محققان موفق به کشف روشی نوین برای تشخیص وجود داروهایی موسوم به داروی تجاوز در افرادی شدند که قربانی جرائمی مانند تجاوز شده‌اند.
کد خبر: ۴۷۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶ 10 August 2017
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،گاما هیدروکسی بوتیریک اسید که بیشتر به GHB شناخته می‌شود، داروئی است که باعث خواب آلودگی افراد شده و می‌تواند باعث "یاد زدودگی" (amnesia) شود.


به همین دلیل است که این دارو به معروفترین داروی تجاوز تبدیل شده است.


داروی تجاوز  Date rape drug) یا داروی درنده (predator drug به هر دارویی گفته می‌شود که به‌ عنوان عامل ناتوان ‌کننده روی شخص پذیرنده عمل کرده و او را منفعل و مستعد تجاوز و آزار جنسی از راه دارو (DFSA) می‌کند.


رایج‌ترین نوع داروهای تجاوز، مخدرهای تفریحی همچون نوشیدنی‌های الکلی هستند که با رضایت قربانی به او خورانده می‌شوند.


متاسفانه این دارو تنها چند ساعت پس از مصرف،توسط مقامات قانونی می‌تواند در بدن شناسایی شود. با این وجود، با توجه به تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشمندان اسپانیایی و بریتانیایی، ممکن است به زودی شیوه دیگری برای اثبات اینکه به فرد قربانی GHB داده شده وجود داشته باشد.


در این مطالعه که توسط میریام پرز ترگویلو از دانشگاه خودگردان بارسلونا رهبری شده بود، افراد به صورت آزمایشی دوز کمی از این دارو را دریافت کردند. سپس نمونه‌های خون و ادرار در فواصل منظم طی 30 ساعت آینده از آنها گرفته شد.


هنگامی که نمونه‌ها با استفاده از طیف سنجی رزونانس مغناطیسی تجزیه و تحلیل شد، GHB تنها در نمونه های گرفته شده تا دو ساعت پس از مصرف تشخیص داده شد. بعد از آن، این دارو به وسیله بدن به طور کامل متابولیزه شد.


نشانگر زیستی GHB برای مدت زمان زیادی در بدن باقی می‌ماند. این نشانگر که "گلیکولات" (glycolate)نام دارد، توسط بدن و در پاسخ به GHB تولید می شود که سطح بالایی از آن در ادرار داوطلبان تا 20 ساعت پس از مصرف یافت شد.


یکی از مزایای این روش جدید این است که بر روی نمونه گرفته شده از بیمار تاثیر نمی‌گذارد زیرا روش‌های پیشینی که صرفا برای تشخیص وجود GHB  به کار می‌رفت،سبب تخریب نمونه شده و امکان انجام آزمایشات دیگر بر روی آن را غیر ممکن می‌کرد.


مقاله این پژوهش اخیرا در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار