کد خبر: ۵۷۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷ 11 March 2018
جماران نوشت: آیت‌الله احمد جنتی در این ۲۵ سال از تریبون نماز جمعه اظهارنظر‌ها و مطالب زیادی را بیان کرد که برخی از آن‌ها بسیار مورد توجه رسانه‌ها و آحاد مردم قرار گرفت. در این مقال به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

سال ۹۰ بود که اولین بار خبر درخواست احمد جنتی برای بازنشستگی از امامت جمعه موقت تهران اعلام شد. اما این درخواست به دلایل مختلف به تعویق افتاد و سال ۹۳ نیز دوباره در نامه‌ای دیگر از جانب آیت الله جنتی به رهبر معظم انقلاب این در خواست تکرار شد. اما خبری از اجابت این درخواست نبود تا اینکه ۲۴ بهمن ماه خبر امامت جمعه موقت سید محمد حسن ابوترابی‌فرد منتشر شد. در همین راستا سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز ۳۰ بهمن در گفت و گو با روزنامه اعتماد گفت: «آقای موحدی کرمانی قدری کسالت دارد. آقای جنتی هم که دیگر نماز جمعه نمی‌خواند.»

آیت الله احمد جنتی طی نامه‌ای با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت الله خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند.

آیت الله جنتی و نماز جمعه‌های جنجالی

آیت الله احمد جنتی در این ۲۵ سال از تریبون نماز جمعه اظهارنظر‌ها و مطالب زیادی را بیان کرد که برخی از آن‌ها بسیار مورد توجه رسانه‌ها و آحاد مردم قرار گرفت. در این مقال به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۳۰ آبان ۱۳۸۴؛ در خصوص پیروان سایر ادیان: «بشر غیر از اسلام همان حیواناتی هستند که روی زمین می‌چرخد و فساد می‌کند.» این صحبت آیت الله جنتی با واکنش گسترده روحانیون نواندیش و نمایندگان سایر ادیان روبه رو شد.

۲۳ تیر ۱۳۸۵؛ حمایت از نامه محمود احمدی نژاد در خصوص ارسال نامه به جرج بوش، رییس جمهور آمریکا: «هیچ کس در دنیا جرات نمی‌کند که چنین نامه‌ای را به رئیس جمهور آمریکا بنویسد. در نامه احمدی نژاد به بوش سوره و شماره آیه‌های قرآن نیز ذکر شده است. نامه احمدی نژاد به بوش فوق العاده است و از الهامات خداوند است.» جنتی که در خطبه دوم نماز جمعه تهران تصریح کرد: «این نامه فوق العاده است و عقیده من این است که از الهامات خدا بود. خدا به این مردم و این مملکت عنایت دارد و ما هم باید قدر این عنایت الهی را بدانیم.»

آیت الله جنتی نامه احمدی نژاد به بوش را «نامه عجیب و غریبی» توصیف کرد و گفت: «توصیه می‌کنم این نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صدا و سیما نیز مکرر آن را بخواند.»

۸ تیر ۱۳۸۶؛ ماجرای خواب در خصوص رای به محمود احمدی نژاد: جنتی اتفاق سوم تیر را از مسائل تاریخی انقلاب دانست و گفت: «چند روز پیش یکی از دوستان می‌گفت: در زمان انتخابات در تاکسی از راننده پرسیدم به چه کسی رأی می‌دهی؟ او گفت: نمی‌دانم، اما مادرم که چند سال پیش فوت کرده دیشب به خوابم آمده و گفت: به احمدی‌نژاد رأی بده، که از این نمونه‌ها بسیار است.»

۱۷ آبان ۱۳۸۷؛ حمایت رسمی وی از محمود احمدی نژاد برای انتخابات آتی: آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های ١٧ آبان ٨٧ حمایتی تمام‌قد از دولت احمدی‌نژاد داشت و گفت: «ریخته‌اند به جان دولت هر چه می‌خواهند می‌گویند. کور خوانده‌اند که یک روزی مردم مملکت را دو دستی تقدیم‌شان می‌کنند.» ۲۹

بهمن ۱۳۸۹؛ درخواست حصر برای سران اعتراضات ۸۸: پس از تجمعاتی در ۲۵ بهمن ۸۹ جنتی در خطبه نماز جمعه خود گفت: «این که گفته می‌شود سران فتنه باید اعدام شوند، آن‌ها در واقع معدوم شده و در جامعه سقوط کرده اند». وی افزود: «کاری که قوه قضائیه می‌تواند بکند این است که باید ارتباط آن‌ها را با مردم بکلی مسدود کند، درب خانه‌های آن‌ها مسدود شود و تلفن و اینترنت آن‌ها قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و بگیرند».

۹ بهمن ۱۳۹۰؛ تمثیل حسنی مبارک به فرعون: وی در سخنرانی خود با بیان اینکه: «من در زمان فرعون چند سفر به مصر رفته بودم.» به تشبیه رفتار حسنی مبارک با فراعنه مصر پرداخت و از رنج مردم انقلابی مصر گفت که در سالگرد انقلاب خود به سر می‌بردند. اما

۳۱ شهریور ۱۳۹۲؛ در خصوص حجاب دانشجویان دختر: «اجرای قانون حجاب در کوچه و بازار و سواحل دریا مشکل است. دولت باید اجرای این قانون را ابتدا از «جیره خوارها» و حقوق بگیران خود آغاز کند. چرا دختران دانشجویی که می‌خواهند درس بخوانند بعد از ورود به دانشگاه چادر خود را برمی‌دارند و «خراب» می‌شوند. دانشجویان در دانشگاه نمره می‌خواهند و برای کسب این نمره هر صحبتی را گوش می‌دهند، لذا می‌توان به آن‌ها این تذکر را داد که چنانچه حجابشان را رعایت کردند، این اجرای قانون در نمره و انضباط آن‌ها تأثیرگذار است. با این شرایط مسلماً آن‌ها حجاب را رعایت می‌کنند.»

۱۰ بهمن ۱۳۹۳؛ در خصوص مذاکره با آمریکا و خوردن یک وعده غذا در روز: امام جمعه موقت تهران با اشاره به مذاکرات دوجانبه دولت ایران و آمریکا اشاره کرد: «ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم؛ چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم همان‌طور که الان نیز برخی روزی یک وعده غذا می‌خورند؛ مردم ما تاب و تحمل را دارند چرا که گرسنگی کشیدن بدتر از داغ از دست دادن عزیزان و جوانان نیست؛ آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بخورد؟»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار