آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان این که در آیات و روایات اشاره‌ هایی به مسائل طب شده است که ما نمی ‌توانیم آن ها را انکار کنیم، گفت: روایاتی که از معصومین در مورد طب آمده است باید بررسی شده و صحت آن ها مورد تایید قرار گیرد.
کد خبر: ۴۹۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ 17 September 2017
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان این که در آیات و روایات اشاره‌ هایی به مسائل طب شده است که ما نمی ‌توانیم آن ها را انکار کنیم، گفت: روایاتی که از معصومین در مورد طب آمده است باید بررسی شده و صحت آن ها مورد تایید قرار گیرد.


به گزارش ایرنا، وی عصر شنبه در دیدار جمعی از کارکنان مجموعه سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی دارو با اشاره به این که بتازگی گفته می ‌شود طبی به نام طب اسلامی نداریم، افزود: باید دید منظور این افراد از طب اسلامی چیست؛ اگر منظور این است که اسلام مکتبی به نام طب آورده است، این حرف درست نیست و ما نمی‌ گوییم که اسلام مکتب جدید طب مانند عقائد و اخلاق ایجاد کرده است.


آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ما طبی به نام طب مسلمین داریم، ابراز داشت: علمای اسلام از جمله علمایی بودند که علم طب را دنبال کرده ‌اند که نمونه آن کتاب قانون بوعلی سیناست که مشهور است 300 سال در دانشگاه‌ های اروپا تدریس می ‌شده است.


وی تصریح کرد: علمای اسلام یکی از بزرگ‌ ترین دانشمندان در علوم مختلف بوده و در میان علمای اسلامی، علمای شیعه دارای یک نشاط و تلاش فراوان بوده ‌اند و کسانی که به این کتاب ‌ها بتوانند احاطه پیدا کنند می ‌توانند از طب علمای اسلام بهره‌ مند شوند.


این مرجع تقلید با بیان این که درباره طب سنتی هم افراط و هم تفریط وجود دارد، گفت: گاهی افراط می‌ کنند و می‌ گویند تنها طب اسلامی صحیح است و گاهی تفریط می ‌کنند که طب صحیح طب جدید است و طبی که از علمای اسلام رسیده همه باطل است.


وی با بیان این که بشر از ابتدا طب را تجربه کرده و این که بگوییم هرچه از علم طب در قدیم، باطل بوده دروغ محض است، افزود: کار شما در سلامتکده بوعلی که از هر 2 گروه طب اسلامی و طب جدید استفاده کرده ‌اید بسیار پسندیده است و نشان می ‌دهد شما هر 2 را قبول دارید.


وی اضافه کرد: این که عده‌ ای تنها با خواندن یک کتاب ادعا کنند متخصص در طب سنتی هستند بسیار اشتباه است و کار شما که بیش از 20 سال در این زمینه تجربه ‌دارید با کار این افراد تفاوت دارد.


آیت الله مکارم شیرازی گفت: عده ‌ای خرافات را با طب سنتی قاطی کرده‌ اند و این خرافات سبب شده که اعتبار طب سنتی کاهش یابد؛ باید جلوی کسانی را که خرافات را به نام طب گسترش می‌ دهند گرفته شود.


وی افزود: یکی از خطراتی که اسلام را تهدید می ‌کند همین خرافات است و باعث می ‌شود مسائل خرافی جزیی از عقاید شود و موجب گردد عقاید اصلی هم متزلزل شود.


آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: باید شورایی از افراد آشنا به طب جدید و قدیم تشکیل شود و موسسات و اشخاص را بررسی کنند تا نه آن هایی که صلاحیت دارند حذف شوند و نه آن هایی که صلاحیت ندارند وارد کار شوند.


وی گفت: گروهی نیز باید اسناد روایاتی که به ما رسیده است را بررسی کنند و آن هایی که اسناد معتبری دارند را جدا کنند؛ مادامی که این روایات با هم باشد همین سرنوشت را خواهیم داشت.


وی گفت: به‌ زودی کنگره ‌ای بین‌ المللی درباره خدمات شیعه نسبت به علوم اسلامی برگزار می ‌شود که از جمله این علوم، علم طب است.


این مرجع تقلید بیان کرد: همواره در کنار حوزه‌ های علمیه افرادی بوده‌ اند که طب اسلامی را می ‌خوانند و علمای بسیار مبرزی در طب داشته‌ ایم و ان شاالله در کنگره ارائه می ‌شود.


وی گفت: اگر حساب‌ ها از هم جدا شود ظلم و ستم بر کسی وارد نخواهد شد و اگر جدا نشود اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار