مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: مدیریت آب کشور بحران دارد.بیش از 92 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و هنوز آبیاری به صورت سنتی و عمدتاً از نوع غرقابی است.
کد خبر: ۴۵۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 09 July 2017
مهندس علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در نشست خبری مدیران صنعت آب استان با بیان اینکه مدیریت آب کشور بحران دارد، افزود: بیش از 92 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و هنوز آبیاری به صورت سنتی و عمدتاً از نوع غرقابی است.

وی با بیان اینکه کل مصرف آب شرب 3 تا 4 درصد است، گفت: انتقادی که از شرکت آب منطقه‌ای داریم این است که هنوز در هیچکدام از روستاهای استان منابع آب صحیحی برای استفاده نداریم.

کاکاوند با اشاره به اینکه در بحث سدسازی از سایر استان‌ها عقب‌تر هستیم، ادامه داد: هم اکنون سه سد استان به بهره‌برداری رسیده اما هیچ تضمینی نیست که در آینده مشکل آب نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با بیان اینکه 69 حلقه چاه در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان از مدار خارج شده‌اند، افزود: علت این معضل، نبود آب سطحی قابل مدیریت در این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 برای اولین بار در بحث آب شرب روستایی صاحب ردیف اعتبار ملی شدیم و از سال 94 به آب روستاها اعتبار اختصاص داده شد که در 96 نیز تکرار شده است.

کاکاوند با بیان اینکه بحث آب در کشور امنیتی شده است، گفت: ای کاش این موضوع در 20 سال پیش اتفاق می‌افتاد و در بحث آب همه کوتاهی کرده‌ایم که باید جبران شود اما این کار ساده نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان یادآور شد: عمده مشکل ما در بحث آب روستاها برداشت غیرمجاز، آبیاری باغات و مزارع و افت ولتاژ برق است.

وی از مهاجرت 35 تا 40 هزار روستایی به شهر طی پنج سال اخیر خبر داد و افزود: این موضوع زنگ خطری برای همه ماست که باید برای جلوگیری از آن اقدامات بیشتری صورت گیرد.

کاکاوند با بیان اینکه درخصوص فاضلاب شرکت‌های آبفار کشور عملکرد خوبی نداشته‌اند، ادامه داد: علت این موضوع نبود اعتبار کافی بوده است که در لرستان نیز به تبع سایر استان‌ها این موضوع وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از به اتمام رسیدن چهار پروژه این شرکت در این راستا خبر داد و گفت: همچنین دو روستا از محل منابع بانک جهانی تأمین اعتبار می‌شوند که صد درصد تضمینی بوده و ظرف دو سال به اتمام می‌رسند.

وی با بیان اینکه سال گذشته متعهد شدیم که 174 روستا را آبرسانی کنیم، اضافه کرد: هم اکنون 141 روستا به صورت رسمی به بهره‌برداری رسیده و مابقی به غیر از سه مورد به اتمام رسیده‌اند.

کاکاوند با اشاره به برنامه‌های شرکت در سال جاری گفت: از مجموع 2861 روستای استان 1152 مورد بالای 20 خانوار هستند که تنها 32 روستا آبرسانی نشده‌اند و قرار است امسال از نعمت آب بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با بیان اینکه 1401 روستا تحت پوشش شرکت بیمه هستند، افزود: عمده مشکلات ما مربوط به روستاهایی است که تحت پوشش شرکت نیستند.

وی یادآور شد: در بحث کنتورگذاری و وصول مطالب از سایر استان‌ها عقب هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار