استفاده از زنان به‌عنوان نیروی کار هزاران سال قدمت دارد، بیشتر آنها در مزارع کار می‌کردند یا به عنوان فروشنده دوره گرد مشغول به کار می‌شدند.
کد خبر: ۴۵۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 09 July 2017
به گزارش جام جم به نقل از نیوزویک، فروشندگی زنان در دوران باستان در جنوب آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی متداول بوده است. تا قرن 17 و 18 میلادی شرایط برای کار زنان تقریبا بدون تغییر باقی می‌ماند و پس از این دوران است که افراد درمی‌یابند زنان هم می‌توانند در صورت داشتن تحصیلات، مفید واقع شوند. در جریان انقلاب صنعتی در اروپا زنان بیشتر از گذشته فرصت یافتند در مراکز کاری حضور یابند و البته این حضور به معنای پذیرش نقش زنان در جامعه یا برقراری عدالت نبوده است. می‌توان گفت این کار به دلیل ارزان‌تر و کمتر بودن دستمزد زنانی بوده است که در کارخانه‌ها مشغول به کار می‌شدند. کارفرمایان به دلیل به دست آوردن سود بیشتر از زنان در کارخانه‌ها و کارگاه‌های خود استفاده می‌کردند.


سهم زنان در اشتغال


این روزها تعاریف جدیدی درباره حقوق و عدالت اجتماعی مطرح شده و در مجموع باعث شده در کشورهای توسعه‌یافته نزدیک به 50 درصد از نیروهای کار را زنان تشکیل دهند. دختران نوجوان در آزمون گواهی عمومی آموزش ثانوی که در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی گرفته می‌شود نسبت به پسرها عملکرد بهتری دارند بویژه در زبان و ریاضی که همین تفاوت در عملکرد می‌تواند روی اشتغال و کارایی زنان موثر باشد بخصوص اگر سیستم‌های استخدامی به صورت حرفه‌ای و شایسته‌سالاری عمل کنند. از هر سه خانمی که فارغ‌التحصیل می‌شود یک نفر در علوم مربوط به سلامت، پزشکی، درمان و آموزش تحصیل کرده و این رقم برای مردان از هر 11 نفر یک نفر است. درباره تحصیل در رشته‌های مربوط به مالی و حسابداری از هر پنج نفر خانمی که فارغ‌التحصیل می‌شود یک نفر در این رشته‌ها تحصیل کرده است. از طرفی زنان 4 درصد در موضوعات مربوط به کارآفرینی حضور دارند که این سهم برای مردان 9درصد است. سهم زنان در بخش کارآفرینان در حال افزایش است، ولی در حال حاضر نسبت به مردان بسیار کمتر است.


چالش‌های اشتغال


مسأله پرداخت کمتر، یکی از چالش‌های مهمی است که همچنان در برخی جوامع درباره با اشتغال زنان دیده می‌شود. مردها به‌طور میانگین 20 درصد درخواست مقدار حقوق بالاتری از زنان دارند. در انگلستان زنان در طول یک دوره کاری از 18 تا 55 سال نسبت به مردان حدود 361 هزار یورو کمتر حقوق دریافت می‌کنند. یکی از چالش‌های دیگری که بر سر اشتغال زنان وجود دارد اشتغال آنها در مشاغل پاره‌وقت است که تا دو برابر بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. موضوع اشتغال زنان در جوامع درحال‌ توسعه با چالش‌هایی بسیار بیشتر همراه است و موضوع پرداخت کمتر در این کشورها بسیار قابل‌توجه‌تر است. هر چه عدالت اجتماعی و آگاهی جامعه نسبت به حقوق زنان بیشتر باشد وضعیت حضور اجتماعی زنان در محیط‌های کاری تسهیل می‌یابد. وجود نگاه سلطه‌گری نسبت به زنان همواره باعث شده آنها در محیط‌های کاری شرایط مناسبی نداشته باشند. در سال‌های اخیر جنبش‌ها و افزایش آگاهی مردم نسبتا به درک حقوق زنان باعث شده شرایط برای حضور اجتماعی و اشتغال زنان تا حدودی بهتر شود، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار راه است.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار