چرا از دیدن وزیر ذوق زده می شویم
اگر قرار بر اعلام خبر سفر کاری مقامات دولتی به استان باشد، این وظیفه مدیر زیرمجموعه سازمان و وزارتخانه در استان و تشریح اهداف سفر است.
کد خبر: ۵۹۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷ 23 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، یکی از انحرافاتی که از گذشته تاکنون در خصوص شرح وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صدالبته از سوی خود نمایندگان در افکار عمومی شکل گرفته و جا افتاده است، اختیارات معجزه آسا برای مراجعه مردم و حل و فصل همه مشکلات اجرایی آنان توسط وکلای ملت است!

این در حالی است که قانون اساسی، وظیفه و اختیارات نمایندگان را در دو حوزه نظارت و تقنین(قانونگذاری) منحصر دانسته و مکانیزم های اعمال این وظایف را کاملاً مشخص بیان کرده است.

اما این پرسش مطرح می شود که چرا اغلب نمایندگان با علم به چارچوب اختیارات خود علاقه دارند تا این گونه وانمود کنند که کلید همه مشکلات ریز و درشت اجرایی مردم دست آنهاست و ملت لاجرم برای حل مشکلاتشان به آنان مراجعه کنند که پاسخ این سئوال را بدون هر گونه توضیحی می توان در فصل های انتخابات و صندوق های رای جستجو و پیدا کرد.

صرفنظر از معضلات فراوان ناشی از دخالت نمایندگان در اموراجرایی حوزه های انتخابیه، رها کردن وظایف سرنوشت ساز خود در حوزه نظارت و قانونگذاری و موضوعات مهم دیگر، آنچه که بهانه انتشار مطلب حاضر شد، آسیب شناسی رفتار نمایندگان استان اردبیل در مواجهه با سفرهای استانی مقامات دولتی است که گمان می رود به دلیل تکرار در ادوار مختلف به یک رویه و عادت مبدل شده است.

با نهایت تاسف باید گفت که امروز شان و جایگاه نمایندگی آن قدر تنزل پیدا کرده که نمایندگان استان با ذوق زدگی، حرارت و افتخار و در نقش سخنگویی مقامات دولتی که اتفاقاً طبق قانون اساسی و میثاق با ملت، باید ناظر جدی و قاطع بر عملکرد آنان باشند،رفتار کرده و خبر سفر فلان رئیس سازمان و وزیر به استان را در رسانه ها اعلام عمومی می کنند!

این در حالی است که اگر قرار بر اعلام خبر سفر کاری مقامات دولتی به استان باشد، این وظیفه مدیر زیرمجموعه سازمان و وزارتخانه در استان و تشریح اهداف سفر است.

اما براستی چرا نمایندگان استان برای اعلام این اخبار از یکدیگر سبقت می گیرند که در پاسخ گفت که به نظر می رسد آنان تلاش دارند تا از این طریق، نفوذ و قدرت خود را به رخ کشیده و وانمود کنند که با کشاندن وزیر و رئیس سازمان به استان، وظایف نمایندگی را بهتر به انجام رسانده اند.حال آن که قدرت و نفوذ یک نماینده در انجام وظایف نظارتی در خانه ملت از طریق مکانیزم های تذکر،سئوال و استیضاح مقام اجرایی ناکارآمد و مجبور ساختن او برای توضیح، پیگیری و حل مشکلات و خواسته های به حق مردم نه در پشت میز ریاست و وزارت بلکه در محل حوزه های انتخابیه است.

این وجیزه متعاقب انتشار اخباری از سوی برخی نمایندگان استان و اعلام سفر قریب الوقوع رئیس سازمان تامین اجتماعی و وزیر ارتباطات به استان اردبیل منتشر می شود و نگارنده امیدوار است از طریق اصحاب قلم و منتقد، برخی رفتارهای ناصواب مسئولین آسیب شناسی و به نفع عمومی اصلاح شود.

انتهای پیام    

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
صد درصد
شانون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
نگارنده عزیز با شما کاملا موافقم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار