کد خبر: ۵۴۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷ 20 December 2017
به گفته ی احسن اقبال وزیر داخلی پاکستان، دولت پاکستان مشغول بررسی  پیشنهادی به دولت چین است که به موجب آن دو کشور در مبادلات تجاری خود از یوآن استفاده نمایند.به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، پس از آغاز اجرای رسمی توافق بلند مدت کریدور اقتصادی چین-پاکستان، وزیر داخلی پاکستان به خبرنگاران گفته است که '' در حال بررسی استفاده از یوآن به جای دلار در مبادلات تجاری بین پاکستان و چین هستیم''.  در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که حدود یک دهه پس از امضای قرارداد تجارت آزاد بین پاکستان و چین بود، ارزش کل مبادلات تجاری دو جانبه بین این دو کشور به ۱۳.۸ میلیارد دلار رسید. به گفته ی اقبال، پاکستان در مبادلات داخلی خود همچنان از روپیه استفاده خواهد کرد. 

لازم به ذکر است که توافق بلند مدت کریدور اقتصادی بین پاکستان و چین شامل همکاری در زمینه های انرژی، زیرساخت های اطلاعاتی، خطوط ریلی و جاده، ایجاد پارک های تجاری-صنعتی، توریسم، کشاورزی و کاهش میزان فقر خواهد بود.

 قرار است که این توافق در سه مرحله اجرا شود. مراحل اول تا سوم این توافق به ترتیب در سال های ۲۰۲۰، ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ پایان خواهد پذیرفت. 

بر اساس این توافق بلند مدت، پاکستان و هند همکاری ای ''چند لایه'' را عملی خواهند کرد که شامل تنظیم سیاست های هماهنگ یا مشترک توسط این دو کشور خواهد بود.

 افزون بر این، این دو کشور اقدام به ایجاد یک ساختار مالی-اعتباری فرا ملی خواهند کرد و تعداد قرارداد هایی که به موجب آن  از واحد پولی یوآن و روپیه استفاده می شود را افزایش خواهند داد. این در حالی است که در اوایل امسال دولت چین اعلام کرده بود که قصد دارد ۵۷ میلیارد دلار در یکی از پروژه هایی که در پاکستان بر روی ساختن '' راه ابریشمی جدید'' تمرکز دارد سرمایه گذاری نماید. قرار است که ''راه ابریشمی جدید'' نقطه ی اتصال بین زمین و دریا و مشترک مابین۶۰ کشور از آسیا، اروپا و آفریقا باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار