کد خبر: ۵۴۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ 03 January 2018
بعد از مدت ها بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، بلاخره این سایت باز شد. تا قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش، میزان واردات خودرو چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ مبلغی در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را نشان می داد و این رشد، خبر از یک رانت اطلاعاتی در بازار خودروهای وارداتی می داد. حالا شواهد موجود، خبر از یک رانت اطلاعاتی دیگر می دهند!

به گزارش تابناک اقتصادی، در تیر ماه سال جاری بود که سایت ثبت سفارش خودرو به یکباره توسط دولت بسته شد و مسئولین علت این کار خود را سامان بخشیدن به بازار خودروی وارداتی اعلام کردند. با بسته شدن این سایت مشخص شد که عده ای از واردکنندگان گویا از این بسته شدن سایت اطلاع داشتند و به نوعی صاحب یک رانت اطلاعاتی بوده اند. شواهد این موضوع نیز به میزان واردات خودرو در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل باز می گشت. طی مطلبی که در مورخه 17 آذر 1396 با عنوان "رانت اطلاعاتی در بازار خودروی وارداتی" در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد به صورت مفصل به بررسی این موضوع پرداختیم. در آن مطلب عنوان شد که که در چهار ماهه نخست سال جاری واردات خودرو به میزان 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است!

2000 دستگاه خودروی ثبت سفارش آرشیوی متعلق به کیست؟

حالا با باز شدن سایت ثبت سفارش ابعاد جدیدی از یک رانت اطلاعاتی رونمایی شده است. طبق تصمیمی که اتخاذ شد، تعرفه های جدیدی برای واردات خودرو اعلام شد و بر اساس این تعرفه های جدید تمامی واردکنندگان خودرو می توانند اقدام به واردات کنند و همچنین تمامی خودروهای قبلی که در گمرک متوقف شده نیز باید طبق تعرفه های جدید وارد کشور شوند.

این شرایط در حالی رخ می دهد که شواهد نشان می دهد برخی از افراد با آگاهی از اینکه سامانه ثبت سفارش بسته خواهد شد، اقدام به ثبت سفارش خودرو به تعداد بسیار بالایی نموده اند. به این نوع ثبت سفارش ها که مربوط به آخرین روزهای منتهی به بسته شدن سایت ثبت سفارش می باشد، ثبت سفارش آرشیوی گفته می شود. حالا شواهد نشان می دهد در بین افرادی که دارای ثبت سفارش آرشیوی هستند یک نفر ثبت سفارش آرشیوی بالایی دارد. یکی از شرکت های گری مارکت (غیرنمایندگی) با علم به اینکه سامانه ثبت سفارش در آینده نزدیک بسته خواهد شد موفق به ثبت بیش از 2000 ثبت سفارش آرشیوی شده است که در حال حاضر می تواند با استفاده از تعرفه قبلی این 2 هزار خودرو را وارد کشور کند. (شایان ذکر است که "گری مارکت" یا "بازار موازی" به اشخاص حقیقی و حقوقی غیرنمایندگی گفته می شود که می توانند به صورت موازی با نمایندگی ها به واردات خودرو به کشور اقدام کنند).

حال باید منتظر ماند و دید که اولاً این میزان ثبت سفارش متعلق به چه کسی بوده و نهادهای نظارتی با این موضوع که مصداق بارز رانت اطلاعاتی و فساد می باشد چگونه برخورد خواهند نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار