کد خبر: ۵۲۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸ 18 November 2017
چین برای کاهش آلودگی هوا در پکن و مناطق شمالی این کشور دست به اجرای اقداماتی ریشه‌ای زده است.


به گزارش ایسنا، کاهش تولید فولاد و بتون از یک‌سو و کاهش مصرف زغال‌سنگ در کارخانه‌های بزرگ و منازل مسکونی از سوی دیگر از جمله این اقدامات است.


در چین به‌ ویژه در کلان‌شهرهای این کشور، آلودگی هوا به حد غیرقابل تحملی رسیده است. ساکنان پکن هر روز توجه خاصی به شدت و جهت باد دارند زیرا باد تاثیری مستقیم بر کیفیت هوای پایتخت چین می‌گذارد. بادی که از جنوب می‌وزد تاثیری منفی و بادی که از شمال می‌آید تاثیری مثبت بر کیفیت هوا در پکن دارد.


اما مسئولان و مردم چین به‌خوبی می‌دانند که وزش باد راه‌ حلی جدی برای مشکل آلودگی هوا نیست. به گفته "ما جون"‌، مدیر موسسه غیردولتی محیط ‌زیست در پکن، مبارزه با آلودگی هوا نیاز به ابزار و وسایل دیگری دارد که کمابیش در سال‌های اخیر از آن استفاده شده است.


شاخص میانگین کیفیت هوا در سال ‌جاری بهبودی قابل ‌توجه‌ای را ‌نسبت به سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد. البته باید افزود که ۲۰۱۳ بدترین سال در زمینه کیفیت هوا در پکن به شمار می‌آید.


اما با فرا رسیدن زمستان، مولفه‌های متعددی دست به دست هم می‌دهند تا مشکل آلودگی هوا و دود غلیظ با شدت بیشتری خود را در پکن نمایان سازد. بنا به ارزیابی کارشناسان چینی برای رفع آلودگی هوا کارهای زیادی پیش‌رو است.


برنامه‌ای جدید برای پاکیزگی هوا در زمستان


بنابر گزارش اخیر دویچه‌وله، برای نخستین بار مسئولان چینی برنامه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا در زمستان ارائه کرده‌اند. این برنامه نه تنها پکن، بلکه بخش وسیعی از مناطق شمالی چین را در بر می‌گیرد.


قرار است این برنامه ۱۵ درصد میزان آلودگی را در زمستان کاهش دهد. اما چه راهکارهای مهمی در این برنامه در نظر گرفته شده‌ است؟


مهم‌ترین اقدام برای کاهش گازهای آلاینده کاهش تولید آهن، فولاد و آلومینیوم در مناطق شمالی چین است. تولید بسیاری از کارخانه‌ها که در فصل زمستان، سبب آلودگی هوا می‌شوند باید ۵۰ درصد کاهش یابد.


کارخانه‌های بتون‌سازی در پکن، تیانجین و ۲۶ شهر بزرگ در شمال چین باید کاملا کار خود را در زمستان متوقف کنند.


این راهکارها در مجموع سبب کاهش ۲۵ درصدی تولید فولاد و کاهش ۱۰ درصدی کل تولید بتون در چین می‌شود. سازمان محیط زیست چین وظیفه نظارت بر فعالیت‌های این کارخانه‌ها را برعهده دارد، تا تخلفی از برنامه اعلام‌شده رخ ندهد.


کاهش سوخت زغالی در منازل


دولت‌های محلی در چین تا کنون به دلایل اقتصادی از اجرایی کردن برنامه‌های محیط ‌زیستی خودداری کرده‌اند، اما به گفته مسئولان از این پس هیچ‌گونه عذری پذیرفته نخواهد شد.


به منظور نظارت موثرتر بر این برنامه، اداره‌ای مستقل برای پکن و مناطق شمالی چین تاسیس شده است. به گفته یکی از فعالان "گرین ‌پیس" (صلح سبز) در شرق آسیا، برای بهبود کیفیت هوا در پکن چینی‌ها باید از مصرف زغال و زغال‌سنگ چشم‌پوشی کنند و برای پخت و پز و گرم کردن خانه‌ها از گاز یا برق استفاده کنند.


به همین منظور دولت چین تصمیم گرفته است که سوخت مصرفی ۵. ۳ میلیون خانوار را در زمستان امسال از زغال به انرژی‌های کمتر آلاینده تغییر دهد. کاهش استفاده از زغال و زغال‌سنگ در تمامی کارخانه‌های بزرگ و پروژه‌های عظیم ساختمانی نیز به اجرا گذاشته خواهد شد.


بخش صنعتی مسبب بیشترین آلودگی است


صنایع بزرگ عامل اصلی آلودگی هوا در شمال چین هستند. این صنایع مسبب تولید ۴۰ تا ۵۰ درصد از ذرات معلق در هوا محسوب می‌شوند. به نظر کارشناسان، برنامه جدید چین جهت‌گیری درستی دارد. در منطقه پکن و تیانجین حدود ۴۰۰ میلیون تن زغال و زغال‌سنگ مصرف می‌شود. استفاده از زغال‌سنگ در منطقه شاندونگ در جنوب پکن نیز به همین میزان است.


مسئولان چینی بر این باورند که باید هر چه زودتر از مصرف زغال‌سنگ بکاهند و برای تولید صنایع بزرگ به انرژی‌های پاک‌تری رو آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار