کد خبر: ۵۷۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸ 28 February 2018
روابط عمومی گمرک ایران با انتشار اطلاعیه ای ضمن تایید تخلف در گمرک تهران، به ارائه توضیحات پیرامون این موضوع پرداخت.

به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در اطلاعیه صادره آمده است:

مبارزه با فساد اداری و مالی به عنوان اولویت اصلی گمرک جمهوری اسلامی ایران همواره در دستور کار بوده و تعطیل بردار نیست. خوشبختانه الکترونیکی شدن فرایندها در گمرک در چارچوب استقرار سامانه جامع گمرکی ضمن تقویت شفاف سازی به شکل قابل توجهی به کشف فساد کمک کرده است. در موضوع کشف تخلفی که اخیرا رسانه ای شده، این پرونده تخلف از سوی دفاتر بازرسی و حراست گمرک تشکیل و با اقدامات این دفاتر نظارتی پیشگیری های لازم انجام گرفته است.

این پرونده با رصد اطلاعات واصله از حدود سه ماه پیش در دستور کار دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک قرار گرفت و در سریع ترین زمان ممکن اقدامات پیشگیرانه بعمل آمد .

در این خصوص یکی از ترخیص کاران با نیت سوء استفاده و دستکاری آرای کمیسیون حل اختلافات گمرکی و با جعل نامه‌های گمرک ایران نسبت به استرداد غیر قانونی سپرده های مربوط به واردکنندگان کالا و تضییع حقوق دولت اقدام کرده بود که البته با ورود به موقع واحدهای نظارتی گمرک از پرداخت و وصول من غیر حق، بخشی از وجوه استردادی در مرحله صدور چک و برخی در مرحله دریافت، جلوگیری و عمده وجوه استرداد شده نیز بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان، به حساب گمرک عودت داده شد .

بر این اساس ، و از آنجایی که اسناد و مدارک ارائه شده از سوی ذینفعان با توسل به ترفندهای متقلبانه ، تزویر و جعل اسناد دولتی صورت گرفته و این امر موجبات اغفال و فریب کارکنان گمرک گردیده ،اعلام جرم گمرک برای برخورد قاطع با چنین اقداماتی، تحت عنوان جعل ، ارایه و استفاده از اسناد مجعول در جهت استرداد غیر قانونی اضافه پرداختی حقوق ورودی در مرجع قضایی در حال رسیدگی است .

خوشبختانه با هماهنگی مراجع قضایی و پیگیری های مستمر گمرک، استرداد حدود ۵ میلیارد تومان از وجوه ناشی از این تخلف نیز در دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی در حال طی مراحل نهایی رسیدگی است.

بررسی ابعاد فنی این پرونده نشان می دهد که با توجه اینکه فرآیند استرداد سپرده های موضوع تخلفات فوق الذکر خارج از ساز و کار سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود اما کشف سوابق این تخلف با کمک امکانات و قابلیت های این سامانه بدست آمده است که در این خصوص اهمیت و کارکردهای گمرک الکترونیک و سامانه های الکترونیکی در گمرک بیش از پیش نمایان می شود .

گمرک جمهوری اسلامی ایران با آسیب‌شناسی این موضوع و در راستای توسعه خدمات الکترونیکی امکان ثبت و پیگیری مکاتبات از طریق پورتال این سازمان را با هدف حذف مکاتبات کاغذی و پیشگیری از جعل و سوءاستفاده از مکاتبات در ماه‌های گذشته فراهم کرد که بر همین اساس کلیه افراد حقیقی و حقوقی برای انجام تمامی مکاتبات با کلیه دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی در هر نقطه از کشور می‌توانند با اتصال به پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.irica.ir مکاتبات خود را ثبت و پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار