نارضایتی مردم از وضعیت نامناسب جاده‌ها
صدای زنگ تلفن، کودک منتظر پدر را خوشحال می کند 'حتما باباست، ماما ماما یک آقایی است، نمی دونم می گه از بیمارستان تماس می گیرد'؛ دلهره ، افتادن گوشی تلفن از دست مادر و فریادی پر از درد.
کد خبر: ۵۵۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 20 January 2018

تابناک اردبیل- این حکایت هر سال برای دهها خانواده اردبیلی تکرار می شود، در انتظار رسیدن پدر، فرزند و برادر به خانه ... اما سراغ عزیزان از بیمارستان و اتاق های مرگ پزشکی قانونی می رسد، ارابه های مرگ در جاده های بی مقصد هر سال بسیاری از کودکان را در استان اردبیل یتیم و پدر و مادران را بی فرزند می کند.
جان باختن 106 نفر در سال جاری در جاده های استان آماری است که مسئولان ارائه می کنند، هزاران نفر نیز در این مدت مصدوم و روانه بیمارستان شده اند، سوانح رانندگی در کنار بیماری های قلبی و سرطان بیشترین عامل مرگ و میر در این استان است.
عامل انسانی با 70 درصد گرچه در بسیاری از سوانح رانندگی مهم ترین دلیل بروز تصادف می باشد اما در استان اردبیل وضعیت جاده ها و نا ایمن بودن آنها نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. 
در حال حاضر جاده اردبیل - مغان ، اردبیل - مشگین شهر و اردبیل - سرچم بیشترین قربانیان جاده ای استان را به خود اختصاص داده اند ، وضعیت دیگر جاده ها نیز چندان رضایت بخش نیست هر چند که در سال های اخیر اقدام های مهمی در این راستا صورت گرفته است.
سرهنگ سید حجت فتاحی ، رئیس پلیس راه استان اردبیل نبود روشنایی کافی ، وجود قوس و پیچ های خطرناک ، نبود خط کشی حاشیه راه ها ، عریض نبودن جاده ها و عدم رعایت مقررات رانندگی توسط برخی از رانندگان را از جمله علل افزایش تلفات جاده ای در این استان ذکر می کند.
وی از شناسایی 25 نقطه حادثه خیز در جاده های استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 20 نقطه حادثه خیز در شمال استان و در جاده های شهرستان های پارس آباد ، مشگین شهر ، گرمی و بیله سوار واقع است.
وی اضافه کرد: جاده های شمال استان با کمبود علائم و سامانه روشنایی مواجه بوده و نیاز است که مسئولان برای ساماندهی جاده‌های شمال استان اقدام اساسی انجام دهند. 

** ساماندهی و اصلاح جاده های استان ضروری است 
سرهنگ رحیم آقا محمدی ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل نیز گفت: در سال های گذشته استان اردبیل رتبه اول تصادفات فوتی را دارا بود اما در سال های اخیر این استان به رتبه چهارم کشوری در کاهش تلفات جاده ای رسیده ما لازم است اقدام اساسی در ساماندهی وضعیت جاده ای استان صورت گیرد.

** نبود آزاد راه و کمبود بزرگراه در استان اردبیل 
صدیف بدری ، نماینده اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم وضعیت استان اردبیل را از نظر آزاد راه و بزرگراه اسفناک خواند و اظهار کرد: ما تنها 100 کیلومتر بزرگراه داریم در حالی که استان اصفهان 2 هزار کیلومتر آزاد راه و بزرگراه دارد. 
وی جاده های استان را شبیه قتلگاه دانست و افزود: آمار تصادف در استان به دلیل وضعیت نامناسب جاده ها بسیار بالاست و این استان از محروم ترین استان های کشور در حوزه راه ها می باشد.
بدری بیان کرد: معتقدیم با احداث بزرگراه ها میزان تصادف در استان بمراتب کاهش می یابد.

** نارضایتی مردم از وضعیت نامناسب جاده ها 
ولی ملکی ، نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: مشگین شهر از جمله شهرهای استان است که آمار تصادفات در آن بیشتر است و دلیل آن هم نبود جاده مناسب و استاندارد می باشد.
وی با اشاره به نارضایتی مردم از وضعیت نامناسب جاده ها بیان کرد: یکی از خواسته های اصلی مردم از نمایندگان اصلاح جاده ها و راه اندازی و احداث بزرگراهها است.
وی با بیان اینکه در جاده مشگین شهر - اردبیل آمار تصاف بالاست افزود: این جاده نیازمند ساماندهی اساسی است.
نماینده مردم مشگین ‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با چهار بانده کردن جاده مشگین‌ شهر - اردبیل شاهد کاهش تصادفات جاده ‌ای و حضور گردشگران داخلی و خارجی خواهیم بود و امنیت جاده نیز به طور همه ‌جانبه در این جاده فراهم می‌شود.
ملکی تشریح کرد: انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی بتواند در سریع‌ ترین زمان ممکن طرح مشگین ‌شهر - اردبیل را به اتمام برساند تا دغدغه و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد هر چه سریع ‌تر برطرف شود.

** نبود زیرساخت های مناسب جاده ای در استان اردبیل 
علی رحمتی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای استان اردبیل هم به ایرنا گفت: نبود زیرساخت ‌های مناسب راه‌ ها یکی از عوامل مهم وقوع تصادفات است و به همین دلیل نیاز است در این زمینه برنامه ‌ریزی‌ های اساسی و لازم مبنای کار قرار بگیرد.
وی بیان کرد: برای کاهش تصافات جاده ای شناسایی 25 نقطه حادثه ‌خیز در محورهای مواصلاتی استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته و مطالعه این نقاط به اتمام رسیده و هم‌ اکنون نیز ساماندهی و اصلاح آن مورد توجه قرار گرفته است.
رحمتی با بیان اینکه سالانه 65 میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان ثبت می‌شود افزود: 88 درصد از این ترددها مربوط به خودروهای سواری است و فقط 12 درصد آن به وسایط نقلیه سنگین و کامیون مربوط می‌شود که به همین جهت بیشتر تصادفات نیز مربوط به خودروهای سواری است که بیشتر واژگونی خودرو در این زمینه مشاهده می‌ شود.

راه اردبیل - سرچم و اردبیل - آستارا چهار بانده می شوند 
در این میان استاندار اردبیل با اشاره به نقش جاده های ارتباطی در توسعه استان اصلاح ، ترمیم و گسترش زیرساخت های جاده ای را بعنوان یکی از برنامه های اولویت دار خود در دولت دوازدهم اعلام کرده است. 
اکبر بهنام جو گفت: چهار بانده کردن راه اردبیل - آستارا و اردبیل سرچم برای سال آتی دارای کد ملی شده اند و اجرایی خواهند شد.
وی افزود: راه اردبیل به مشگین شهر ، اردبیل - گرمی و جاده خلخال ، کلور - دارم نیز دارای ردیف می باشند و در زمینه دیگر راه ها نیز با صرف اعتبارات استانی عملیات اصلاح و ترمیم و توسعه آنها انجام خواهد شد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار