کد خبر: ۵۶۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ 03 February 2018
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اگر کمک مردم به مدارس نباشد، واقعاً مدارس باید تعطیل شود، گفت: چرا باید در آموزش‌های الکترونیک به دلیل نداشتن سیم برق از نخ کاموا استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با اشاره به وضعیت بودجه آموزش و پرورش، اظهار داشت: اگر به بودجه آموزش و پرورش در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که این بودجه حرکت سینوسی داشته است.

وی با اشاره به دلایل کسری بودجه آموزش و پرورش، ادامه داد: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله اینکه در برآورد اولیه بودجه اشتباه داشته باشیم و سازمان برنامه و بودجه نتواند نیاز ما را تأمین کند. بخش دیگر، مربوط به قوانینی است که در بین سال مالی مصوب می‌شود، بدون آنکه اعتبار آن پیش‌بینی شود؛ مانند استخدام معلمان، بکارگیری نیرو‌های مختلف و گروه‌های تشویقی.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان حق‌التدریسی وجود دارند که سال‌ها در روستا‌ها و مناطق محروم به عنوان معلم خدمت کردند، اما امروز به دلیل کمبود منابع و آزمون‌ها آن‌ها را نمی‌توانیم استخدام کنیم.

مجاوری یادآور شد: عدم اجرای برخی تبصره‌های قانونی یکی دیگر از دلایل کسری بودجه است؛ برای نمونه تبصره ۲۴ بودجه سال ۹۸ که مربوط به یک درصد از درآمد شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات است به آموزش و پرورش اختصاص یافته، اما یک ریال آن نیز به این وزارتخانه اختصاص پیدا نکرده؛ چرا که از ابتدا این تبصره دچار مشکل بوده است.

وی اضافه کرد: تبصره‌ای در قانون بودجه ۹۶ تصویب شد که در آن حدود ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و دولت در ابتدای سال ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن را تأمین کرد و توانستیم پاداش سال ۹۵ فرهنگیان را پرداخت کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند تهیه و تدوین بودجه آموزش و پرورش، بیان داشت: توزیع بودجه آموزش و پرورش بر اساس ۴۰۰ شاخص تدوین می‌شود و در مناطق، شهر‌ها و روستا‌ها بر اساس ضریب برخورداری و محرومیت بودجه در نظر گرفته می‌شود.

مجاوری ابراز داشت: در هیچ جای دنیا آموزش و پرورش اولویت دوم و سوم نیست، اما باید پرسید چرا نباید آموزش و پرورش مسأله اصلی ما باشد؛ ضمن اینکه در برخی سازمان‌ها اعتقادی به آموزش و پرورش وجود ندارد و معتقد هستند که آموزش و پرورش هزینه‌بر است.

وی گفت: تا زمانی که این تفکر در بین مدیران عالی کشور وجود داشته باشد و به آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول نگاه می‌شود، این روند ادامه دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش عدم هماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش، مجلس و سازمان برنامه و بودجه را یکی دیگر از مشکلات در تهیه بودجه آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: ما در بسیاری از تبصره‌ها دچار مشکل هستیم.

مجاوری در خصوص «راهکار‌های رفع مشکل عدم تخصیص تبصره‌ها»، خاطرنشان کرد: وقتی ماده ۸۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاق ۲ تصویب شد، وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۹۳ و ۹۴ احساس کرد که می‌تواند حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد، اما متأسفانه یک ریال آن نیز محقق نشد و علیرغم نامه‌نگاری‌های زیادی که با دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم، به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

وی با اشاره به توزیع شیر در مدارس، ابراز داشت: تا این لحظه یک ریال هم به توزیع شیر در مدارس اختصاص پیدا نکرده است و علت آن کمبود منابع است. با توجه به اینکه شیر جزو مصوبات شورای عالی سلامت است و وزیر بهداشت این را می‌داند، اما باید پرسید چرا پول یارانه شیر را از تسهیلات یارانه‌ای حذف می‌کند. 

مجاوری متذکر شد: چرا نباید هنرستان‌ها سرانه داشته باشد و چرا باید در آموزش‌های الکترونیک به دلیل نداشتن سیم برق از نخ کاموا استفاده کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه آموزش و پرورش در سال جاری، افزود: بودجه مورد نیاز ما ۴۵ هزار میلیارد تومان است، اما باید کسری قبل از سال ۹۶ و سال جاری را تأمین کنیم؛ ضمن اینکه تا حال حاضر تنها یک و نیم ماه اضافه کار را به استان‌ها دادیم؛ حال باید پرسید پاداش بازنشسته سال ۹۶ و حق‌التدریس‌ها کی تأمین می‌شود.

مجاوری تأکید کرد: اگر کمک مردم به مدارس نباشد، واقعاً باید مدارس تعطیل شود و حالِ نظام آموزش و پرورش با این بودجه‌ها خوب نمی‌شود؛ این در حالی است که رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی جاری از مسئولان آموزش و پرورش خواست مهارت زندگی را به دانش‌آموزان یاد دهند؛ در حال چگونه با این شرایط انجام شود و ما نمی‌توانیم غذای دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی را تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال بند «و» تبصره ۹ بودجه داریم، اما چرا نباید حقوق حق‌التدریس‌ها و سرباز معلمان را همراه با حقوق دیگر کارمندان پرداخت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار