کد خبر: ۵۷۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶ 12 March 2018
رئیس‌جمهوری روسیه در اعترافی شوکه کننده اذعان کرد که در سال ۲۰۱۴ میلادی به ژنرال‌های ارتش دستور ساقط کردن یک هواپیمای مسافربری را داده بود، اما چند دقیقه بعد نظر خود را عوض کرد و مانع از کشته شدن مسافران شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مستند انتخاباتی دو ساعته‌ای تحت عنوان "پوتین" گفت: در آن زمان هشداری جدی دریافت کردم مبنی بر اینکه مردی با یک بمب تهدید کرده که به المپیک زمستانی سوچی حمله می‌کند.

این تماس تلفنی از سوی افسران امنیتی که تهدید بالقوه را شرح می‌دادند کمی پیش از آغاز مراسم افتتاحیه این رویداد جهانی انجام شده بود.

پوتین در این مصاحبه گفت: به من گفته شد یک هواپیما از مبدا اوکراین به مقصد استانبول ربوده شده و هواپیماربایان خواستار فرود در سوچی هستند.

خلبانان این هواپیما که متعلق به یکی از شرکت‌های هواپیمایی ترکیه بود و ۱۱۰ مسافر به همراه داشت گزارش داده بودند که یک مرد بمبی دارد و این هواپیما به طرف استادیوم سوچی در حرکت است.

براساس گزارش‌ها، پوتین پس از شنیدن این اطلاعات به مقامات امنیتی دستور داد تا برای ساقط کردن این هواپیما آماده شوند.

پوتین گفت: در آن زمان به مقامات امنیتی گفتم که طبق برنامه عمل کنند.

پوتین و مقامات کمیته بین‌المللی المپیک قرار بود به زودی وارد مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی سوچی شوند، اما کمی بعد ولادیمیر پوتین تماس تلفنی دومی دریافت کرد. این بار مقامات امنیتی به پوتین اطلاع دادند که این رویداد یک هشدار غلط و نادرست بوده. آن مسافر هواپیما فردی مست بوده و باعث شده تا چنین هشداری صادر شود.

دستور پوتین برای ساقط کردن این هواپیما متوقف شد و این هواپیما به سفر برنامه‌ریزی شده خود ادامه داد.

در جریان این مصاحبه پوتین همچنین به رویداد سال ۲۰۰۰ میلادی که در آن هلی‌کوپترش بر فراز چچن مورد حمله قرار گرفت، اشاره کرد.

در آن زمان پوتین، رئیس‌جمهوری موقت روسیه بود و در آستانه سال نو به طرف شهر گودرمس در جمهوری چچن می‌رفت تا به نیرو‌های فدرال روسیه سال نو را تبریک بگوید و در مراسم اهدای جوایز شرکت کند.

رمضان قدیرف، رهبر کنونی چچن گفت: آن زمان‌ها برای جمهوری زمانی مملو از خطر بود. هلی‌کوپتر پوتین آن زمان قادر به فرود آمدن نبود.

آندری کوندراشف، تهیه کننده این مستند گفت: اطلاعیه رسمی این بود که این هلی‌کوپتر به خاطر بدی آب و هوا قادر به فرود آمدن نیست، اما آنچه حقیقتا رخ داده بود این بود که این هلی‌کوپتر مورد حمله قرار گرفته بود.

پوتین در جریان مرور خاطراتش گفت: ابتدا فکر کردم آتش‌بازی است چراکه شب سال نو بود، اما خلبان‌ها گفتند چه آتش بازی‌ای؟ به ما حمله شده است.

به گفت: ایگور سچین که در آن زمان معاون رئیس دولت بود، پوتین فوراً مسیر جایگزینی را با استفاده از حمل و نقل زمینی اتخاذ کرد اگرچه می‌دانست تمامی راه‌ها در آن نقطه مین‌گذاری شده بودند. در زمان بازگشتشان یکی از مین‌ها منفجر شد، اما هیچ کس در جریان آن رویداد زخمی نشد.

کوندراشف اذعان کرد که در آن زمان تصمیم گرفت تا این رویداد را علنی نکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار