کد خبر: ۵۷۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳ 28 February 2018
بر اساس گزارش‌های وزارت کار ایالات متحده آمریکا، مردان آمریکایی در مقایسه با زنان، اوقات فراغت بیشتری دارند و می‌توانند در این اوقات به افزایش مهارت‌های خود بپردازند. این در حالی است که زنان همین زمان را باید صرف انجام کارهایی کنند که هیچ‌ دستمزدی در قبال آن دریافت نمی‌کنند.

تجارت نیوز نوشت: گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که زنان ۲٫۶ برابر بیشتر در مقایسه با مردان، مشاغل بدون دستمزد را انجام می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، این فعالیت‌ها شامل مراقبت از کودکان و سالمندان، پخت‌وپز و تمیز کردن منزل است که به شکلی ناعادلانه بر دوش زنان است.

این در حالی است که زنان در قبال انجام این امور، هیچ‌گونه پاداشی دریافت نمی‌کنند و از دید اقتصاددان‌ها هم این فعالیت‌ها در محاسبه تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها نمی‌گنجد.

رئیس بخش تحقیق و اطلاعات زنان در سازمان ملل متحد می‎گوید: البته بی‌دلیل نیست که این نوع مشاغل بدون دستمزد در تولید ناخالص داخلی محاسبه نمی‌شود، چرا که هنوز از نظر بسیاری جوامع کار زنان ارزش کمتری در مقایسه با کار مردان دارد.

به گفته او، اگر زنان انجام فعالیت‌های بدون دستمزد را متوقف کنند، اقتصاد جوامع سقوط خواهد کرد.
مطالعه بیشتر:
جایگاه زنان در توسعه اقتصادی جهان

در کشورهای در حال توسعه، انجام اموری چون پیدا کردن سوخت و جمع‌آوری آب اغلب بر عهده زنان است.

حتی در کشورهای توسعه‌یافته هم، تکنولوژی چندان بار زیادی را از دوش زنان برنداشته است. به عنوان مثال، زنان در خانواده‌های فقیر به لوازم خانگی نظیر ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی دسترسی ندارند.

بر اساس گزارش‌های وزارت کار ایالات متحده آمریکا، مردان آمریکایی در مقایسه با زنان، اوقات فراغت بیشتری دارند و زمان بیشتری را صرف بازی و ورزش می‌کنند.

از سوی دیگر، چنین بار سنگینی بر دوش زنان موجب شده، آنها فرصت‌های بسیاری را در زمینه رشد شغلی از دست بدهند.

به گفته تحلیل‌گران، مردان در اوقات فراغت خود، می‎توانند مهارت‌های بیشتری کسب کنند و فرصت‌های بهتری در زمینه شغلی پیش روی آنهاست. این در حالی است که زنان همین زمان را باید صرف انجام کارهایی کنند که هیچ‌ دستمزدی در قبال آن دریافت نمی‌کنند. از سوی دیگر، آنها به راحتی فرصت‌های شغلی پیشِ رو را از دست می‌دهند.

این روند موجب می‌شود، انرژی، عمق و تمرکز آنها در فعالیت‌های اقتصادی‌شان کاهش یابد.

به این ترتیب میزان نوآوری در زنان کمتر است و شرکت‌ها و جوامع نمی‌توانند بهره کامل را از توانایی‌ها و استعدادهای زنان ببرند.

رئیس بخش تحقیق و اطلاعات زنان در سازمان ملل متحد، دو راهکار را برای کاهش این بارِ ناخوشایند برای زنان ارائه کرده است.

اول اینکه، شرکت‌ها و کشورها می‌توانند سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که منجر به انعطاف‌پذیری در هنجارهای فرهنگی شود. هنجارهایی که بر حضور زنان در خانه و حضور مردان در محیط کار اصرار دارند، به این ترتیب قابل تغییر خواهند بود.

دوم اینکه، اعضای خانواده می‌توانند، تاثیرگذاریِ تقسیم کار را مورد بحث قرار دهند. تقسیم کار نه تنها موجب کاهش نزاع‌های خانوادگی می‌شود بلکه می‌تواند به عنوان نمونه‌ای که به اصلاحِ عدم تعادل کمک می‌کند، مورد بحث قرار بگیرد.

در واقع جوامعی که در مورد تقسیم کار در خانه رویکردی سخت‌گیرانه و حساس دارند، باید ایجاد تغییراتی از این دست را در برنامه‌های خود قرار دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار