گلايه‌ها و دردل‌هاي خوشنويس بين‌المللي يزد
خوشنويس برجسته استان يزد كه بارها در جشنواره‌ها و فستيوال‌هاي ملي و بين‌المللي صاحب عنوان شده است، با گلايه از بي‌تفاوتي مسئولان نسبت به تاراج هویت خط نستعلیق ایرانی توسط ديگر كشورهاي منطقه، گفت: گاهی به دلایلي از فعاليت در اين حوزه احساس پشیمانی و ندامت می‌کنم هر چند كه مزيت‌هايي هم داشته است.
کد خبر: ۶۰۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴ 05 May 2018

«محمود رهبران» خطاط برجسته بین‌المللی استان يزد اظهار کرد: متاسفانه دیدگاه برخي از مردم و مسئولان کشورمان به هنر همانند یک امر غیرضروری، تشریفاتی و حاشیه‌ای است و همين باعث شده تا کمتر به آن بها داده شود . 

وی كشور ايران را پايتخت و مرکز خطاطي خواند و افزود: متاسفانه کشورهايی مانند ترکیه، الجزایر و امارات با برگزاري جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه خوشنويسي به ويژه نستعليق و شكسته، آثار بسیاری از هنرمندان را با طلا تذهیب و از خوشنویسان خریداری می‌کنند و آن قدر آثار هنرمندان خوشنویس را جمع آوری کرده‌اند که با صراحت مدعی تعلق و اصالت خوشنویسی به کشور خودشان هستند . 

این هنرمند خوشنويس با ابراز گلايه از بی‌توجهی مسئولان به موضوع هنر، گفت: مسئولان بی‌تفاوت به از دست رفتن هویت خط نستعلیق ایرانی هستند البته شايد به اين علت باشد كه هیچ تخصصی در حیطه هنر ندارند و لذا نمی‌توانند در اين باره دلسوزی کنند . 

وی اظهار كرد: هنر برخلاف خيلي از حوزه‌هاي ديگر نیازمند مهارت و زحمت فراوان است و ماندگارترین میراثی که برای هر ایرانی به جا خواهد ماند، تنها و تنها هنر فرهنگ و تمدن است چرا که هیچ كدام از منابع ديگر حتی نفت هم تا همیشه باقی نخواهد ماند . 

رهبران علت اصلي گوشه‌گيري خود را تنگ‌نظری‌ها و حسادت‌هاي برخی از افراد جامعه خواند و تصريح كرد: در اين رابطه ترجيح مي‌دهم كه زندگی‌ام به خلوت‌نشینی خلاصه ‌شود و متاسفانه این موضوع در یزد در بين هنرمندان بسیار بارز است. 

وی در مورد انجمن خوشنویسان استان هم خاطرنشان كرد: فعاليت انجمن به صورت یکنواخت دنبال مي‌شود به طوری که تنها فعالیت آن به برگزاري آموزش‌هايي به شكل محدود سپري می‌شود، هر چند كه فعالیت‌های ديگری همچون برگزاری جشنواره خوشنویسی نیز همچنان پابرجاست . 

این هنرمند يزدي با اشاره به جهاني شدن يزد، اين مهم را فرصتي مغتنم براي استفاده به بهترين نحو از پتانسیل وجود هنرمندان خوشنویس دانست و افزود:  يزد مامن شاعران بزرگی مانند ریاضی یزدی، فرخی و وحشی بافقی است و می‌توان اشعار پر مضمون این شاعران بزرگ را به دست خوشنويسان بر در و ديوار هر گوشه از شهر به نگارش و تذهیب درآورد . 

وی معتقد است كه این قبيل اقدامات نه تنها به فرهنگ‌سازی هنر در جامعه منجر خواهد شد بلکه می‌تواند به جذب علاقمندان و همچنین اشاعه فرهنگ هنردوستی ایرانیان در میان گردشگران اين شهر پرگردشگر كمك كند . 

رهبران در ادامه گفت‌وگو با ايسنا به این که حدود 55 سال از زندگی‌اش می‌گذرد، اشاره و اضافه كرد: حدود 28 سال کارمند کتابخانه وزیری بودم و در آنجا به امور خوشنوريسي و گاهي هم به صحافي مي‌پرداختم.

وی از رها كردن تحصيلاتش از پايه دوم دبیرستان در رشته علوم انسانی به دلیل علاقه وافر به خوشنویسی گفت و افزود: البته اين موضوع با مخالفت‌های شدید خانواده مواجه شد كه بي‌راه نيز نمي‌گفتند ولي با ممارست و سماجت به راه خود يعني خوشنویسی ادامه دادم.

این هنرمند خوشنويس خاطرنشان كرد: اكنون نيز با وجود تاثیر افرادی که همیشه مخالف هنر بوده‌اند، به خوشنویسی علاقه‌مند هستم.

وی كه در كنار خوشنويسي به ارائه خدماتي مانند تابلو و پارچه‌نویسی و حتی صحافی نیز مي‌پرداخته است، تاكيد كرد: البته هيچگاه اين قبيل فعاليت‌ها از علاقه و تلاشم به خوشنویسی نکاسته است . 

رهبران موثرترین و بهترین مشوق خود در امر خوشنويسي را استادانش در اين رشته به ويژه استاد «غلامحسین امیرخانی» خوشنويس به‌نام كشورمان ذكر كرد و در مورد نحوه امرار معاش زندگي خود گفت: از ابتدا در خانواده‌ای با وضع مالی متوسط رشد يافتم و اکنون نیز در همان وضعيت گذران زندگي مي‌كنم چرا که هيچگاه هنر و پول در  یکجا نمی‌گنجد . 

این خطاط برجسته كشورمان در اين باره اظهار كرد: گاهی به دلایلي از فعاليت در اين حوزه احساس پشیمانی و ندامت می‌کنم هر چند كه مزيت‌هايي هم داشته است.

وي در مورد ورود فرزندانش به اين عرصه نيز با بيان اين كه «هنر، نه!»، تاكيد كرد: هرچند فرزندانم علاقمند به یادگیری خوشنویسی هستند اما من به آنها كار نمي‌كنم و نمي‌خواهم به سمت آن بروند و می‌خواهم درس بخوانند چون پرداختن به هنر مستلزم تحمل مرارت‌هاي زيادي است و سال‌هاي بايد به تمرين بپردازند.

وی ادامه داد: هر چند یزد از دیرباز شهری صنعتی بوده است اما همیشه در تمام عرصه‌ها به ویژه هنر، افراد بزرگ و صاحب نامي را در آغوش خود پرورانده است ولي با اين وجود، بی‌توجهی مسئولان مربوطه به هنر و معنویات بسیار تاسف‌بار است . 

رهبران تبعیض قائل شدن مردم میان هنرمندان را بدترین واکنشی خواند كه مي‌تواند یک هنرمند را آزرده خاطر کند . 

وی با بیان این که هرگز برای شهرت به سمت هنر نرفته است، ادامه داد: هرگز برای پول و شهرت به سمت هنر نرفتم و صرفاً خوشنويسي را خاطر عشق به آن دنبال مي‌كنم.

رهبران در پايان با اكراه در مورد نام بردن از افتخاراتش در زمینه هنر خوشنویسی، بيان كرد: هرگز علاقه‌ای به نام بردن هیچ یک از آنها نداشته و ندارم ولي با اين وجود شش، هفت مرتبه در جشنواره‌هاي بين‌المللي و بيش از 10 مرتبه در جشنواره‌هاي خوشنويسي كشوري حائز رتبه برتر شده‌ام كه آخرين آنها فستيوال جهاني خوشنويسي الجزاير بود كه خوشنويسان زيادي از بيش از 25 كشور دنيا در آن حضور داشتند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار