در فرمان رئیس جمهوری آمریکا تاکید شده است که وزارت امنیت داخلی این کشور در وهله نخست 16 کشور را در فهرست 'فاقد صلاحیت' قرار و مطابق با فرمان اجرایی پیشین به آن‌ها 50 روز مهلت داده بود تا همکاری‌های لازم را با دولت این کشور صورت دهند. در انتها فهرست کشورها به هشت مورد نام برده تقلیل یافت.

این محدودیت‌ها که به جزئیات آن‌ها اشاره‌ای نشده، قرار است از 18 اکتبر (26 مهر) اجرایی شوند. به نظر می‌رسد که ممنوعیت ورود اتباع کشورهای یاد شده به آمریکا این بار به صورت نامحدود است و فهرست کشورها به تدریج دستخوش تغییر خواهد شد.

فرمان مهاجرتی پیشین رئیس جمهوری آمریکا تنها برای اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن صادر شده و آن ها را به مدت 90 روز از ورود به آمریکا منع کرده بود.

این فرمان نخست قرار بود از 16 مارس گذشته (26 اسفند 95) اجرایی شود؛ اما با حکم دو دادگاه در ایالت‌های مریلند و هاوایی و تا زمان ورود دیوان عالی به این پرونده، متوقف ماند.

پس از ارجاع پرونده به دیوان عالی که متشکل از چهار قاضی دمکرات و پنج قاضی جمهوریخواه است، این نهاد دستور به اجرای موقت محدودیت‌ها با اعمال برخی موارد استثنا از جمله برای دانشجوها و بستگان اتباع آمریکایی داد.

دیوان عالی آمریکا قرار است بزودی در رابطه با این پرونده تصمیم گیری کند

ترامپ در بیانیه‌ای در این‌باره نوشت: امن‌تر کردن آمریکا اولویت اصلی من است