یکی از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی که تاکنون ثبت شده از منطقه‌ای در قطب جنوب جدا شده است.
کد خبر: ۴۵۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ 13 July 2017
به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، مساحت این توده یخی، ۶۰۰۰ کیلومتر مربع، معادل هشت برابر مساحت شهر تهران است.


یک ماهواره آمریکایی تصاویری از این کوه یخی شناور را در حال گذشتن از منطقه‌ای به "نام لارسن‌ سی آیس‌شلف" در جنوبگان ثبت کرده است.


دانشمندان از بیش از یک دهه پیش در حال مطالعه روی ترکی روی یخ‌های منطقه لارسن بودند و پیش‌بینی جدا شدن یک توده یخی از این منطقه را کرده بودند.


ایجاد گسل در کوه‌های یخی این منطقه از حدود ۳ سال پیش شدت گرفت و از آن زمان احتمال جدا شدن بخشی از آن روز به روز بیشتر می‌شد.


این توده یخی جداشده که حدود ۲۰۰ متر ضخامت دارد، در کوتاه مدت با سرعت زیادی حرکت نخواهد کرد و چندان از منطقه فعلی خود دور نخواهد شد.


اما جریان‌های آب و باد احتمالا این توده عظیم را در نهایت به سمت شمال قطب جنوب هدایت می‌کند و در آن صورت این کوه یخی به مانعی برای کشتیرانی در آن منطقه تبدیل خواهد شد.


گفته می‌شود توده یخی جدید از نظر بزرگی در میان ۱۰ کوه یخی است که تاکنون جدا و شناور شده‌اند. اما با بعضی از توده‌های بسیار عظیمی که تاکنون دیده شده، قابل مقایسه نیست.


بزرگترین کوه یخی شناور در منطقه تحت پوشش ماهواره‌ها در سال ۲۰۰۰ از منطقه "راس آیس‌شلف"(Ross IceShelf) جدا شد و مساحت آن ۱۱ هزار کیومتر مربع است. شش سال بعد تکه‌های این کوه یخی غول‌پیکر هنوز شناور بودند و از آبهای اطراف نیوزیلند می‌گذشتند.


در سال ۱۹۵۶ گزارش شد که یک کشتی یخ‌شکن نیروی دریایی آمریکا با تکه‌ای شناور به مساحت ۳۲ هزار کیلومتر مربع - به اندازه مساحت کشور بلژیک - روبرو شد، اما در آن زمان ماهواره‌ای نبود که این برخورد را ثبت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار