نماینده شادگان:
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در زمینه معضل ریزگردها در خوزستان اقدام موثری نکرده است.
کد خبر: ۵۵۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 20 January 2018

مجید ناصری‌نژاد با اشاره به وقوع گرد و خاک در بیشتر شهرستان‌های خوزستان، اظهار کرد: با وجودی که بارها از تریبون مجلس تذکر دادم که زمان همچنان در حال گذر است و ریزگرد در کمین ما قرار دارد، اما مشکلات موجود بیانگر این است که تاکنون دولت اقدامات موثری در این زمینه نکرده است.

وی با اشاره به وعده‌های دولت در زمینه مهار ریزگرد، افزود: یکی از این اقدامات برای مهار کانون‌های ریزگرد در اطراف اهواز و مناطق بحران‌خیز، پروژه نهال کاری بود که در این مناطق آغاز شد اما روند اجرای این پروژه بسیار کند است.

نماینده شادگان با بیان این‌که در این مدت حتی یک قطره آب وارد تالاب شادگان نشده است، ادامه داد: اقدام دیگری که قرار بود دولت برای مهار کانون‌های ریزگرد خوزستان انجام دهد تامین حقابه‌ تالاب‌های شادگان و هورالعظیم بود که هر دوی این تالاب‌ها آبگیری نشدند. با توجه به این‌که چند ماه است که رودخانه جراحی خشک شده و راهی برای ورود آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان نیز وجود نداشت حتی یک قطره آب وارد تالاب شادگان نشده است.

ناصری نژاد با اشاره به کانون‌های ریزگرد خارج از کشور، تصریح کرد: همچنین قرار بود با کشور عراق و کشورهای منشاء ریزگرد، ارتباطات و رایزنی‌هایی انجام شود ولی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و بحران در منشاءهای خارجی ریزگرد، همچنان پابرجاست.

وی افزود: همچنین بحث مالچ‌پاشی جهت تثبیت کانون‌های ریزگرد در برنامه قرار داشت که در حد حرف بود و اقدام عملی در این زمینه نیز مشاهده نکردیم.

نماینده شادگان با بیان این‌که همه وعده‌های دولت در خصوص مهار ریزگردها و تامین حقابه‌ها در حد حرف بود، عنوان کرد: در خصوص تجهیزات مراکز درمانی و آمادگی مردم برای مقابله با ریزگردها نیز اقدامی صورت نگرفت.

ناصری نژاد تصریح کرد: همچنین در خصوص پیش بینی و تمهیدات لازم قبل از وقوع ریزگردها توسط اداره هواشناسی و ستاد مدیریت بحران اقدامی نشده و ما می‌بینیم که مردم در چنین شرایطی بلاتکلیف هستند و پس از وقوع گردوخاک در خصوص تعطیلی یا عدم تعطیلی ادارات و مدارس تصمیم گرفته می‌شود و حتی در خصوص لغو پروازها مردم سرگردان شده‌اند.

وی با اشاره به صحبت‌های معاون رییس جمهور و رییس حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب خوزستان، گفت: با این گردوخاک و بحران‌ها مشخص شد که خوزستان آب مازاد دارد یا خیر.

نماینده شادگان تصریح کرد: اگر مدیریت قوی، جدی و دلسوز وجود داشت می‌توانستیم از چنین ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری و از بحران‌‌ها نیز عبور کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار