کد خبر: ۵۵۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵ 23 January 2018
سخنگوی دولت گفت: هیچ کس اجازه ندارد در خصوص مسائل موشکی در امور کشورمان مداخله کند. ما با هیچ کسی در این خصوص مذاکره نمی کنیم زیرا بنیه دفاعی کشور حق ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با تشریح لایحه بودجه ۹۷ گفت: تلاش کردیم بودجه سال ۹۷ متفاوت با بودجه های سنواتی بوده و با نوآوری هایی همراه باشد.

وی افزود: نخستین تحول بودجه ۹۷ اصلاح ساختار تدوین بودجه است، به رغم اینکه از سال ۸۰ مقرر بود شیوه بودجه ریزی از روش متداول فعلی سنتی- افزایشی استفاده شود، امروز از بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد استفاده کردیم یعنی بودجه بر پایه قیمت تمام شده خدمت و محصولی باشد که قرار است ارائه شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این روش در تصویب بودجه برای ۳۴۰ دستگاه و ردیف عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم بودجه را شفاف کنیم، افزود: بیش از ۱۶ هزار صفحه سند در ۱۴ جلد به لایحه بودجه اضافه شده است.

نوبخت گفت: سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به سمت استان ها ببریم، ۲۰ واحد درصد بودجه ای را که استان ها باید نسبت به آن تصمیم گیری کنند، در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

سخنگوی دولت گفت: ۸۶۸ طرح عمرانی که در مرکز نسبت به آن تصمیم گیری می شد را به استانها واگذار کردیم و سعی کردیم سیاستی را که در قانون برنامه مورد توجه بوده و رئیس جمهور نیز در انتخابات نسبت به آن وعده دادند و آن به صفر رساندن فقر مطلق تا پایان برنامه ششم توسعه است را دنبال کنیم.

وی با اشاره به مسئله اشتغال عنوان کرد: هر ساله حدود ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد می کنیم اما کسانی که وارد بازار کار می شوند بیش از ۷۵۰ هزار نفر هستند. فقط در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته ۷۵۰ هزار فرصت شغلی فراهم کردیم.

سخنگوی دولت گفت: برای سال ۹۷ پیش بینی مان این است که ۸۳۸ هزار نفر وارد بازار کار می شوند و ما برای اقدام بلندمدت در نظر داریم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی گفت: مقرر کردیم ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در طرح های مهم متداول سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم ۲۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

نوبخت با اشاره به مشکل آب در کشور گفت: کشت گلخانه ای، توجه به کشاورزی، ماهی در قفس و تسهیلات و سرمایه گذاری در این حوزه مورد توجه دولت است. ضمن اینکه به طور ویژه به بخش های مهارت آموزی، نوسازی ناوگان عمومی، اشتغال، رسیدگی به وضع هوا، ایمن سازی خانه ها، تاکید بسیاری داریم. به طوری که برای مثال در بخش نوسازی ناوگان عمومی ۱۲۶ هزار دستگاه جایگزین دستگاه های قبلی خواهند شد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام داریم، گفت: ۶۱ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی است که برای اتمام آن حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است، مکانیزمی که در دنیا خصوصی-عمومی نام دارد را برای پیشبرد این پروژه ها مورد استفاده قرار دادیم و برای این منظور ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی به کار گرفتیم تا با شراکت بخش خصوصی این پروژه ها را به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق تاکنون در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ کمک های بسیاری را به دولت داشته است خاطرنشان کرد: دولت به هیچ وجه مایل نیست اعتمادی که در بین مردم به دست آورده است را از دست بدهد، رئیس جمهور در برخی استان ها حتی بیش از نمایندگان آن مناطق رای آورده است. پس ما نمی خواهیم پاسخ اعتماد مردم را با زحمت بر مردم بدهیم.

نوبخت ادامه داد: اشتغالی که برای سال ۹۷ پیش بینی کرده ایم پایدار است. ضمن اینکه طرح ها و پروژه هایی که مورد توجه دولت است نیز بلندمدت خواهد بود.

وی درباره قطع یارانه بخشی از یارانه بگیران گفت: تا اطمینان پیدا نکنیم که فردی نیاز به دریافت یارانه ندارد، آن را قطع نمی کنیم. کسانی که درآمدشان به گونه ای است که با حذف یارانه برایشان مشکلی پیش نمی آید، از دریافت یارانه حذف خواهند شد. دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نخواهد کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال ۹۷ پیش بینی شده که ۱۹۴ هزار میلیارد تومان منابع از درآمدهای مالیاتی، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای سرمایه ای و حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان از فروش دارایی های مالی برای هزینه های کشور تامین شود، گفت: عمده اشتغالی که در سال ۹۶ ایجاد شد، در رشد اقتصادی بخش های کالا و خدمات تاثیر داشت. بخش دیگر این رشد اقتصادی در حوزه صنعت و بخش سوم در بخش کشاورزی بود که ارقام آن به طور دقیق موجود است.

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به مسئله بازداشتی های اغتشاشات اخیر در کشور گفت: مبنای دولت منشور حقوق شهروندی است که در این منشور اعتراض و انتقاد به عنوان حق شهروندان پذیرفته شده است. دولت همه کسانی که معترضند و انتقاد میکنند را در چارچوب حقوق شهروندی می پذیرد اما خلاف آن به خصوص اگر به اموال عمومی لطمه وارد شود را نخواهد پذیرفت.

وی گفت: با کسانی که در کشور اغتشاش ایجاد کرده اند باید در چارچوب قانون عمل شده و مجازات ها نیز باید قانونی باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: رئیس جمهور به وزرای اطلاعات و کشور در این خصوص ماموریت داد که گزارش دقیق از بازداشتی های صورت گرفته به دولت ارائه کنند. غیر از این ماموریت نیز رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی بر رعایت حقوق شهروندی همه تاکید دارد. به خصوص درباره کسانی که در فضای هیجانی قرار گرفته اند باید با رافت و واقع بینی رفتار کرد.

وی با اشاره به اینکه در این قضایا افرادی مانند ترامپ که بین ملت خود منفور هستند خوشحال شدند اما در داخل هر کس از هر طرف که متضرر شد درواقع مادر ایران بود، عنوان کرد: ما باید با عطوفت پدرانه فرزندان خود را دریابیم و تلاش کنیم شرایطی پیش بیاید که فرزندان ما طاقتشان تمام نشود. به هر حال همه موظفیم مشکلات به وجود آمده را حل کنیم زیرا امروز وقت آن نیست که دنبال مقصر باشیم.

نوبخت درباره اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی از رهبری برای سال ۹۷ و صرف آن در حوزه های مختلف از جمله اشتغال گفت: وظیفه دولت و مجلس است که زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کنند. اشتغال توپ نیست که آن را در زمین دیگران بیندازیم. البته ما انتقادات همه را به جان خریدیم و تلاش کردیم فضای بین المللی ایجاد کنیم تا بتوانیم از سرمایه های موجود در داخل استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک بخش از برداشت ها، برداشت از صندوق توسعه ملی است، عنوان کرد: البته قرار نیست دولت برای خرج های جاری از صندوق برداشت کند. قرار شده ۱۲ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی از این صندوق برداشت شود. دولت برای خود چیزی استفاده نمی کند.

وی گفت: مجموعه منابع را پیش بینی کردیم و مجلس مرجع قانون است. هر تصمیمی بگیرد لازم الاجرا خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: برای اتمام ۷۱ هزار پروژه عمرانی و ایجاد اشتغال با مجلس صحبت کردیم که ببینیم برای برداشت از صندوق توسعه ملی موافقت خواهد کرد یا نه؟ هر تصمیمی از سوی مجلس گرفته شود برای دولت لازم الاجرا است، وقتی با این قاطعیت صحبت می کنم یعنی اجازه رهبری هم در این خصوص گرفته شده است.

وی درباره اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه مبنی بر رایزنی در خصوص توان موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: هیچ کس اجازه ندارد در این باره در امور کشورمان مداخله کند. ما با هیچ کسی در این خصوص مذاکره نمی کنیم زیرا بنیه دفاعی کشور حق ملت ایران است. اینکه کسی در نشست و برخاستی چیزی در این باره مطرح کند دلیل نمی شود بر آنکه ما آمادگی مذاکره در این باره داشته باشیم.

نوبخت درباره تصمیم دولت برای اصلاح قیمت ها و حذف یارانه ها و اعلام این خبر همزمان با اغتشاشات خیابانی در هفته های اخیر گفت: مسئله اصلاح قیمت ها و قطع یارانه ها ربطی به اغتشاشات نداشت. یک فرد نادان پرچم ملی ما را آتش زد. این رفتار کاملاً مشخص است. پس نمی توان آن را به حذف یارانه ها گره زد.

وی گفت: دولت هرگز یارانه نیازمندان را قطع نمی کند و اگر قرار باشد بخشی از یارانه بگیران از دریافت یارانه حذف شوند، این کار حتماً با هماهنگی مجلس خواهد بود.

نوبخت با اشاره به تخصیص بودجه آموزش و پرورش از سوی دولت گفت: هر سال بودجه آموزش و پرورش به جای صد درصد، ۱۱۰ درصد پرداخت می شود، البته هر مقدار که بتوانیم منبع مطمئنی را فراهم کنیم به بودجه آموزش و پرورش اضافه خواهیم کرد. ضمن اینکه در سال ۹۷ بودجه فرهنگی کشور نیز رشد داشته است.

سخنگوی دولت با اشاره به مسئله افزایش قیمت ارز گفت: کنترل عرضه و تقاضای ارز به روش های مختلف در کشور و از سوی بانک مرکزی در حال شکل گیری است اما درباره اینکه به هر دلیل این تقاضا به شکل غیرمعقول افزایش یابد، باید گفت که افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی ما به هیچ وجه از اهداف دولت نیست.

وی افزود: دولت از این مسئله نفع نمی برد، زیرا دستاورد دولت، مهار تورم است اما افزایش قیمت ارز باعث به وجود آمدن تورم خواهد شد، پس با تمام توان در جهت واقعی کردن قیمت ارز تلاش می کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رشد امروز قیمت ارز ناشی از واردات و صادرات نیست، تصریح کرد: برخی اندوخته هایی دارند و بی میل نیستند این اندوخته افزایش یابد، به همین دلیل وارد بازار ارز شدند اما افزایش قیمت ارز حباب است و دیر یا زود با سیاست های بانک مرکزی این نوسانات غیرواقعی فروکش خواهد کرد و من نگران آن هایی هستم که با اندوخته محدود وارد این بازار شده اند، زیرا اگر این اندوخته را به ارز هم تبدیل کنند، سود نخواهند کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه بانک مرکزی از طریق شبکه های خود و نه از طریق دلال ها برای کنترل قیمت ارز اقدام می کند، اظهار داشت: همه کسانی که ریال در دست دارند و می خواهند آن را تبدیل به ارز کنند، بدانند که این بازار و نوسان قیمت ها قابل اعتماد نیست، ضمن اینکه این روند به نفع اقتصاد کشور هم نخواهد بود.

سخنگوی دولت درباره ممنوعیت سپرده گذاری سه قوه و دستگاه های دولتی برای بهره برداری از سود آن، گفت: در مصوبه کمیسیون تلفیق ممنوعیت سپرده گذاری دستگاه های دولتی و قوا برای بهره برداری از سود آن تصویب شد که اگر مجلس این مصوبه را به تصویب نهایی برساند، لازم الاجرا است.

وی همچنین درباره اظهارات وزیر دفاع مبنی بر ممنوعیت فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح افزود: مشخص است که نیروهای مسلح کارشان چیزی به جز فعالیت اقتصادی است، هر دستگاه باید به ماموریتی که برای او ایجاد شده، بپردازد.

نوبخت در خصوص افزایش بودجه شورای نگهبان برای امر نظارت بر انتخابات گفت: برخی مطالباتی که از سال قبل و انتخابات گذشته باقی مانده باید در سال آینده به شورای نگهبان پرداخت شود، ضمن اینکه بودجه بر مبنای عملکرد برای تصویب در اختیار مجلس قرار گرفته است. هر چیزی که مجلس تصویب کند، اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می شود دستور فیلترینگ شبکه های اجتماعی از سوی رئیس جمهور صادر شد، گفت: شورای امنیت کشور به این جمع بندی رسید که برای مدتی چنین اقدامی را انجام دهد، البته سر قول خود ماند و بعد از مدت تعیین شده فیلترینگ برطرف شد.

وی گفت: با رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی در کشور ما باید این فضا را باز نگه داریم. از این رو رئیس جمهور دستور دادند که بعد از رفع ضرورت در هفته های اخیر، فیلترینگ شبکه های اجتماعی برداشته شود. در حالی که برخی کشورهای همسایه ما هنوز در حالت فوق العاده هستند.

نوبخت تصریح کرد: کشوری بر اساس منافع ملی خود تشخیص داده و تصمیم می گیرد، این دلیلی نیست که فرد (رئیس جمهور) از مواضع خود عقب نشینی کرده باشد.

سخنگوی دولت درباره حمایت از عرضه گندم در بورس کالا افزود: سال گذشته این روش را اجرا نکردیم اما امسال اجرا خواهیم کرد و اجرای این طرح به این معنی نیست که از مسئولیت خود در برابر کشاورزان شانه خالی می کنیم، هر جا بورس، گندم کشاورزان را نخرد، دولت بلافاصله گندم را از کشاورزان زحمتکش خواهد خرید.

وی با اشاره به تلاش دولت برای به صفر رساندن فقر مطلق گفت: سیاست ما این است که خط مستمری را تعیین کنیم، بر این اساس کسانی که خانوارهای یک نفره هستند باید ۱۹۳ هزار تومان و کسانی که خانوارهای پنج نفره هستند ۶۷۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دریافتی داشته باشند. براین اساس در سال آینده کسانی که کمتر از خط مستمری دریافت می کنند، طی چهار سال آینده باید به خط مستمری برسند تا هیچکس در کشور زیر خط مستمری دریافتی نداشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار