کد خبر: ۵۲۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ 08 November 2017
روز چهارشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه ، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۶۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، نگرانی سرمایه گذاران در خصوص افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه علی رغم رسیدن میزان واردات نفت خام چین به پایین ترین سطح خود در سال عنوان شده است.


روز چهارشنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که اواخر روز سه شنبه ، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۶۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، نگرانی سرمایه گذاران در خصوص افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه علی رغم رسیدن میزان واردات نفت خام چین به پایین ترین سطح خود در سال عنوان شده است. 


به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز گذشته ۱۱ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۸۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت کاهش، بشکه ای ۵۷.۱۲ دلار صورت گرفت. در هفته ی گذشته، نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به قیمت های ۶۴.۶۵ و ۵۷.۶۹ دلار در هر بشکه به بالاترین سطح قیمتی خود در دو سال اخیر رسیده بودند. 


ثبات نسبی قیمت نفت با کاهش واردات نفت خام چین و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه


لازم به ذکر است که یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، بیشتر شدن تنش ها میان ایران و عربستان عنوان شده بود. در این خصوص معامله کنندگان بازار نفت اذعان کرده اند که با دقت در حال رصد تنش های رو به افزایش در خاورمیانه به خصوص تنش های بین ایران و عربستان هستند. روز شنبه پس از شلیک موشکی بالستیک از یمن به سمت ریاض، عربستان سعودی و متحدان این کشور در حاشیه ی خلیج فارس ایران را مسوول کشمکش های موجود در مورد یمن دانستند. در ای خصوص، روز دوشنبه عادل الجبیر وزیر خارجه ی عربستان طی اظهاراتی خصمانه گفته بود که عربستان حق پاسخ به اقدامات ایران را برای خود محفوظ می داند. افزون بر این، کشورهای عربی ای که علیه یمن ائتلاف نظامی تشکیل داده اند  روز دوشنبه اعلام کردند که تمام مرزهای هوایی، دریایی و زمینی یمن را می بندند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پاسخ داده است که عربستان سعودی ایران را به خاطر نتایج حاصله از اقدامات تجاوزگرانه ای که خود علیه یمن انجام داده سرزنش می کند. 




علیرغم افزایش تنش ها در خاورمیانه، کاهش واردات نفت چین مانع از افزایش قیمت نفت شده است. بنا بر گزارش اداره ی گمرک چین که امروز منتشر شده است، واردات نفت خام این کشور در ماه اکتبر با کاهشی چشمگیر به میزان ۷.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. این مقدار از واردات نفت خام کمترین میزان ثبت شده از اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی است.  این در حالی است که میزان واردات نفت خام این کشور در ماه سپتامبر گذشته ۹ میلیون بشکه در روز بود.


به گفته ی لی یان، تحلیلگر چینی بازار نفت، '' واردات کمتر نمایانگر خرید کمتر توسط پالایشگاه های مستقل نفتی ای است که سهمیه های (خرید) نفت خام آنها در سال جاری میلادی رو به اتمام است''. 


در هر حال، لازم به ذکر است که از سال آینده میلادی این احتمال وجود دارد که پالایشگاه های مستقل نفتی میزان واردات نفت خود را دوباره افزایش دهند. دلیل این امر، تصمیم امروز دولت چین مبنی بر افزایش ۵۵ درصدی سهمیه ی واردات نفت خام سال ۲۰۱۸ (مجموعا ۲.۸۵ میلیون بشکه در روز) در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی است. 


افزون بر این، تلاش روسیه و کشورهای اوپک در خصوص پایبندی به قرارداد کاهش عرضه ی نفت اوپک و افزایش قیمت ها، ساختار کلی قیمت بازار نفت را در شرایط حاضر نسبتا ثابت نگه داشته است. درنتیجه ی تلاش مشترک اوپک و روسیه، قیمت نفت تنها در ماه گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.


باید خاطرنشان ساخت که سابقا چشم انداز نفتی کشورهای اوپک برای سال ۲۰۱۷ بیان کرده بود که در دو سال آینده میزان تقاضای نفت اوپک به میزان کمتری از آنچه سابقا پیش بینی می شد خواهد بود و این امر منجر به افزایش تولید نفت توسط تولید کنندگان رقیب خواهد شد. در این خصوص بانک کومرز بیان کرده است که '' میزان تقاضای پیش بینی شده برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۰۰،۰۰۰ بشکه در روز (مجموعا ۳۳ میلیون بشکه در روز) کمتر از چیزی است که این نهاد پیش بینی آن را می کرد. انتظار می رود که میزان تقاضا تا سال ۲۰۲۵ به طور تقریبی تا این سطح بماند''. همچنین، این بانک اذعان کرده است که '' در حال حاضر، اوپک تنها مقداری کمتر از این سطح را تولید می کند. این امر برای اوپک تقریبا هیچ فضایی را برای افزایش تولید خود در ۸ سال آینده ایجاد نمی کند''.


سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار