یک وبگاه خبری-تحلیلی لبنانی به نقل از منابع آگاه نوشت، یادداشت اعتراض کویت به لبنان به خاطر حزب الله تنها برای راضی کردن دل عربستان بوده که از نفوذ منطقه‌ای ایران هراسان است.
کد خبر: ۴۷۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 03 August 2017
به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «النشره» در یادداشتی با عنوان «ماجرای نامه کویت به لبنان و ارتباط آن با شورای همکاری خلیج فارس»، گمانه زنی‌ها درباره تنش در روابط لبنان با کویت بر سر حزب الله را رد کرد.


در این یادداشت آمده است: لبنان دو هفته پیش نامه‌ای را از وزارت خارجه کویت دریافت کرد که در آن مقامات کویتی از آنچه تلاش حزب الله برای تهدید امنیت کویت و ثبات آن خوانده بودند، ابراز نارضایتی کردند.


کویت همچنین از دولت لبنان خواست که برای توقف آنچه رفتارهای غیرمسئولانه حزب الله خواند مسئولیت‌پذیر باشد.


بی تردید محتوای نامه غیرمتعارف بود، کویت همواره به برخورداری از دیپلماسی عالی معروف بود که به آن اجازه ایفای نقش میانجی در اختلافات بین کشورهای عربی داده بود و بحران بین قطر با دیگر شیخ نشین‌ها بهترین گواه آن است.


این قضیه سوال‌های معتددی را در خصوص مقصود کویت از ارسال نامه‌ای با چنین لحنی به لبنان و پیامدهایش آن هم در شرایطی که منطقه و بالاخص لبنان با آن روبروست مطرح می‌کند.


به گفته منابع بسیار آگاه این نامه زمانی رسیده که کویت در معرض فشارهای شیخ نشین‌ها برای حمایت از منتقدان ایران و کسانی است که می‌خواهند نقش این کشور در عرصه منطقه‌ای و بین المللی محدود شود و لو این امر از طریق حمله به حزب الله در مقام متحد تهران صورت گیرد.


این منابع افزودند: کویت به دلیل دیپلماسی شناخته شده آن در حفظ روابط خوب با همه می‌خواهد خود را از تنگنای بزرگی که در آن قرار گرفتند خلاص کنند چرا که به آنها گفته شده باید بین ایران و شیخ نشین‌ها یکی را برگزیند آن هم زمانی که اوضاع شورای همکاری خلیج فارس نامعلوم است.


بنابراین کویت به منظور اجتناب از ورود به تقابلی ناخواسته مضمون نامه را در حال حاضر هم برای راضی کردن شیخ نشین‌ها و هم تیره نشدن روابطش با ایران و لبنان مناسب و کافی می‌داند.


منابع گفتند: کویت به خوبی از اوضاع لبنان و موقعیت حزب الله در آن باخبر است و در واقع این نزاع، بین حزب الله و کویت یا حزب الله با شیخ نشین‌ها نیست بلکه در وهله نخست بین روابط ایران و عربستان است.


کویتی‌ها کاملا می‌دانند که لبنانی‌ها برای راضی کردن هیچ کس به رویارویی و جنگی داخلی روی نمی‌آورند بخصوص در این برهه حساس که در حال تلاش برای بیرون راندن گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی از خاک خود هستند.


دولت کویت هم انتظار این را ندارد که لبنان بر حزب الله فشار آورد بلکه می‌خواهد که لبنان با صدور موضعی با آن همراه شده و کویت را در جایگاهی قرار بدهد که آبرویش نزد شیخ نشین‌ها حفظ شود.


در مقابل کویت هم مایل نیست راهبرد سیاسی خود را تغییر بدهد که مبنی بر تصمیم گیری مستقل در خصوص روابط خارجی و نرفتن زیر بار حرف زور شیخ نشین‌ها و بخصوص عربستان است از همین رو کویت دشمن دشمنان ریاض و متحد متحدان عربستان است و مثل دیگر شیخ نشین‌ها نظیر بحرین و امارات به اجرای تصمیم‌های عربستان اکتفا می‌کند اما نمی‌خواهد جایگاهی را که پس از آزادی از اشغال عراق درآورده از دست بدهد.


اما در خصوص اظهارات سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی مبنی بر اینکه نامه کویت محور بحث و گفت‌وگوهای هیات وزیران خواهد بود نیز منابع لبنانی ابراز تردید داشتند که در این باره هیات وزیران تصمیم بگیرد، بخصوص که دولت تصمیم دارد مسائل مورد اختلاف را کنار بگذارد و این را سعد الحریری، نخست وزیر لبنان نیز مشخصا در واشنگتن اعلام کرد.


این منابع افزودند: امروز در لبنان کسی نیست که به دنبال بازگشت به عقب و عملی نشدن توافق‌ها باشد یعنی گروه‌های بزرگ سیاسی از توطئه‌ها برای بی ثبات کردن لبنان آن هم در شرایط کنونی چشم پوشی نمی‌کنند.


با همه آنچه گفته شد منابع لبنانی انتظار دارند که لبنان بدون صدور موضعی رسمی سعی در آسوده خاطر کردن کویت داشته باشد و تدریجا به توافق مشترکی با کویت برای حل آرام مسائل دست یابد به گونه‌ای که رضایتی منطقه ای و بین المللی نیز حاصل شده و کویت را مطمئن کند که لبنان هرگز علیه آن عمل نخواهد کرد و هرگز خاستگاهی برای تهدید امنیت و ثبات آن نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار