کد خبر: ۵۲۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 26 November 2017
جایزه مصطفی یک رویداد دوسالانه علمی است که در آن برجسته‌ترین فعالیت های دانشمندان مسلمان در زمینه دانش، علم و فناوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به منتخب پانصدهزار دلار جایزه نقدی اعطا می‌شود. هرچند متصدی «جایزه مصطفی» پارک فناوری پردیس است و این جایزه از حمایت و معاضدت بسیاری سازمان‌های دولتی و مقامات حال و گذشته‌ کشورمان برخوردار است؛ اما این جایزه ماهیتی غیردولتی دارد و محل تأمین مبلغ جایزه نیز کمک‌های مردمی و بخش خصوصی در قالب وقف است.


همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در خاورمیانه، بواسطه عمل به مسوولیت‌های اجتماعی خود همواره حامی توسعه دانش و فناوری بوده است و حمایت از جایزه مصطفی (ص) نیز در همین چارچوب است. «جایزه مصطفی» تنها رویداد مهمی نیست که مورد حمایت همراه اول قرار گرفته است. با نگاهی به فهرست بلند و درخشان حمایت‌های همراه اول از تیم‌های وزرشی، مسابقات بین‌المللی ورزشی، استارت‌آپ‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان، امور خیریه، مسابقات علمی و آکادمیک و رویدادهای فرهنگی و هنری می توان این نکته را دریافت؛ اما بدون شک حمایت از «جایزه مصطفی» یکی از ارزشمندترین اقدامات همراه اول است. رشته‌ها و زمینه‌های جایزه مصطفی ۱. جایزه مصطفی برای علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات ۲. جایزه مصطفی برای علوم و فناوری های زيستی و پزشكی ۳. جایزه مصطفی برای علوم و فناوری های نانو ۴. جایزه مصطفی برای حوزه‌های عمومی.

در ۳ حوزه اول بايد دانشمند واجد شرايط، تابعيت يكی از ۵۷ كشور اسلامی را داشته باشد اما در حوزه چهارم دانشمند برتر بايد مسلمان باشد؛ اما داشتن تابعيت اين كشورها ضرورتی ندارد. می توان با اطمینان گفت مهمترین هدف جایزه مصطفی، تشویق دانشمندان مسلمان به فعالیت بیشتر در سطوح بالای پژوهشی است. به دلایل مختلف، در سده‌های اخیر، مسلمانان با وجود جمعیت بالا، پیشینه درخشان و توانایی بالای فردی و اجتماعی، از فتح قله‌های علم و فناوری عقب مانده‌اند. جایزه مصطفی تلاشی ارزشمند برای قدردانی از دانشمندانی است که دستاوردهای معتبری در دانش و فناوری دارند. از همین‌رو جایزه مصطفی نه تنها به نوبل اسلامی مشهور شده است که بدون شک ارزشمندترین جایزه علمی دنیای اسلام است و چه خوب که ایران با نقش تاریخی خود به عنوان پیشتاز علم در دنیای اسلام مبدع این جایزه ارشمند است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در نخستین دوره این رویداد گفت: برگزاری این جایزه برای رشد علمی کشور‌های اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد. جایزه مصطفی (ص) در پی ارتقای حوزه علمی جهان اسلام است و امیدوارم همه کشور‌های اسلامی با کمک یکدیگر شرایطی را فراهم آورند که این هدف به‌سرعت، جامه عمل بپوشد و ما شاهد جایگاه بالای علمی مسلمانان و بازگشت به دوران طلایی علمی باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار