شهر مقدس قم به عنوان پرچم دار تولید کتاب های دینی در کشور با برپایی نمایشگاه های بین المللی کتاب دین علاوه بر تلاش برای ارتقای جایگاه خود در بازارهای بین المللی نشر کتاب دین، در حال تبدیل به یک برند و نمایشگاه معتبر کتاب در منطقه است.
کد خبر: ۵۷۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ 25 February 2018

به گزارش تابناک قم، قم با دارا بودن یک هزار و 200 ناشر به عنوان دومین استان کشور از لحاظ نشر کتاب و نخستین استان کشور درتولید کتاب های دینی و دارا بودن بیش از 12 درصد از سهم انتشارات کشور میزبان پنجمین نمایشگاه کتاب دین و سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم بود. نمایشگاهی با بیش از 80 هزار عنوان کتاب که 25 بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در مصلای قدس کار خود را آغاز و پس از 10 روز فعالیت درحالی شب گذشته به کار خود پایان داد که این نمایشگاه را می توان بزرگترین نمایشگاه تخصصی کتاب دین در کشور دانست.

حضور 474 ناشر داخلی و خارجی، عرضه 27 هزار و 600 عنوان کتاب خارجی در حوزه دین، 25 هزار و 175 عنوان کتاب در بخش عمومی، برگزاری 16 نشست تخصصی و نیز توزیع 13 میلیارد و 500 ریال بن خرید کتاب از جمله ویژگی های منحصر به فرد این نمایشگاه بود.

از جمله ویژگی های برجسته این نمایشگاه حضور پنج عتبه مقدسه حسینیه، عباسیه، عسکریه، علویه و مسجد کوفه از کشور عراق و تبرک نمایشگاه به برافراشتن پرچم متبرک گنبد حرم امیرالمومنین علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و همچنین نمایش سنگ های مرمر ضریح مطهر حرمین عسکریین بود.

کتاب«الفهرسه المخطوطات فی العالم»(فهرست نسخه های خطی در دنیا) شامل 500 جلد که تنها پنج نسخه آن در جهان چاپ و چهار نسخه آن در چهار کشور مختلف به فروش رسیده است، آخرین نسخه آن در این نمایشگاه به نمایش گذاشت که می توان این عنوان کتاب را یکی از کتاب های خاص این نمایشگاه دانست.

این نمایشگاه در پنج بخش کتاب دین، کتاب استان قم، کشورهای اسلامی، دفاع مقدس و نیز کودک و نوجوان ترتیب یافت.

ارائه جدیدترین آثار چاپ شده، رویداد کم سابقه در نمایشگاه کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد پنجمین نمایشگاه کتاب دین و سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم گفت: برخی ناشران خارجی، بعضی عتبه های مقدس شرکت کننده در این نمایشگاه، برای اولین بار است که در نمایشگاهی در ایران شرکت می کنند.

سید موسی حسینی کاشانی، حضور بیش از 2 هزار عنوان کتاب دین در بخش عربی و 27 هزار و 500 عنوان کتاب از ناشران داخلی در حوزه دین را از جمله ویژگی های این نمایشگاه برشمرد و گفت: در این نمایشگاه جدیدترین کتاب ها به نمایش گذاشته شده به طوری که بیشتر آنها چاپ 3 سال اخیر بوده و برخی نیز 3 ماه پیش به چاپ رسیده و برای اولین بار در این نمایشگاه عرضه شد که این اتفاق یک رویداد کم سابقه در نمایشگاه های کتاب است.

وی برگزاری 16 نشست تخصصی و رونمایی از چند کتاب از جمله کلک صبا مجموعه آثار خوشنویسان استان قم را از دیگر ویژگی های این نمایشگاه برشمرد و گفت: نشست های تخصصی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شده به زودی در کتابی به چاپ می رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: حضور 15 پژوهشگاه فعال قم در حوزه دین و ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی خود، ایجاد ایستگاه راهنما برای دسترسی سریع مردم به کتاب های مورد نظر و معرفی 10 کتاب حوزه دفاع مقدس با حضور قهرمانان آن کتاب ها از دیگر ویژگی های منحصر به فرد پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین در قم بود.

گردش مالی 20 میلیارد ریالی در نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم و نیز نهادها، کتابخانه ها و موسسه های دانشگاهی، پژوهشی و حوزوری از این رویداد مهم فرهنگی در قم ادامه داد: 10 میلیارد ریال بن خرید کتاب دینی و 3 میلیارد و 500 میلیون ریال بن خرید کتاب عمومی در این نمایشگاه توزیع شده که این موضوع در تمام نمایشگاه های قم بی سابقه بوده است.

حسینی کاشانی، گردش مالی این نمایشگاه را رقمی بالغ بر 20 میلیارد ریالی برآورد کرد و افزود: علاوه ب 13 میلیارد و 500 میلیون ریال بن کتاب، حدود هفت میلیارد ریال نیز به صورت نقد در این نمایشگاه خریداری شده است که ورود این حجم نقدینگی به بازار نشر استان می توان موتور محرکی برای این عرصه باشد.

وی اظهار داشت: در این نمایشگاه بن خرید یک میلیون ریالی برای مردم عادی، بن خرید تا سقف 2 میلیون ریال برای طلاب و بن خرید کتاب تا سقف پنج میلیون ریال برای پژوهشگران توزیع شد.

رشد 2 برابر کمی و کیفی نمایشگاه نسبت به سال گذشته

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از نظر کمی و کیفی نسبت به سال گذشته افزایش 2 برابری داشته است افزود: برگزاری این نمایشگاه در مصلای قدس قم با 250 غرفه و مساحت 13 هزار مترمربع موجب شده تا این نمایشگاه از نظر مساحت برگزاری نیز افزایش چشمگیری نسبت به نمایشگاه های پیشین کتاب در قم داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ویژگی خاص این نمایشگاه تخصصی بودن آن در حوزه دین بود و این موجب شده تا با فراهم کردن بستر عمیق تر و بهتر موجب ارتقای کیفی سطح نمایشگاه و آثار ارائه شده در آن شود.

وی برگزاری نمایشگاه های تخصصی را نیاز امروز کشور در حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: باید نمایشگاه های تخصصی بر اساس ظرفیت های استان های مختلف در کشور برنامه ریزی شود تا علاوه بر تمرکززدایی نمایشگاه ها از تهران، زمینه برای توسعه و مشارکت فعالیت های فرهنگی و هنری در استان های مختلف کشور ایجاد شود.

حسینی کاشانی، افزایش تعامل میان ناشران و مولفان را از جمله ویژگی نمایشگاه های تخصصی بین المللی دانست و ادامه داد: این نمایشگاه موجب ارتقای سطح تعامل نویسندگان، ناشران و مولفان استان قم با ناشران کشورهای خارجی می شود به طوری که پایان نمایشگاه آغازی بر اثرگذاری مثبت این افزایش سطح تعامل هاست.

وی تاکید کرد: برگزاری با کیفیت این نمایشگاه موجب افزایش توقع ناشران، پژوهشگران و مردم برای برگزاری بهتر این نمایشگاه در سال های آینده شده است که باید از امروز با شناسایی نقاط ضعف به فکر برگزاری باشکوهتر این نمایشگاه در سال آینده بود.

نمایشگاه خاص کتاب در قم ضرورتی ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مراحل احداث نمایشگاه دائمی قم در اتوبان قم – تهران افزود: برگزاری نمایشگاه در مصلای قم نشان داد که می توان از این مکان به جز نمازجمعه برای کارهای مختلف فرهنگی نیز استفاده کرد که این امر موجب می شود که ایجاد نمایشگاه خاص کتاب در قم خیلی ضرورتی نداشته باشد.

وی با اشاره به سیاست گذاری دولت برای حمایت از کتابفروشان گفت: کتابفروشان استان باید از این فرصت برای توسعه ظرفیت های خود استفاده کنند.

سید موسی حسینی کاشانی همچنین با بیان اینکه برای آینده مجتمع ناشران قم آینده خوبی قائل هستم افزود: مجتمع ناشران که یکی از ظرفیت های مهم این استان است در حال بدست آوردن محوریت خود در عرصه انتشارات می باشد. که تحقق کامل آن نیازمند صبر و برنامه ریزی توسط مدیران این مجتمع خصوصی است.

مجتمع ناشران بزرگترین مجتمع فرهنگی کشور در 33 هزار متر مربع زیر بنا، 320 واحد، 11 طبقه شامل 5 طبقه تجاری، 3 طبقه اداری و 3 طبقه پارکینگ پارکینگ احداث شده است.

نزدیک به 200 ناشر از جمله 40 ناشر برتر و ممتاز کشور در این مجتمع حضور دارند.

خاص ترین کتاب ارائه شده در این نمایشگاه

محمد مصطبی لبنانی از انتشارات دارالحیات التراث العربی از کشور لبنان نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کتاب«الفهرسه المخطوطات فی العالم»(فهرست نسخه های خطی در دنیا) شامل 500 جلد است که تنها پنج نسخه آن در جهان به چاپ رسیده که چهار نسخه آن در لندن، فرانسه، امارات و لبنان به فروش رسیده و یک نسخه آن نیز در این نمایشگاه ارائه شد.

وی با بیان اینکه این کتاب اثر مشترک موسسه های مختلف انتشاراتی در لبنان است گفت: در این کتاب فهرست کاملی از نسخه های خطی دنیا به زبان های مختلف جمع اوری شده که گنجینه ای گرانبها است.

نمایشگاه بین المللی کتاب قم در حال تبدیل به یک برند مهم جهانی

محمد مصطی اللبنانی با تقدیر از میزبانی مناسب قم از ناشران خارجی گفت: برخی امکانات ارائه شده در این نمایشگاه به ناشران خارجی از جمله تخفیف 50 درصدی گمرک، و عدم پرداخت وجهی برای حضور در نمایشگاه از امتیازات آن بود.
وی با اشاره به جایگاه قم در نشر کتاب دینی گفت: نمایشگاه کتاب قم با دارا بودن تمام شاخص های بین المللی در حال تبدیل به یک برند مهم جهانی حوزه دین در منطقه است.

محمد مصطی اللبنانی با بیان اینکه در قم احساس غربت نکردیم ادامه داد: تمام ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه، مبلغان این نمایشگاه در کشور خود بودند و به طور قطع حضور ناشران خارجی در نمایشگاه آینده کتاب دین در قم بسیار بیشتر از امسال خواهد شد.

از جانمایی غرفه عتبات گله مند هستیم

علی حسینی از مسئولان بخش نمایشگاه های حرم امام حسین(ع) نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بسیار خوب دانستن زمان و مکان برگزاری نمایشگاه و استقبال مردم گفت: چیزی که موجب گله مندی مسئولان عتبه های مقدس حسینیه، عباسیه، عسکریه، علویه و مسجد کوفه شرکت کننده در این نمایشگاه شده، جانمایی نامناسب غرفه های این عتبه ها بود.

وی با بیان اینکه عتبه عسکریه برای نخستین بار در نمایشگاهی در ایران حضور داشت: عتبه های مقدسه جدیدترین آثار خود را برای نخستین بار در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

حسینی ادامه داد: عتبه عباسیه پنج عنوان کتاب سال حوزه، عتبه حسینیه با 2 عنوان کتاب و عتبه عسکریه برخی مخطوطات (نسخه های خطی) را برای اولین بار به نمایش گذاشتند.

وی با تقدیر از میزبانی مناسب قم افزود: در این نمایشگاه همچنین پرچم گنبد حرم امام علی(ع)، پرچم گنبد امام حسین(ع) و پرچم گنبد حرم حضرت ابوالفضل(ع) و نیز سنگ های مرمری از داخل ضریح حرمین عسکریین به نمایش گذاشته شد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار