20 شب هفتم خرداد 3 عضو این باند خطرناک به سرکردگی «الف-ب» در حالی که نقاب به چهره داشتند و سلاح کلاشینکف را در دست می فشردند 3 مرد را در زمین های کشاورزی اطراف روستای محمودآباد مورد هجوم قرار دادند و دست و پاهای آنان را با تهدید به مرگ بستند. آنان سپس یکی از گروگان ها که مرد 50 ساله ای به نام «حسن» بود را با دست و پاهای بسته داخل خودروی ال 90 خودش انداختند و به مکان نامعلومی بردند. این مقام قضایی خاطرنشان کرد: چند روز بعد خودرو گروگان مذکور در اطراف یکی از روستاها در حالی کشف شد که گروه ویژه ای از نیروهای امنیتی و انتظامی با صدور دستورات قضایی وارد عمل شده بودند و به طور شبانه روز برای شناسایی محل اختفای اعضای این باند مخوف تلاش می کردند.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، عملیات پلیسی و اطلاعاتی با توجه به سرنخ های موجود وارد مرحله جدیدی شد تا این که همه دستگاه های امنیتی، انتظامی آگاهی و مرزبانی بسیج شدند تا در کنار دستگاه قضایی برای پایان دادن به شرارت های اعضای این باند تلاش کنند.
 
قاضی «ولی قنبری راد» ادامه داد: وقتی سرنخ های آخرین گروگانگیری با توجه به اظهارات 2 مرد دیگری که دست و پاهای آنان در اطراف روستای محمودآباد بسته شده بود و همچنین تحقیقات میدانی قضایی به اعضای این باند رسید، گروهی از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی استان خراسان رضوی نیز به گروه ویژه پیگیری این پرونده پیوستند و بدین ترتیب عملیات از آغاز شب های قدر در کوه ها و بیابان های اطراف تربت جام ادامه یافت.
 
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تربت جام که چندین شبانه روز در کنار نیروهای ویژه این پرونده بر عملیات مذکور نظارت می کرد ادامه داد: همزمان با برگزاری چندین جلسه کارشناسی و تجزبه و تحلیل اطلاعات به دست آمده در کنار سربازان گمنام امام زمان(عج) مشخص شد که سرکرده باند مذکور در اطراف تربت جام مخفی شده است بنابراین همه امکانات ردیابی و اطلاعاتی به کار گرفته شد و منابع و مخبران محلی هم وارد عمل شدند تا این که نیروهای عملیاتی به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می داد سرکرده باند قصد ورود به درمانگاهی در داخل شهر را دارد.
 
وی اضافه کرد: این گونه بود که بلافاصله درمانگاه مذکور به طور نامحسوس به محاصره درآمد و ماموران در پوشش های مختلف اطلاعاتی و در یک عملیات هماهنگ و غافلگیرانه موفق شدند سرکرده باند را به همراه یکی دیگر از اعضای این باند دستگیر کنند. وی افزود: این در حالی بود که طی ماه های گذشته 6 تن از عوامل مرتبط با اعضای این باند مخوف نیز در چنگ قانون گرفتار شده و با صدور قرار بازداشت موقت در زندان به سر می بردند. قاضی «قنبری راد» افزود: «الف-ب» (سرکرده 36 ساله باند) بلافاصله به مقر انتظامی هدایت شد و مورد بازجویی های تخصصی قرار گرفت اما او همواره تلاش کرد تا با وقت کشی و دادن اطلاعات غلط به نیروهای عملیاتی، فرصتی را برای فرار همدستانش فراهم آورد.
 
وی گفت: در همین حال گروه های امنیتی و انتظامی فعالیت های اطلاعاتی خود را در 2 شاخه عملیاتی متمرکز کردند. گروهی که وانمود می کردند اعتراف سرکرده باند را باور دارند با وی در روستاهای مرزی همراه شدند اما گروه ویژه دیگر با استفاده از سرنخ های موجود و همچنین بهره گیری از فناوری های نوین به جست و جو در منطقه «کال جام رود» پرداختند چرا که بررسی های کارشناسی و پلیسی نشان می داد که آنان در یکی از قنات های خشکیده و قدیمی این منطقه مخفی شده اند. این مقام قضایی تصریح کرد: بعد از مدتی فعالیت های اطلاعاتی و هماهنگ در نهایت گروهی از امدادرسانان هلال احمر این شهر نیز به یاری نیروهای عملیاتی آمدند و موفق شدند گروگان را داخل یکی از سوهای قنات خشکیده ای در همین منطقه شناسایی کنند اما با توجه به مسلح بودن اعضای باند شیوه عملیات تغییر کرد تا این که گروه ویژه عملیاتی با رعایت همه موارد ایمنی منطقه را به محاصره کامل درآوردند. در همین حال 4 فرد دیگر مرتبط با اعضای باند که برای فراری دادن متهمان وارد کمین نیروها شده بودند نیز دستگیر و عملیات در حالی با صدور دستور قضایی آغاز شد که از آنان مقداری مهمات هم به دست آمد.
 
دادستان تربت جام تصریح کرد: در این عملیات هماهنگ، گروگان 50 ساله با دست و پاهای بسته از داخل سوی قنات نجات یافت و عضو مسلح این باند که حدود 21 سال داشت در چنگ قانون گرفتار آمد. وی افزود: از این فرد نیز یک قبضه سلاح کلاشینکف به همراه مقادیری مهمات کشف شد و بدین ترتیب اعضای این باند مخوف با انتقال به مقر انتظامی مورد بازجویی قرار گرفتند. قاضی «ولی قنبری راد» خاطرنشان کرد: این جوان 21 ساله که از بستگان سرکرده باند است در بازجویی ها به قتل یکی از گروگان ها اعتراف کرد. دادستان عمومی و انقلاب تربت جام در پایان ضمن قدردانی از همه افراد و سازمان ها و نهادهایی که برای دستگیری اعضای این باند تلاش کردند، افزود: تحقیقات درباره جرایم دیگر این باند مخوف شرارت، قتل و آدم ربایی همچنان ادامه دارد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار