کد خبر: ۴۹۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 25 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»،عزاداری ماه محرم در استان یزد دارای رسم و رسوم مختلفی است که از جمله آنها استفاده بستن شال‌های مختلف به کمر و حمایل کردن شال ترمه به دوش نوحه خوان‌ها است.

 از گذشته‌های دور تاکنون دست‌اندرکاران هیأت‌های عزاداری از پارچه‌های مرغوب زمان خود برای بستن به کمر استفاده می‌کردند که هنوز هم کم و بیش در مجالس عزاداری یزدی‌ها مرسوم است.

در عصر امروز برخی افراد از شال‌های ترمه، مشکی و سادات از شال‌های سبز استفاده می‌کنند و با این حرکت به دیگر هیأتی‌ها اعلام آمادگی می‌کنند در راستای ارائه هر خدمتی در مجلس عزای حسین آماده هستند.

وقتی که در یزد هیأتی وارد مجلس می‌شود و عزاداری می‌کند بعد از ورودش به مجلس از طرف بانی، ‌دو نفر که در دست یکی از آنها طبقی حاوی شال‌های ترمه است نزد نوحه خوان‌های هیأت رفته، یکی طبق را گرفته و دیگری شال‌های ترمه را به دوش نوحه خوان‌ها حمایل می‌کنند.

نوحه خوان‌ها هم بعد از نوحه خوانی و پایان مراسم عزاداری آن را می‌بوسند و تا می‌زنند و روی منبر می‌گذارند و مجلس عزادارای را ترک می‌کنند.

ظاهرا این رسم جنبه تشریفاتی دارد ولی با توجه به فرهنگ مردم یزد این رسم بزرگداشت هیأت میهمان است.

ترمه پارچه‌ای سلطنتی است، که وارد حوزه مذهب و عزاداری شده و اهدای آن از طرف بانی مجلس به نوحه خوان هیأت‌ها یادآور خلعتی است که بزرگان و سلاطین به کوچکترین عطا می‌کردند.

شال ترمه حکم خلعتی دارد که از طرف امام حسین(ع) هدیه شده، مخصوصاٌ این که بانی‌های روضه در گذشته شال ترمه را با خود به زیارت کربلا می‌برده و متبرک می‌کردند تا در مجلس روضه به همین مناسبت از آن استفاده کنند.

دو مسأله باعث شده که از شال ترمه برای این کار استفاده کنند که یکی پیوند آن با مسائل آیینی از حیث طرح روی آن است و دیگر آن که در گذشته شغل اکثر مردم یزد بافندگی بوده و گل سر سبد محصولات آنها پارچه ترمه بوده است.

بوسیدن شال توسط نوحه خوان یعنی احترام به محبت بانی مجلس و نبردن آن یعنی هیأت در قبال عزاداری خلعت نمی‌برد.

بعضی از ترمه فروشان وقتی بدانند که قرار است ترمه‌ای که می‌فروشند قرار است شال روضه‌ها باشد آن را هدیه می‌کند و پول نمی‌گیرد.

بانی‌ها مجلس روضه خوانی که میزبان هیأت‌ها هستند در خرج‌های یک هیأت و هزینه‌های آن خود را سهیم می‌دانند و به وسع خود برای تأمین مخارج هیأت مبلغی را پیشکش می‌کنند.

در سال‌های اخیر با ابداع طرحی منحصر به فرد توسط استاد«جواد رضایی» ترمه‌ای خاص در یزد بافته شده که نام‌های حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابالفضل العباس(ع) روی آن نقش شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار