کد خبر: ۵۸۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴ 18 March 2018
زمان زیادی از اعتراض ادامه‌دار کشاورزان اصفهانی به نرسیدن حقابه زمین‌هایشان نمی‌گذرد و به نظر می‌رسد که جدال بر سر آب در مناطق مرکزی ایران جدی‌تر شده است. علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس، وضعیت خشک‌سالی در مرکز کشور را بد توصیف می‌کند و می‌گوید: «مشکل منحصر به اصفهان و یزد و چند شهر خاص نیست، بلکه تمام مرکز ایران و حتی مناطقی که پرآب محسوب می‌شوند هم طی سال آبی جاری با مشکل مواجه شده‌اند و این یعنی زنگ خطر بحران آب به ویژه برای مناطق مرکزی ایران به صدا درآمده است.»

به گزارش اعتمادآنلاین او بر راه اشتباهی که مدیریت آب در سال‌های گذشته در پیش گرفته تأکید می‌کند و می‌گوید: «دخالت‌های نا به جای دولت، ایجاد طرح‌های مختلف بدون توجه به آمایش سرزمینی، مدیریت اشتباه، سیاست‌گذاری‌های جزیره‌ای و... همه و همه دست به دست هم داده‌اند و ما امروز می‌بینیم که با کاهش بارش در منطقه و خشک شدن منابع آبی که تا چند سال پیش بیکران به نظر می‌رسیدند، مردم به جان هم افتاده‌اند.»

اکبری ادامه می‌دهد: «وقتی در منطقه‌ای خشک اقدام به تأسیس صنایع سنگین و آب‌بر می‌کنیم باید هم انتظار داشته باشیم که با کاهش بارندگی تمام فعالیت‌های منطقه دچار مشکل شود. الآن نه فقط کشاورزان که صنایع هم آبی برای ادامه فعالیتشان ندارند. همین موضوع باعث رفتن رونق از شهرهای مرکزی و مهاجرت روزافزون مردم از روستاها به شهرهای بزرگ شده است. اتفاقی که حاشیه‌نشینی و هزار مشکل و آسیب دیگر را به دنبال دارد.»

به گفته اکبری یکی از اقدامات فوری در زمینه مدیریت خشک‌سالی این است که دستگاه‌ها دست از اختلاف و رفتار تکروانه بردارند. او می‌گوید: «الآن هر کس ساز خودش را می‌زند. وقتی اختلافی بر سر منابع آب مطرح می‌شود دادگاه یک حکم می‌دهد، شورای تأمین یک حکم می‌دهد، دستگاه‌های مربوط به آب یک حکم می‌دهند و وقتی زمان پاسخگویی می‌رسد هیچ‌کس مسئولیتی قبول نمی‌کند.»

او می‌گوید: «تمام حرف ما این است که کشور در زمینه مشکل آب باید هماهنگ عمل کند. فرصتی برای از دست دادن باقی نمانده است. دیگر نمی‌توان گفت که بحران در راه است. باید بگوییم بحران شروع شده و کم کم به اوجش می‌رسد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ممکن است تا چند سال دیگر شهرهای مرکزی ایران حتی در مورد آب آشامیدنی هم به مشکل بر بخورند.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
لرستان نیاز به 5 سد دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار