کد خبر: ۵۲۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲ 22 November 2017
51 نفر از وزیران امور خارجه آسیا و اروپا و مقام های عالی رتبه دیپلماتیک پس از یک نشست مشترک در 'نایپیداو' میانمار با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از 'برجام'، خواستار اجرای کامل آن از سوی همه طرف ها شدند.به گزارش ایرنا، این وزیران پس از یک نشست مشترک از جمله بررسی راهکارهای حل بحران کشتار و آوارگی پناهندگان میانماری در نایپیداو میانمار، عصر سه شنبه بیانیه مشترکی در 33 بند در مورد مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی صادر کردند.
 

در بند 18 این بیانیه، اعلام شده است: وزیران حاضر در این جلسه حمایت خود را از توافقنامه برجام که میان گروه 1+5 به امضا رسید و پس از آن نیز در قطعنامه 2231 سازمان ملل از آن حمایت شد، اعلام می کنند.
 

این وزیران افزودند: همچنین اعضای حاضر خواستار ادامه اجرای کامل برجام از سوی همه طرف های برجام هستند.
 

سیزدهمین نشست مشترک وزیران امور خارجه آسیا و اروپا تحت عنوان 'ASEM' با حضور 51 نفر از وزیران امور خارجه آسیا و اروپایی و هیات های عالی رتبه دیپلماتیک در روزهای 20 و 21 نوامبر (29 و 30) آبان در نایپیداو میانمار برگزار شد.
 

این نشست با حضور آنگ سان سوچی مشاوروزیر امور خارجه و رهبر معنوی میانمار به منظور یافتن راهکارهای بحران کشتار و آوارگی پناهندگان میانماری برگزار شد. این وزیران از وی خواستند تا همه اقدامات لازم برای توقف کشتار و بازگرداندن آوارگان به میانمار انجام شود.
 

این هیات در راس فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا در اوایل هفته جاری با حضور در اردوگاه آوارگان پناهندگان میانماری در بنگلادش از نزدیک در جریان مشکلات روهینگیایی ها قرار گرفت و با مسئولان بنگلادشی نیز دیدارهایی داشت.
 

آنگونه که دربخشی از این بیانیه ذکر شده این نشست که با عنوان 'تقویت مشارکت برای صلح و توسعه پایدار' برگزار شد. این نشست همچنین فرصتی برای شرکای آسیایی و اروپایی در تبادل نظر در مورد مسائل مربوط به منافع مشترک و راهکارهای موثر و کارآمد برای ایجاد یک همکاری قوی بین آسیا و اروپا در مسائل مختلف را فراهم آورد.
 

وزیران در این مذاکرات طیف گسترده ای از مسائل منطقه ای و بین المللی و همچنین چالش های جهانی را مورد بحث و بررسی قرارداد.
 

اعضای این نشست همچنین برراههای تقویت همکاریها میان آسیا و اروپا در زمینه های مختلف اقتصادی سیاسی فرهنگی و به ویژه حفظ و گسترش صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی براساس چارچوب های سازمان ملل تاکید کردند.
 

وزیران در بخشی از بیانیه خود بر اهمیت احترام متقابل، عدالت و همکاری برای منافع متقابل به منظور حفظ صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای خاطرنشان کرده و بر تعهد به حمایت از یک نظم بین المللی منصفانه و عادلانه براساس اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و احترام به حقوق بین الملل، ترویج دموکراسی و حاکمیت قانون در روابط بین الملل و تلاش های مشترک برای حل چالش های امنیتی تاکید کردند.
 

وزیران اروپایی همچنین بر حفظ اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد مبنی بر گسترش خلع سلاح ،عدم گسترش سلاح های هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی، تاکید کردند.این وزیران تعهد خود را برای پیشرفت و ثبات درازمدت در افغانستان تکرار کردند. آنها همچنین دیدگاه هایی در مورد مسائل مختلف جهان از جمله روند صلح در خاورمیانه را مطرح کردند. برقراری آتش بس در سراسر سوریه؛ تثبیت و بازسازی در عراق؛ تأکید بر ضرورت فرآیند آشتی فراگیر؛ نقش سازمان ملل متحد در تقویت گفتگوهای سیاسی داخل لیبی؛ از سرگیری مذاکرات صلح معنی دار در یمن برای دستیابی به یک آتش بس پایدار و تسهیل دسترسی های انسان دوستانه برای مردم این کشور، از دیگر موارد مطرح در بیانیه مشترک وزیران امورخارجه آسیا و اروپا بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار