رئیس‌جمهور گفت: ترامپ روز گذشته به ملت ایران اهانت کرده و منتظریم وی عذرخواهی کند.
کد خبر: ۴۹۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲ 21 September 2017
حسن روحانی روز چهارشنبه در پایان سفر به نیویورک برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نشستی خبری با رسانه های بین المللی گفت: ملت ایران در یک انتخابات بسیار پرشور و رقابتی در ایران در انتخابات ریاست جمهوری راه جدید 4 ساله خودشان را انتخاب کردند و در این راه خواهان روابط گسترده با جهان، توسعه و پیشرفت در داخل کشور و ثبات، امنیت و آرامش در کل منطقه هستند.


رییس جمهور افزود: دولت دوازدهم موظف است این اهداف را دنبال کند و سفر بنده به نیویورک و شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، برای این بود که همین اهدافی را که ملت در انتخابات اعلام کردند، دنبال کنیم.


روحانی اظهار داشت: در گفتگوهایی که با سران کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی، آمریکای لاتین و دیگر نقاط داشتیم، اولین مسأله توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست بود. بعد از برجام فضای بسیار مناسبی برای گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر بویژه در زمینه اقتصادی، فراهم شده است.


رییس جمهور با بیان اینکه دنبال آن هستیم از این فضا با سیاست برد – برد به نفع دو طرف، روابط‌مان را با کشورهای دوست پیش ببریم، تصریح کرد: خوشحالیم بعد از برجام میلیاردها دلار در ایران از طریق شرکت‌های خارجی سرمایه گذاری شده و ده‌ها میلیارد دلار اعتبار از طرف بانک‌های بزرگ خارجی تأمین شده است و فضای اقتصادی خود ایران هم فضایی است که به ما نشان می‌دهد مردم به آینده امیدوارند.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های بانک مرکزی ایران، این واقعیت گویاست که مردم به 4 سال آینده بسیار امیدوارتر از سال‌های گذشته هستند. مرکز آمار ایران نیز در بررسی‌های خود اعلام کرده که در سه ماهه اول امسال، نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 7 درصد رشد اقتصادی داشتیم و این رشد در تمام بخش‌های مختلف بوده است.


رییس جمهور گفت: سال‌های گذشته به خاطر رکود در بخش مسکن نگران بودیم و خوشحالیم که این بخش هم از رکود خارج شده است. همه بخش‌های اقتصادی در ایران بحمدالله در مسیر توسعه و رشد قرار دارند و ما می‌خواهیم از فضای بین‌المللی برای رشد و توسعه استفاده کنیم.


روحانی تاکید کرد: البته کاملا متوجه این مسأله هستیم که رشد و توسعه ایران بدون ثبات و امنیت در منطقه و بدون مبارزه با تروریسم امکان‌پذیر نیست. اینجاست که می‌گوییم توسعه با امنیت و آرامش، همبستگی و پیوستگی دارد. لذا در دولت گذشته و این دولت همه تلاش‌های ما برای کمک به کشورهای منطقه و مردم کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم بوده است.


رییس جمهور گفت: سال‌های گذشته به خاطر رکود در بخش مسکن نگران بودیم و خوشحالیم که این بخش هم از رکود خارج شده است. همه بخش‌های اقتصادی در ایران بحمدالله در مسیر توسعه و رشد قرار دارند و ما می‌خواهیم از فضای بین‌المللی برای رشد و توسعه استفاده کنیم.


دکتر روحانی تاکید کرد: البته کاملا متوجه این مسأله هستیم که رشد و توسعه ایران بدون ثبات و امنیت در منطقه و بدون مبارزه با تروریسم امکان‌پذیر نیست. اینجاست که می‌گوییم توسعه با امنیت و آرامش، همبستگی و پیوستگی دارد. لذا در دولت گذشته و این دولت همه تلاش‌های ما برای کمک به کشورهای منطقه و مردم کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم بوده است.


رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقام عمل نشان داده که برای مبارزه با تروریسم بسیار جدی است و از همه توان خودش استفاده می‌کند. این مورد اذعان دولت‌های همسایه ما است. عراق، سوریه، لبنان و همه آنهایی که یاری شان کردیم تا بتوانند به امنیت و ثبات مطلوب خودشان برسند.


وی اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که شهرهای بزرگ عراق و سوریه از دست داعش خارج شده و یک امنیت نسبی برقرار شده است. همچنین با کمک ایران، ترکیه و روسیه و با کمک دولت سوریه آتش بسی برقرار شده و تلاش خواهیم کرد این آتش بس را ادامه دهیم و در مراحل بعدی ایجاد یک حکومت در سوریه با انتخابات آزاد خود مردم را دنبال خواهیم کرد.بنابراین این دو هدف برای ما حائز اهمیت است.


روحانی خاطرنشان کرد: در همه گفتگوها با سران کشورها، هم روابط دو جانبه و توسعه روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی مطرح بوده و هم بحث منطقه و در این راستا همه تلاش خودمان را انجام خواهیم داد.


رییس جمهور با اشاره به اوضاع میانمار اظهارداشت: در هفته‌های گذشته منطقه آسیا با یک فاجعه جدید در میانمار مواجه شده و 400 هزار نفر از مردم روهینگیا از خانه و زندگی خودشان آواره شدند و خانه های آنها به آتش کشیده شده و ناچار شدند به بنگلادش مهاجرت کنند.


روحانی اضافه کرد: دیروز نخست‌وزیر بنگلادش در جلسه‌ای که در سازمان ملل نسبت به موضوع میانمار از طرف کشورهای اسلامی تشکیل شده بود، اعلام کرد که غیر از 400 هزار نفر هفته‌های اخیر، در ماه‌های اخیر هم 400 هزار نفر دیگر به بنگلادش مهاجرت کردند که مجموع این جمعیت 800 هزار نفر است.


رییس جمهور گفت: برای ما از لحاظ انسانی بسیار مهم است که مردم فقیر میانمار آواره شدند و باید به آنها کمک کرد. فشار بر دولت میانمار یکی دیگر از اهدافی بود که در این سفر دنبال شد و خوشحالیم که سازمان همکاری‌های اسلامی موفق شد جلسه‌ای در این زمینه در محل سازمان ملل برگزار کند و اقدامات بعدی را هم دنبال خواهیم کرد.


وی در ادامه در پاسخ به سوال آسوشیتدپرس درباره نوع پاسخ ایران نسبت به نقض برجام و تهمت های آمریکا درخصوص حمایت ایران از تروریسم گفت: برجام یک توافق دسته جمعی بین 7 کشور است که مورد تأیید و حمایت کشورهای دیگر بوده است. یعنی غیر از سه کشور اروپایی، نماینده کشورهای اروپایی در این مذاکرات شرکت کرده و هم کل اتحادیه اروپا حامی این توافق بودند. بنابراین سی و چند کشور در این توافق مشارکت داشتند.


رییس جمهور اضافه کرد: برجام توافقی بوده که بخاطر اهمیت مذاکراتش و بخاطر دقت برای تدوین بندهای مربوط به این توافق، حصول آن ماه‌ها به طول انجامیده است و همه کشورها به اتفاق آراء به این توافق دست یافتند و به دنباله آن شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 از این توافق حمایت کرد. بنابراین توافق برجام یک توافق دو جانبه نیست، بلکه توافقی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است.


روحانی تصریح کرد: برجام نقش بسیار زیادی در امنیت جهانی و در امنیت منطقه ما دارد. به نظر ما هر کشوری که آغازکننده نقض این توافق باشد، هم در کنار اینکه تعهد اخلاقی و حقوقی خود را زیر پا گذاشته، بی‌تردید راه انزوا را برای خود انتخاب کرده است.هیچ کشوری در دنیا نیست که با آن مخالف باشد .در نطق‌های مجمع عمومی سازمان ملل هم دیدید که فقط دو نفر بودند که نسبت به این توافق خوشحال نبودند و یا می‌گفتند مایه شرمساری آنها است. از این دو نفر که بگذرید بیش از 190 کشور دنیا هر کس در اینجا صحبت می‌کند، خواهد گفت این بهترین توافق است.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: عقل و مصلحت جهانی این را خواهد گفت. موضوع عدم اشاعه و پشتیبانی از ان‌پی‌تی، همین را خواهد گفت. زمینه‌سازی برای توسعه روابط در منطقه و جهان، همین را می‌خواهد. من نمی‌دانم هر کشوری از این توافق خارج شود چه سودی برای او دارد؟ جز رسوایی، هیچ چیز دیگری برای او نخواهد بود.


وی با بیان اینکه مذاکره با آمریکا در خارج از چارچوب برجام واقع بینانه نیست، افزود: ما سال‌ها با آمریکا بر سر یک توافق صحبت کردیم و در سال‌های اخیر مذاکرات بسیار پیچیده‌ و گسترده‌ای را با کشورهای 5+1 از جمله آمریکا داشته‌ایم.


رئیس جمهور اظهار داشت: بعد از سال‌ها مذاکره و کسب توافق امروز آمریکایی‌ها بهانه‌جویی می‌کنند تا از این توافق فاصله بگیرند با این وجود چه دلیلی دارد راجع‌به موضوع دیگری ما با اینها صحبت کنیم.


روحانی خاطرنشان کرد: نه تنها ما حاضر نیستم با آمریکایی‌ها در موضوع دیگری صحبت کنیم بلکه به نظر من اگر آمریکا این تعهد را زیرپا بگذارد دیگر هیچ‌کس و هیچ کشور مستقلی در سراسر دنیا نباید با آمریکا حرف بزند. بلکه کشوری که به تعهد حقوقی، قانونی و اخلاقی خود پایبند نباشد و آن را زیرپا بگذارد حرف زدن، صحبت کردن و مذاکره کردن با آن به معنای اتلاف وقت خواهد بود.


وی : آقای ترامپ روز گذشته به ملت ایران اهانت کرده و قبل از هر چیز ما منتظریم که وی از مردم ایران عذرخواهی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار