کد خبر: ۵۳۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 05 December 2017
روز سه شنبه قیمت نفت كاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۴۵ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش میزان تولید نفت خام آمریکا علیرغم تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. قرار است که امشب آمار مربوط به میزان موجودی نفت خام آمریکا توسط موسسه اطلاعات انرژی این کشور منتشر شود.


روز سه شنبه قیمت نفت كاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۴۵ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش میزان تولید نفت خام آمریکا علیرغم تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است. قرار است که امشب آمار مربوط به میزان موجودی نفت خام آمریکا توسط موسسه اطلاعات انرژی این کشور منتشر شود.


به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۲۵ سنت (۰.۴ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۲۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۲۰ سنت کاهش (۰.۴ درصد)، بشکه ای ۵۷.۲۷ دلار صورت گرفت.


 کاهش قیمت نفت با افزایش تولید نفت آمریکا علیرغم تمدید قرارداد اوپک


باید خاطر نشان سازیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. میزان تولید نفت توسط اوپک در ماه نوامبر، کمترین مقدار عرضه ی نفت در بازار از ماه می سال جاری تا کنون توسط این نهاد بوده است.


همچنین، در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، اوپک و کشورهای خارج از این نهاد توافق کردند که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد.


علیرغم تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک، کانات بزومبایف وزیر انرژی قزاقستان امروز گفته است که پایبندی به قرارداد کاهش تولید اوپک برای کشورش که از اعضای این نهاد می باشد سخت و پیچیده است. افزون بر این، به گفته ی بانک گلدمن ساکس، این عربستان سعودی و روسیه بوده اند که در رابطه با تمدید قرارداد نفت اوپک تعهد بیشتری نشان داده اند. بر اساس پیش بینی های این بانک، قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۱۸ به ترتیب بشکه ای ۶۲ و ۵۷.۵۰ دلار خواهد بود. از سویی دیگر، گلدمن ساکس اذعان داشته است '' این در حالی است که معتقدیم تا سال ۲۰۱۹ پاسخ تولید کنندگان نفت شل و سایر تولیدکنندگان به قیمت بالای نفت، به اوپک و روسیه انگیزه خواهد داد که ظرفیت اضافی نفت خود را پایین آورده و به موجب آن قیمت نفت را کاهش دهند''.


بر اساس اطلاعاتی که هفته ی قبل منتشر شده، تولید نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر به حدود ۹.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این تعداد، بالاترین میزان تولید نفت خام به طور ماهیانه از سال ۲۰۱۵ را توسط آمریکا نشان می دهد. باید به این نکته اشاره گردد که افزایش تولید نفت توسط آمریکا مانعی جدی در راه تلاش های اوپک برای متعادل کردن دوباره ی بازار نفت است. این در حالی است که بر اساس آماری که قرار است امشب توسط موسسه اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شود، احتمالا موجودی نفت این کشور در هفته ی گذشته برای سومین هفته ی متوالی کاهش داشته است. پیش بینی می شود که مقدار کاهش موجودی نفت خام آمریکا در هفته ی گذشته ۳.۵ میلیون بشکه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار