کد خبر: ۵۷۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷ 11 March 2018
احتمال پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا ۲ ماه دیگربه گفته ی الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، ایران می تواند در ماه می سال جاری به عنوان عضو جدید به اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روسیه آن را رهبری می کند بپیوندد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، الکساندر نوواک که به طور مشترک ریاست کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه را نیز بر عهده دارد اذعان کرده است که ''حرکت به سوی قرارداد موقت ایجاد منطقه ی آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در مرحله ی (نهایی) خود قراردارد به طور قطع روابط دوجانبه را بیش از پیش توسعه بخشیده و همکاری های مربوط به سرمایه گذاری را گسترش می دهد''.

احتمال پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا ۲ ماه دیگر

این در حالی است که مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه پیش از این گفته بود که همکاری ها در خصوص ایجاد یک منطقه ی آزاد تجاری بین طرفین که از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده بود در حال به نتیجه رسیدن است.

لازم به ذکر است که بلوک اقتصادی اوراسیا بر اساس اتحاد بین نهادهای گمرکی کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس در سال ۲۰۱۵ میلادی ایجاد شد و پس از آن ارمنستان و قرقیزستان نیز به این اتحادیه پیوستند. همچنین، در سال ۲۰۱۶ میلادی ویتنام نخستنین کشوری بود که در خارج از منطقه ی اقتصادی اوراسیا قرار داشت و به این اتحادیه ملحق شد. باید خاطر نشان گردد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا با هدف حصول اطمینان از حمل و نقل آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشورهای عضو ایجاد شده است.

افزون بر این، بیش از ۴۰ کشور و و سازمان بین المللی تا کنون تمایل خود را به امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه ی اوراسیا اعلام کردند که در این میان نام کشورهای چین، اندونزی و برخی کشورهای آمریکای جنوبی به چشم می خورد. همچنین، این اتحادیه مذاکراتی را با کره ی جنوبی، مصر و هند در این خصوص انجام داده و به گفته ی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه کشور صربستان در آینده می تواند به اوراسیا ملحق شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار