مدیرکل محیط‌زیست لرستان گفت: بر اساس اطلاعات موجود و بررسی‌های صورت گرفته جمعیت پلنگ لرستان در سال‌های گذشته روند رو به افزایشی داشته است.
کد خبر: ۵۴۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 26 December 2017

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان، بیان کرد: بر اساس مطالعات پایه نقشه پراکنش پلنگ و انجام اقدامات صورت گرفته همچون آموزش جوامع محلی و سایر اهداف سازمان محیط زیست کشور لرستان را به عنوان یکی از مراکز پایلوت مطالعات پلنگ ایران انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: لرستان توپوگرافی بسیار خاص و منحصر به فردی داشته و استانی کوهستانی است، در نتیجه به عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته به نظر می‌رسد بیشترین جمعیت پلنگ در لرستان باشد، البته نمی‌توان آمار دقیقی در مورد تعداد پلنگ‌ها اعلام کرد.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به دلایل افزایش جمعیت پلنگ لرستان اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های گذشته شاهد انجام اقدامات مختلفی برای حفاظت و حراست از محیط‌زیست و گونه‌های جانوری مختلف همچون پلنگ، کل و بز هستیم.

وی گفت: به عنوان نمونه افزایش حفاظت در مناطق تحت مدیریت و خارج از آنها، آموزش جوامع محلی، برخورد شدید و قاطع با متخلفان حوزه شکار باعث شده که امروز این جانور در مناطق مختلف لرستان احساس امنیت بیشتری کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی صورت گرفته خسارات حمله پلنگ به دام‌های دامداران پرداخت می‌شود که همین موضوع کمک زیادی به جلوگیری از کشتن این گونه جانوری توسط جوامع محلی کرده است.

فتحی بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تلفات پلنگ به شدت در لرستان کاهش پیدا کرده است، افزود: بر اساس اطلاعات و آمارهای موجود در چند سال گذشته به شدت تلفات پلنگ در استان کاهش پیدا کرده و این موضوع نوید بهبود شرایط زندگی این جانور را می‌دهد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته ۷ بار دوربین‌های تله‌ای این اداره کل در مناطق مختلف استان پلنگ را به ثبت رساندند که این مهم در نوع خود بی‌نظیر است.

این مسئول گفت: مجموعه اقدامات صورت گرفته و عوامل مختلف باعث شده که وضعیت جمعیتی پلنگ در لرستان رو به رشد باشد، اما هنوز آسیب‌های مختلفی این حیوان را تهدید می‌کند که باید با فرهنگ‌سازی مختلف شرایط را برای بهبود وضعیت زندگی پلنگ لرستان مهیا کنیم.
 
 
 
 
 
 
فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اقا این صحبتها رو تو سایتها و اخبار نزنید، فردا ادم بی عقل زیاده هر کسی با یک تفنگ میره سراغ کشتن پلنگ.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار