کد خبر: ۵۵۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 20 January 2018

به گزارش تابناک:یکی از اصول اساسی توسعه در هر جامعه ای سیستم اداری و مدیریت صحیح و کارآمد آن است . پر واضح است که یک سیستم اداری مطلوب و کارآمد می تواند تسهیل کننده و تسریع دهنده تحقق هدف های برنامه های توسعه قرار گیرد ، موضوع بسیار مهمی که همواره و متاسفانه از سوی دولتمردان و مسئولین مورد غفلت قرار گرفته است .

بدون شک ‌، هر کدام از ما جهت انجام کار اداری به یکی از ادارات دولتی مراجعه نموده ایم و کمتر پیش آمده است که با رضایت مندی و آرامش خاطر و روانی آسوده از اداره ی مربوطه بهره گرفته باشیم و حق به حق دار رسیده باشد! نارضایتی مردم از کیفیت خدمات دولتی در عصر ارتباطات واقعا روز افزون است و باید به آنها حق داد .

تفکر و تعقل در این خصوص ما را در بُهتی عجیب فرو می برد که این چه حکایتی است که چنین ما را متحیر و متعجب می کند و علت این همه تنگ نظری چیست ؟همواره پیچ و خم های اداری و دیوان سالاری در حاشیه ی امن قرار گرفته اند و کمتر بدان ساخته و پرداخته شده است فی الواقع اصل را رها کرده وبه فرع روی نهاده اییم ! در پاسخ

به این پرسش ها مقدماتی را ذکر خواهم نمود که در تبیین شرایطی که اسیر آنها هستیم می تواند راهگشا باشد :

عاداتی که امروزه تقریباً به یک قانون نانوشته در سیستم های اداری در مراجعاتمان به ادارت دولتی پیش می آید، عدم حضور به موقع و یا سر موقع کارمندان و مسئولین در محل کار خود ، دیدن کارمندان در حال صرف صبحانه ، صحبت کردن با تلفن و اختلاط های غیر ضروری و رفت و آمد در پیچ و خم طبقات و دفاتر ادارت و ….از جمله معضلاتی است که اکثریت ادارات با آن دست و پنجه نرم می کنند . همچنین عدم انعطاف در قوانین و مقررات اداری و وجود قوانین متکثر ناسخ و منسوخ و کاغذ بازی ادارات که هر کس به هر اداره ای مراجعه کند باید بنچاقی پر از اوراق و اسناد مربوط به هویت و موضوع درخواست به همراه داشته باشد و این پایان ماجرا نیست در باب صحت آنها نیز باید تحقیق شود !

بازخورد این نوع رفتارها و مشاهده چنین وضعیتی باعث سلب روحیه و انگیزه در به سرانجام رسیدن امورات ارباب رجوع خواهد شد ، نتیجتاً برای پیشبرد و درست شدن کارهایمان به دنبال کسی می گردیم که سفارشی برای ما کند بلکه زودتر و راحت تر کارمان پیش برود !

متاسفانه مشاهده گردیده و می شود افراد و مراجعه کننده گان حتی کار قانونی شان نیز بدون پارتی و سفارش انجام نمی شود ، و این ناسلامتی در سیستم‌ اداری نه تنها در شهرستان و استان در مرکز هم وجود دارد و به تناسب و در نظر گرفتن تنگ نظری ، این تنگ نظری در درجه ی اول در سطح مدیران شهرستان و در درجه ی دوم در سطح استان پر رنگ تر می باشد البته از جانب انصاف باید با احتیاط عبور کرد و تکریم و تعظیم به ارباب رجوع در مرکز و سطح وزارت خانه ها به مراتب بهتر و منظم تر رعایت می شود .

تکرار و تاکید در اذهان عمومی که مردم از آن در رنجند که اگر آشنا و پارتی نداشته باشند کارشان راه نمی افتد یا خیلی دیر راه می افتد موجب ضربه ی سنگین روحی و تحقیر شخصیت افراد می شود ! با یک استعلام و نگاهی به آرشیو دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وضوح پی خواهیم برد که حتی ارباب رجوع برای انجام کار قانونی خود دست به دامان نمایندگان می شوند و اصرار به مکاتبه و مکالمه تلفنی با آن مسئول مربوطه را دارند که دلیل آن برخورد نادرست و عدم همراهی و راهنمایی مسئولین و کارکنان دولتی است که بسیاری از مردم را روانه ی استان و تهران می کنند ! در صورتیکه پاسخگویی و همراهی مسئولین باید به گونه ای باشد که حتی در مواقع گفتن واژه “نه” به مردم با ملایمت ، مشایعت کنند .

وقتی مسئولین رسالت واقعی خود را درست انجام نمی دهند و سفارشات را مقدم بر اصل تکریم ارباب رجوع می دانند و اساساً این جریان نیز به یک موضوع دو طرفه تبدیل گشته است ، هم مردم عادت به دنبال پارتی رفتن و سفارش کردن هستند و هم مسئولین دستگاه ها منتظر تماس و سفارش هستند !در لابه لای یادداشت لازم است گریزی به امهال وام ها در قضیه ی اخیر فاجعه ی زلزله زد :

در جریان امهال وام های مناطق زلزله زده با وجود تاکیدات و تهدیدات استاندار و نمایندگان حوزه های زلزله زده شاهد بودیم که برخی بانک ها علیرغم دستورات این مقامات و بدون کوچکترین توجهی به فرمان نماینده عالی دولت در استان ، از حساب صاحبین وام اقدام به برداشت مبلغ وام می نمودند ! که به راستی بانک ها عملاً و علناً اَبُهتِ استاندار و نمایندگان را زیر سوال بردند ! و برخی از وام گیرنده گان کماکان در تنگناهای بانک ها گرفتار هستند و در بلاتکلیفی به سر می برند که بخشی از این تنگناها همان پیچ و خم هایی هستند که مردم گرفتار آن هستند و بخش دیگر به عدم کارآمدی و کارآیی مسئولین دولتی از جمله رییس کل بانک مرکزی و مجموعه دولتی بر می گردد که مخالف شعارهای دولت تدبیر و امید در حال حرکت هستند ! بخش مهم و اساسی تر آن بر می گردد به عدم انتخاب مدیران بر اساس علم و تخصص و این انتخابات بیشتر از آن از کانال های سفارش و توصیه انجام شده است .

در پایان برای اصلاح و سیستم اداری و رهایی از پیچ و خم های آن باید نگرش ها و باورهای فرهنگی و ارزشی از جمله خدا محوری ، مسئولیت پذیری و صداقت سرلوحه ی کار تمامی مسئولین دولتی باشد و تسهیل در وضع نمودن قوانین و مقررات اداری و نه به معنای نقض قوانین ، شاکله و شاخصه ی اساسی ادارات گردد .

والسلام علی من اتبع الهدی

شادمان میرصاحب

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار