کد خبر: ۵۸۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 18 March 2018
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای طرح گفت‌وگوی ملی و زمینه چینی برای رفع حصر گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اقدامات خوبی در زمینه رفع حصر انجام داده است و ان‌شاالله برای سال آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح یکشنبه (۲۷ اسفند ۱۳۹۶) در حاشیه جلسه هیئت وزیران به بیان اولویت‌های دولت دوازدهم برای سال آینده پرداخت و خاطر نشان کرد: مهمترین چالش پیش‌روی کشور برای سال آینده مسئله اشتغال و معیشت مردم است. در این زمینه باید طی سالهای آینده برنامه‌ریزی‌های مناسب و اقداماتی جدی برای حل مسئله اشتغال به عنوان اصلی ترین چالش پیش‌روی کشور انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مهمترین راهکار حل مسئله اشتغال در کشور است، گفت: برای حل چالش اشتغال در کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی هستیم. ما به منابع وسیعی برای این کار نیازمند هستیم و باید شرایط را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا منابع خود را در اختیار اقتصاد کشور قرار دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: همچنین باید هم سرمایه‌گذاری از طریق منابع دولتی و عمومی و هم در گام بعد سرمایه‌گذاری از طریق منابع خارجی انجام شود تا معضل سرمایه مورد نیاز برای اقتصاد برطرف گردد.

جهانگیری با تاکید بر لزوم تامین امنیت بخش خصوصی برای فعالیت در کشور، اظهار کرد: اصلی‌ترین نیاز سرمایه‌گذاری در مرحله اول،‌ تامین امنیت برای این کار است. باید شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در کشور فراهم شود و هیچ نهادی مانع فعالیت این بخش نشود. همچنین هیچ محدودیتی نباید برای بزرگ شدن بخش خصوصی داخلی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت و سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی داخلی، گفت: بخش خارجی همواره به نحوه برخورد با بخش خصوصی داخلی در کشور نگاه می‌کند و چنانچه که به این نتیجه برسد در آن کشور با بخش خصوصی داخلی برخورد مناسبی می‌شود و امنیت او فراهم است، در آن کشور اقدام به سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری تامین منابع مالی را دومین نیاز سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران عنوان و اظهار کرد: در این زمینه هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه باید بتوانند نقش جدی‌تری ایفا کنند. در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام و راهکارهایی اتخاذ شده است. به طور مثال امروز در دولت مصوبه‌ای داشتیم که طی آن برای مجموعه مالی از چین 10 میلیارد دلار ضمانت‌نامه صادر کردیم.

جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر منابع خارجی در حال حرکت به سمت ایران است و اگر فضای بین‌المللی با شرایط فعلی حرکت کند، می‌توانیم منابع خارجی خوبی جذب نماییم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت معیشت و درآمد اقشار مختلف جامعه طی سال‌های قبل اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه درآمد مردم در سال‌های گذشته کاهش یافته است. در این زمینه نیازمند اتخاذ سیاست‌ها و توجهات بیشتری هستیم. دولت تلاش می‌کند قدرت توقعات ضعیف و اقشار حقوق‌بگیر جامعه را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اخیرا گفته‌اید اگر لازم باشد موتورم را مجددا روشن خواهم کرد، تاکید کرد: دولت دوازدهم از ابتدا کار خود را تحت فشارهای شدیدی آغاز کرد. در این زمینه حتما در مواقع لزوم از دولت دفاع کرده‌ایم و از فشارهای احتمالی به دولت گفته‌ایم البته در مواردی که لازم بود نیز شرایط را با گذشته مقایسه کردیم.

جهانگیری اظهار کرد: تمایل دارم دولت کار خود را در فضای آرام انجام دهد اما اگر لازم باشد در مقطعی در میدانی که ترسیم می‌کنند نقش خود را ایفا خواهند کرد اما فعلا نیازی به روشن شدن موتور دیگری نیست.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره طرح برخی اظهارات از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر تحقق رفع حصر تا پایان سال 96، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم کشور با چالش‌های بزرگی روبروست که برخی از آنها از جمله موضوع آب و محیط زیست به تعبیر اقتصاددانان تبدیل به ابرچالش شده است. امروز مشاهده می‌کنیم که در مساله آب موضوع در حال تبدیل شدن به مسائل امنیتی است.

وی ادامه داد: همچنین در موضوع هوا مشاهده می‌کنیم برخی که زمانی توجه به این مسائل را، موضوع فانتزی تلقی می‌کردند امروز از اهمیت مسائل زیست محیطی صحبت می‌کنند و این موضوع به عنوان این چالش پیش‌روی کشور قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
شیخ باید تا زمان سقط شدنش در حصر بماند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار