عضو هیات نظارت بر اجرای برجام گفت:قانون H.R.۳۳۶۴ علاوه بر آنکه نقض بند «ح» مقدمه برجام است، بندهای ۲۶؛ ۲۸ و ۲۹ و همچنین بند ۴.۸.۱ ضمیمه برجام را نیز به طور آشکار نقض می کند.
کد خبر: ۴۶۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰ 29 July 2017
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی بررسی «ابعاد قانون H.R.3364 آمریکا؛ تحریم های جدید و تهدیدهای پیش رو» با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.


سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در این جلسه گفت: مصوبات 97 درصدی و 98 درصدی نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه در دو مجلس آمریکا علیه ملت ایران، موضوع شکاف انداختن در حاکمیت آمریکا را به یک لطیفه تبدیل کرده است.
عضو هیات نظارت بر اجرای برجام با بیان اینکه «آن ها در دشمنی با ما تردید ندارند و یکپارچه‌اند»، افزود: ما نیز باید به یکپارچگی برای مقابله با صریح‌ترین عداوت ها برسیم.


جلیلی ادامه داد: اینکه امروز دلخوش‌ترین افراد به آمریکا به واقع‌بینی و دلواپسی در برابر دشمنی های آمریکا رسیده‌اند فرصتی برای هم‌بستگی ملی در دفاع از حقوق ملت است.


وی افزود: اینکه برخی میگویند «این تحریم جدید محسوب نمی شود»، «غیر هسته ای است» و یا «فقط تجمیع تحریم های قبلی است» غلط است زیرا طبق این تحریم، دستور اجرایی 13382 رییس جمهور آمریکا در سال 2005 که به بهانه «مقابله با سلاح های کشتار جمعی» از جمله سلاح های «هسته ای» اعمال شده بود، امروز به یک «قانون» جدید تبدیل شده و علاوه بر آن تحریم های وسیع و جدید دیگری نیز علیه ایران وضع شده است.


وی گفت: از سوی دیگر، در بخش 4 قانون HR.3364 موشک های بالستیک جمهوری اسلامی مورد تحریم واقع شده و این در حالی است که پیش از این، تحریم های موشکی ایران مانند بند 9 قطعنامه 1929 به بهانه «هسته ای» وضع شده بود و همگان اذعان داشتند که بهانه ی تحریم های موشکی «هسته ای» بوده است از این رو تحریم های موشکی در قانون جدید آمریکا ادامه تحریم های هسته ای است.


جلیلی ادامه داد: بر این اساس با یک گروه تحریمی جدیدی مواجه هستیم که وسعت و شمول آن نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و معلوم نیست افرادی که ادعا میکنند این قانون تحریم جدیدی محسوب نمی شود یا صرفا تجمیع تحریم های قبلی است، بر چه اساس چنین صحبتی را بیان می کنند؟
 
وی افزود: قانون H.R.3364 علاوه بر آنکه نقض بند «ح» مقدمه برجام است، بندهای 26؛ 28 و 29 و همچنین بند 4.8.1 ضمیمه برجام را نیز به طور آشکار نقض کرده و از طرف دیگر بندهای 3 و 5 پیوست B قطعنامه 2231 را نیز نقض می کند.


جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طبق قطعنامه 2231، تسلیحات ایران برای یک دوره زمانی 5 ساله مورد تحریم قرار می گرفت ولی امروز با قانون تحریمی H.R.3364 حتی تمام تسلیحات متعارف، آن هم برای همیشه و بدون دوره زمانی محدود مورد تحریم واقع می شوند، گفت: طبق این قانون علاوه بر سپاه قدس، مجموعه ی سپاه، مقامات، عوامل و نهادهای وابسته به آن به بهانه حمایت از تروریسم مشمول فرمان اجرایی 13224 میشوند و به این بهانه به دلیل قرار گرفتن در لیست تحریم آمریکا (SDN) مشمول تحریم های ثانویه بانکی و غیر بانکی امریکا خواهند شد.


وی افزود: اگر از این قانون تحریمی جدید به عنوان «سیاه چاله تحریم» یاد می شود به خاطر این است که طبق آن گستره وسیعی از افراد حقیقی و حقوقی می توانند مشمول تحریم های ثانویه واقع شوند.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه «هدف دشمن خالی کردن منابع قدرت ایران است»، گفت: فایده برجام، ابطال نظریه تعامل با آمریکا بود و امروز خوشبختانه همگان به ابطال نظریه‌ی کدخدامحوری در روابط بین الملل رسیده‌اند و می‌گویند علی‌رغم خواست آمریکا باید با دیگران کار کرد که رسیدن به فهم این اشتباه خسارت‌بار و خطرناک را به آنها تبریک می‌گویم.


مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برخی می‌گویند دشمن منتظر نقض برجام از سوی ماست و نباید به او بهانه داد! پس چرا الان که او نقض برجام می‌کند و بهانه ای ندارد، رفتار دشمن آنگونه که هست بیان نمی‌شود و واقعیت رفتار او تحریف می‌شود؟
 
جلیلی ادامه داد: بازی در زمین آمریکا آن است که به موارد نقض برجام از سوی دشمن نپردازیم تا موارد نقض او مشروعیت پیدا کند و هرگونه پاسخ ما در دفاع از حقوق‌مان را نقض تلقی کند!


عضو هیات نظارت بر اجرای برجام با بیان اینکه «از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی ما بصیرت همگانی نسبت به ذات استکبار و رفتار آمریکاست»، گفت: در ماجرای برجام منفعتی که ملت ما می‌تواند ببرد افزایش و غنی‌سازی همین بصیرت است.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: این خدمت به مردم نیست که آن‌ها را از عمق عداوت و شیطنت دشمن غافل کنیم و بگوییم اتفاق تازه‌ای نیفتاده است!


جلیلی تصریح کرد: دیگر نمی‌توان خوش‌بینی به دشمن یا کوچک نشان‌دادن عداوت‌های او را «خطای محاسباتی» تعبیر کرد. خطرناک ترین مواجهه با تحریم‌ها، ادامه‌ی تردیدافکنی در ماهیت خصمانه رفتار آمریکاست و راه درست آن است ابعاد خیانت آمریکا به تفصیل برای ملت تبیین شده و اهداف دشمن برای توقف اقتصاد ملی تشریح شود و در کنار آن ‌ظرفیت‌های بزرگ ملی برای عبور موفق از تحریم‌ها تبیین شود.




عضو هیات نظارت بر اجرای برجام افزود: رویکرد صحیح برای کوچک کردن عداوت دشمن آن است که ظرفیت‌های داخلی را بزرگ بشمارید، قدر بشناسید و بشناسانید.


وی گفت: شنیدن گزاره‌های قدیم از زبان برخی مبنی بر روی کاغذ بودن تحریم‌ها وقتی مفید است که به قدرت و توانایی‌های ملت ایمان داشته باشیم.
 
جلیلی خاطرنشان کرد: باید مثل زمان دفاع مقدس سر خط همه بخش‌های خبری گزارش جهادگران عرصه نبرد اقتصادی باشد چرا که امروز به والفجر8ها، بیت المقدس ها و فتح‌المبین‌ها در نبرد اقتصادی نیاز داریم.


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان با بیان اینکه ده‌ها هزار پایگاه بسیج هنوز به معنی واقعی و فراگیر در جنگ اقتصادی بسیج نشده اند، گفت: در زمان دفاع مقدس والفجر 8 در اوج تحریم‌ها اتفاق افتاد و با اتکا به شجاعت و ابتکار جوانان مومن ما بود که جهان مبهوت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار