مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بی تحرکی مادران باردار را معضل جدی بهداشتی در جامعه امروز عنوان کرد.
کد خبر: ۴۴۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰ 17 June 2017
به گزارش ایسنا، شیوا کاظمی بارداری را یک پدیده کاملا طبیعی دانست و اظهار کرد: هیچ مراقبت ویژه و اورژانسی در دوران بارداری نیاز نیست، مگر اینکه مادر از قبل بیماری زمینه‌ای داشته و یا با مشکلات دیگری مواجه باشد و بنا به تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز به مراقبت داشته باشد.


وی افزود: در مواردی که مادر سالم است و مشکل خاصی ندارد، مراقبت خاصی هم نیاز نیست و مادر باردار به راحتی دوران بارداری خود را بدون مشکل سپری می‌کند.


کاظمی تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم در سبک زندگی امروزی، مادران باردار و بویژه مادرانی که برای اولین بار بارداری را تجربه می‌کنند روند زندگی خود را تغییر داده و تمامی حرکات خود را متوقف یا کم می‌کنند.


وی افزود: بسیاری مادران باردار پس از اطلاع از باداری خود به کندی راه رفته و بیشتر استراحت کرده و حتی کارهای معمولی و روزمره خود را نیز انجام نمی‌دهند.


کاظمی با بیان اینکه بی‌تحرکی مادران باردار به معضل جدی بهداشتی تبدیل شده است، گفت: این بی‌تحرکی خطرات بسیار جدی برای مادران و جنین آنها دارد که از آن بی‌اطلاع هستند.


این مسئول افزود: اولین خطری که مادران باردار را در پی بی‌تحرکی تهدید می‌کند، خطر ابتلا به دیابت است، زیرا در دوران بارداری بدن مادر برای تامین نیاز جنین قند می‌سازد و زمانی که مادر مدام غذا مصرف کرده و حرکت نکند قند زیادی تولید شده که مصرف نمی‌شود و این قند تجمیع شده می‌تواند زمینه ساز ابتلا مادران باردار به دیابت شود.


وی افزود: همچنین این حجم زیاد قند از طریق بند ناف به جنین می‌رسد و موجب چاقی و درشت شدن جنین می‌شود و بعد از به دنیا آمدن نوزاد، جدایی از این منبع عظیم قند موجب می‌شود نوزاد با افت قند مواجه شده و احتمال به کما رفتن آن نیز وجود دارد.


کاظمی تهدید جدی دیگر در این زمینه را افزایش غلظت بیش از حد خون مادر و لخته شدن آن و افزایش احتمال بروز آمبولی عنوان کرد و افزود: در دوران بارداری به طور طبیعی خون مادر غلظت پیدا می‌‎کند، زیرا باید بتواند با افزایش حجم خون، نیاز جنین را تامین کند.


وی افزود: در  چنین شرایطی چنانچه مادر باردار حرکت نکند سرعت جریان خون که بر اثر افزایش غلظت کاهش پیدا می کند بیشتر افت کرده و در این حالت احتمال لخته شدن خون بویژه در اندام تحتانی افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند منجر به آمبولی شود.


مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بی‌تحرکی موجب شده بسیاری مادران باردار درمان ضد انعقادی دریافت کنند و این امر چنانچه نیاز به سزارین اورژانسی پیدا کنند بسیار خطرناک است، زیرا خون بند نمی‌آید.


کاظمی با بیان اینکه بخور و بخواب مادران باردار خطرات چاقی برای آنها و جنین را به دنبال دارد، گفت: این چاقی می‌تواند زایمان را با مشکلات فراوان مواجه کرده و در صورت انجام سزارین خطر عفونت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.


وی افزود: این همه مشکل در حالیست که با انجام حرکات معمولی و روزمره و نیم ساعت پیاده روی روزانه از بروز آنها پیشگیری کرد.


مسئول امور مامایی تصریح کرد: این فکر غلطی است که با دویدن، از پله‌ها بالا و پایین رفتن و راه رفتن تُند جنین سقط می‌شود و خودداری از این حرکات است که می‌تواند مادر و جنین را با مشکل مواجه کند.


وی افزود: زنان قدیمی کارهای بسیاری در طول روز انجام می دادند و به طور مثال همان جارو زدن دستی بهترین ورزش برای عضلات و انجام زایمان راحت آنها بود.


کاظمی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مادران باردار امروزی حتی کارهای معمولی و روزانه خانه را نیز از ترس اینکه اتفاقی برای جنین آنها نیفتد انجام نمی دهند و این در حالی است که عکس این موضوع صادق است و بی تحرکی می‌تواند به ضرر آنها و فرزندشان تمام شود.


وی افزود: انجام ورزش حتی ورزشهای قهرمانی و کششی هم در دوران بارداری منعی ندارد و بنا بر خلقت خداوند جنین توسط خود بدن و عضلات آن محافظت می‌شود و مادران باردار می‌توانند به راحتی به کارهای معمولی و روزانه خود بپردازند.


کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر کلاسهای آمادگی زایمان در بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان برگزار می‌شود که از مادران باردار می‌خواهیم در این کلاسها شرکت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار