کد خبر: ۵۰۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 29 September 2017
مرجعیت دینی عراق با اعلام مخالفت با همه‌پرسی استقلال کردستان این کشور از تلاش‌ها برای تجزیه کشور و جدا کردن شمال آن ابراز تأسف کرد و از تمامی طرف‌ها خواست به قانون اساسی پایبند باشند.


به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، احمد الصافی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفت: مردم عراق تازه از محنت تروریسم داعشی بیرون آمده و به لطف فداکاری‌های نیروهای عراقی در حال عبور از آن هستند که متأسفانه با محنت جدیدی درباره تلاش برخی برای تجزیه کشور و جدا کردن شمال از آن مواجه شدند.


وی افزود: مرجعیتی که همواره بر لزوم حفظ وحدت عراق تأکید کرده است و برای از بین بردن طایفه‌گرایی و قومی‌گرایی تلاش زیادی کرده از تمامی طرف‌ها می‌خواهد به قانون اساسی عراق پایبند بوده و به دادگاه فدرال رجوع کرده و به احکام آن پایبند باشند.


الصافی از مسؤولان اقلیم کردستان عراق خواست برای حل مسائل مورد اختلاف به قانون اساسی رجوع کنند.


وی نسبت به اتخاذ اقدامات مربوط به جدایی و تقسیم هشدار داده و تأکید کرد که چنین اقداماتی عواقب وخیمی برای شهروندان کرد دارد و به خطراتی جبران ناپذیر منجر خواهد شد.


وی افزود: این مساله زمینه را برای مداخله بسیاری از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در امور عراق برای اجرای دستورکار و منافعشان فراهم آورده است.


الصافی بر اهمیت توجه دولت و گروه‌های سیاسی به حفظ حقوق کردها و عدم لطمه زدن به آن تأکید کرد.


وی گفت: نباید به تحولات اخیر سیاسی اجازه داد که تأثیر منفی بر روابط مستحکم بین اعراب و ترکمان و کرد و غیره بگذارند و باید از هر اقدامی که به همبستگی ملی لطمه می‌زند، خودداری کرد.


نماینده آیت‌الله سیستانی تاکید کرد، جدایی منجر به مداخله خارجی در امور عراق برای اجرای طرح و نقشه خود به ضرر منافع ملت می‌شود.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار