رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه تکنیک‌های حضور بخشی به دین در جامعه باید پابه‌پای پیشرفت تکنولوژی بررسی شود، تصریح کرد: اگر برای نسل کنونی تصویری از چگونگی حضور دین در زندگی ترسیم نشود با دو خطر "گسست نسلی" و "به چالش افتادن دین مداری" مواجه خواهیم شد.
کد خبر: ۴۵۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 02 July 2017
آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در یک نشست علمی با بیان این نکته که عالمان دینی برای عملیات تطبیق دین بر زندگی باید مطالعات ویژه، و اقدامات درخوری را تدارک ببینند، گفت: متحول شدن مقوله نیاز در انسان معاصر، مخاطره آمیز بودن سهل انگاری نسبت به تطبیق دین بر زندگی و تاثیر مثبت عمل تطبیق دین بر تعمیق معرفت دینی، دلایل ضرورت عملیات تطبیق دین بر زندگی  را شکل  می دهند. 

تحول شدن وضعیت نیازها در انسان معاصر

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تبدیل موضوعات گذشته به موضوعات پیچیده معاصر، پیدایش لایه های جدید در مسائل اجتماعی، پیچیده تر شدن مناسبات وشکل گیری گفتمان های اجتماعی، دستیابی به تکنولوژی و ابزارهای جدید، قادر شدن انسان برای تامین نیازهای بیشتر خود، به روز شدن فرهنگ (ریکاوری و بازسازی شدن و به جلو رفتن آن)، تحول در نوع نگاه انسان ها و ادبیات و مفاهیم آن ها و ... عوامل مختلفی هستند که وضعیت نیاز در انسان را دچار تحولی اساسی کرده اند.

وی با بیان اینکه بین انسان گذشته و انسان معاصر از حیث نیازها تفاوت هایی رخ داده است، گفت: پابه پای پیشرفت تکنولوژی لازم است تکنیک های حضور بخشی به دین در جامعه و تعیین نوع حضور دین در اجتماع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در گذشته امکانات انسان ها و به تبع آن، نیازها محدود بودند و هر فرد با تامین یکی دو نیاز فوری، سایر اوقات خود را به کنار هم نشینی، و گعده های طولانی اختصاص می داد، گفت:  اکنون این گونه نیست انسان احساس می کند، از لحظه لحظه زندگی، میتواند استفاده کند؛ چه آن که در اثر وفور ابزار و مدرن شدن آلات، نیازهای خفته انسان سربرآورده اند، و این اتفاق نامبارکی نیست.

وی ادامه داد : در این شرایط، انسان می تواند به خود بپردازد. الان مکنونات، واقعیت ها و نا پیداهای انسان، ظهور و بروز پیدا کرده اند و انسان به فکر تأمین آنها افتاده است، اسلام هم با این مخالف نیست، خط قرمز اسلام، حرام است نه اصل زندگی، اصل زندگی را می خواهد باشد.

آیت الله مبلغی یادآورشد: نباید تصور کنیم اسلام آنگاه که از حرام سخن می گوید، دارد می گوید  زندگی بد است! نه زندگی بد نیست زندگی مطلوب است و خدا هم دوست دارد که بندگان هم زندگی کنند و نشاط، شادابی داشته ودنبال زیبائی ها باشند.

وی اظهار داشت: اگر در عصر کنونی، خط قرمز نغلتیدن به حرام رعایت شود و زندگی به صورت پاک شکل گیرد، نیاز به خدا  بیشتر درک می شود و عشق به باریتعالی بیشتر زمینه پیدا می کند.

 * مخاطره آمیز بودن اهمال نسبت به تطبیق 

آیت الله مبلغی با اشاره به مخاطره آمیز بودن اهمال نسبت به تطبیق دین، گفت: اگر برای نسل کنونی، تصویر از چگونگی حضور دین در زندگی را ترسیم نکنیم، با دو خطر "گسست نسلی" و "به چالش افتادن دین مداری" مواجه خواهیم شد.

آیت الله مبلغی با اشاره به مخاطره گسست نسلی گفت: یکی از کارهایی که حوزه با کمک دانشگاه بر عهده دارند تخصصی کردن تطبیق مدام دین بر زندگی در حال نو شدن، است.

وی اضافه کرد: عملیات تطبیق و تجدید این عملیات، وظیفه ای اساسی است و اگر این امر را به حال نهادیم، نسل های کنونی از نسل های پیشینی، فاصله می گیرند، در نتیجه، به نوعی واکنش منفی نسبت به نسل گذشته روی می آورند و این خاستگاه آفت های بزرگ است.

آیت الله مبلغی با اشاره به  چالش افتادن دین مداری خاطرنشان کرد: اگر عالمان دین موضوع تطبیق دین بر شرایط جدید زندگی را جدی نگیرند، و نسل های جدید را در این زمینه به حال خود رها  کنند، بخش هایی از نسل جدید به یک سردرگمی شدید، شکننده و پرمخاطره در نسبت با دین دچار خواهند شد؛ به واقع دین مداری و گرایش بخش هایی از نسل جدید به دین با چالش جدی روبرو می گردد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: این سردرگمی ناشی از آن است که برخی از  تجربه های پیشین در تطبیق دین بر زندگی برای نسل جدید، بیگانه با زندگی احساس می شود و آن را  برآورنده نیازهای خویش  به صورت کامل نمی بینند و این به تصورات نادرست نسبت دین می انجامد.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: در شرائط فقدان ترسیم و تطبیق درست از دین، نسل های جدید، برای تطبیق دین در زندگی خود به سراغ تجربه نسل پیشین و در حال انقضا، می روند.

*نقش تطبیق دین در  تقویت معرفت دینی 

آیت الله مبلغی اظهار داشت: تولید معرفت دینی بدون تطبیق، راه نقص را می پیماید و در مسیر نادرست، ناقص و نارسا شکل می گیرد و اصولاً بدون تطبیق به سرانجام و فرجام نمی رسد، بنابراین تطبیق دین بر زندگی، امری علمی و در عین حال مهارتی است.

وی اشاره به این که حوزه های علمیه لازم است مهارت تطبیق دین بر زندگی را در تعامل با جامعه تقویت کنند، گفت:  اگر  مهارت تطبیق برخاسته از دانش کافی نباشد، تطبیق  دین به صورت سطحی انجام می گیرد.  

وی با اشاره به این که تطبیق دین، نیازمند کار کارشناسی دقیق  است و  این تطبیق در هر زمان، به شناخت مختصات آن دوره نیازمند است، گفت: گرفتن مستقیم تطبیق دین از نسل گذشته بدون دخالت علمی، عملی و تدبیری عالمان زمان شناس دین،  به دین آسیب می زند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: عالمان زمان شناس دین، نباید اجازه دهند تا امر تطبیق دین برای نسل جدید، تابع محض تجربه نسل پیشین گردد./پایان پیام






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار