مسئول دفتر خوشنویسی حوزه هنری خراسان‌رضوی گفت: خوشنویسان خراسان‌رضوی از سوی هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند.
کد خبر: ۵۴۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱ 07 January 2018

به گزارش تابناک : حامد قبولیان، مسئول دفتر خوشنویسی حوزه هنری خراسان‌رضوی با حضور در دفتر نمایندگی تسنیم در خراسان‌رضوی در ارتباط با اقدامات و مشکلات خوشنویسی خراسان‌رضوی پاسخگوی سئوالات خبرنگار ما بود که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی چه اقداماتی انجام داده است؟

قبولیان: برنامه‌های مختلفی از سال 87 اعم از پاتوق‌ها، نشست‌ها، سلسله نمایش‌های هندسه روحانی، جشنواره‌ها و از جمله این موارد توسط دفتر خوشنویسی حوزه هنری خراسان‌رضوی به صورت معمول برگزار شده و این روال ادامه دارد.

نمایشگاه‌های امسال، اعم از فصلی و عادی مانند نمایشگاه "مهرگان" با ارائه آثار استاد کدخدایی، نمایشگاهی با حضور محمد ملک با عنوان "چه بی‌تابانه می‌خواهمت"، نمایشگاه نجمه محمودی باعنوان "شکسته" از اشعار سعدی و نظایر این موارد در حوزه هنری برگزار شد.

پاتوق‌ها هرهفته با هدف ورود عموم مردم به حوزه خوشنویسی با حضور عده کثیری از مقاطع ممتاز به بالا برگزار شده و دفتر خوشنویسی سطح‌بندی را به‌صورت مبتدی، متوسط، خوب، عالی، ممتاز، فوق ممتاز و استادی به‌طور کامل انجام می‌دهند، البته پس از مدرک ممتاز، مدارک اصلی به‌صورت تکمیلی هستند.

هر رشته از انجمن هنرهای تجسمی، یک برنامه ویژه‌ای را در لیست اقدامات خود در بردارند که یکی از فعالیت‌های خاص دفتر خوشنویسی، برگزاری سلسله نمایش‌های "هندسه روحانی" با هدف شرکت عموم مردم و استفاده از تجربیات اساتید به‌ نام بوده که این واژه خاص برگرفته از افلاطون است.

امسال دو جلسه از این نمایش، با حضور اساتیدی همچون باقرزاده، ملک، سلیمی، صالحی و سایر اساتید برگزار و آثار این هنرمندان به نمایش گذاشته شد و در ادامه نقد و بررسی صورت گرفته و پرسش و پاسخ انجام می‌شود.

تسنیم: دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی چه برنامه‌هایی دارد؟

قبولیان: دفتر برای همگانی شدن خوشنویسی در بین مردم عادی، در حال برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه "هم‌نویسی" است، البته مسئله خوشنویسی تخصصی بوده و عموم جهت یادگیری مطالب مستلزم گذراندن مراحل آن و حضور در نشست‌های تخصصی هستند.

اقدامات انجام‌شده توسط دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی ادامه داشته و به‌ صورت معمول، هر هفته با حضور عموم و اساتید مختلف انجام می‌شود، همچنین مردم عادی در ارتباط با آثار خود مورد حمایت دفتر خوشنویسی این استان قرار می‌گیرند و هزینه ایاب و ذهاب برای شرکت در همایش‌ها و نظایر آن از سوی دفتر پرداخت می‌شود.

علاوه بر این موارد، به‌دلیل وجود شرایط سخت در شهرستان‌ها در ارتباط با امور خوشنویسی، دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات در شهرستان‌ها است.

دفتر با وجود ارتباط با سایر شهرستان‌ها، تبادل اطلاعات و ارائه بهترین‌ها امکان پیشرفت چشمگیری را دارد، علاوه بر این، برگزاری هندسه روحانی در شهرستان‌های دور از مشهدمقدس و حمایت از شهرستان‌هایی با امکانات اندک، سهولت این شهرستان‌ها را جهت ادامه خوشنویسی فراهم می‌سازد.

دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی با انجمن خوشنویسی این استان در ارتباط با شهرستان درگز تعاملاتی داشته و هیئت سعی بر تحقق این امور تا سه ماه آینده داشته اما این مسائل به کمی زمان نیاز دارد.

تسنیم: دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی با چه مشکلاتی مواجه است؟

قبولیان: حوزه خوشنویسی در مشهدمقدس دارای ظرفیت بالا و خوشنویسان زبردستی در تمامی رشته‌های خوشنویسی اعم از نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ و غیره بوده و مشهد با توجه به وجود جوانان، قطب خوشنویسی ایران است.

این ظرفیت‌ها فردی بوده و پتانسیل اجتماعی و گروهی مطلوبی در این شهر وجود ندارد، در واقع مهارت‌ها خالی از همدلی، انسجام و حمایت بوده و کمبود حمایت سبب عدم تشکیل یک جمع متحد می‌شود، البته مشکل اقتصادی در تمامی رشته‌های هنری وجود دارد اما در خوشنویسی این مورد چشمگیرتر است.

مسئله دوم، مشکلات خوشنویسان بوده که با توجه به درآمد پایین خوشنویسی، مجبور به کار در شغل دوم بوده که در صورت علاقه بسیار به این رشته می‌توان با این مشکل مدارا کرد.

سایر مشکلات مربوط به نقل مکان دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی از تقی‌آباد به هاشمیه است، به‌دلیل مرکزیت تقی‌آباد و سهولت دسترسی به دفتر، افراد بیشتری رجوع می‌کردند و در حال حاضر این تعداد تا حدودی کاهش یافته است.

تسنیم: چه حمایت‌هایی از دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی می‌شود؟

قبولیان: دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی توسط ارگان خاصی حمایت نمی‌شود، البته انجمن خوشنویسان زحمات زیادی می‌کشند اما این انجمن به‌ دلیل این‌که خود نیز از هیچ منبع خاصی حمایت نمی‌شود، توانایی بسیاری در حمایت از ما ندارند.

ارگان‌های مختلف مثل ارشاد از دفتر خوشنویسی خراسان‌رضوی حمایت جزئی می‌کنند اما در مقابل همه هزینه‌های ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، پاتوق‌ها و نظایر این موارد  کافی نیست.

تسنیم: چه تعداد خوشنویس در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند؟

قبولیان: به‌ دلیل وجود خوشنویسی به‌عنوان یک عامل مفرح و سرگرم‌کننده، عموم مردم در مراسم‌ متفاوت حضور داشته و تعداد نفرات در هر مراسمی مغایرت دارد، همچنین برخی اشخاص فقط یک جلسه شرکت می‌کنند، بنابراین در جلسات متعدد اشخاص متفاوتی شرکت می‌کنند.

بنا به این گفته‌ها آمار دقیقی از این افراد در دسترس نبوده اما به‌صورت تقریبی 80 نفر در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، پاتوق‌ها و هندسه روحانی شرکت می‌کنند و به‌دلیل درآمد کم این رشته شغل دوم داشته و یا در حال ادامه تحصیل و مشغله‌های روزانه هستند و فعالیت این افراد در خوشنویسی به‌صورت حرفه‌ای نیست اما حدود 300 نفر خوشنویس در سطح ممتاز به بالا در این رشته حضور دارند.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار