کد خبر: ۶۰۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲ 05 May 2018
ایسنا نوشت: نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی تحلیل‌های فلج‌کننده باعث می‌شود تا برخی مسئولین نسبت به آینده پیش‌بینی درست نداشته باشند و کشور به لحاظ اقتصادی آسیب‌پذیر شود.
در راستای سلسله جلسات «دولت سایه» دو نشست تخصصی بررسی وضعیت ارز با حضور سعید جلیلی و جمعی از مسئولان سابق بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی برگزار شد و سعید جلیلی در یکی از این نشست‌ها گفت: هدف از تشکیل این جلسه بررسی مشکلات موجود در بازار ارز و ارائه راهکارهای تخصصی و عملیاتی به مسئولین جهت حل مشکل بازار ارز است.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: کسانی که به برکت مسئولیت‌های مختلف در نظام تجارب مختلف کسب کرده‌اند این تجارب را باید برای اخذ تصمیم درست در اختیار مسئولین فعلی بگذارند. از آنجایی که کشور در یک «جنگ اقتصادی» است لذا باید برای هر سناریوی دشمن یک برنامه از پیش فکر شده داشت. به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد با استفاده از ظرفیت‌های برجام و غیر برجام، ابزارهای اعمال فشار بر ایران را زیاد کند و به همین خاطر باید برای چنین فضایی حداکثر پیش‌بینی و آمادگی را داشت.
اهم اظهارات جلیلی به شرح زیر است:
* ۶ سال قبل نیز مانند امروز کشور با مشکل ارز مواجه بود که در آن زمان مجموعه تدابیری اندیشیده شد که با روی کار آمدن دولت یازدهم، بسیاری از این تجارب و تدابیر کنار گذاشته شد. البته این حق هر دولتی است که تدبیر قبل را کنار بگذارد اما متاسفانه جایگزین شایسته‌ای هم برای این تدابیر ارائه نشد.
امروز پس از ۵ سال از آغاز کار دولت یازدهم نه تنها شاهد ارائه راهکار جدیدی برای حل مشکلات این حوزه نیستیم بلکه شاهد بازگشت دیرهنگام و ناقص به برخی تدابیر گذشته هستیم.
* با شناسایی دقیق مشکلات فعلی باید تلاش کرد تا در آینده شبیه این مشکلات در بازار ارز تکرار نشود. نباید یک تصمیم به ظاهر اقتصادی در یک کشور کوچک، بازار ارز در ایران را دچار نوسان کند. باید آماده باشیم تا اثر این قبیل اقدامات را بر اقتصاد کشور در آینده به صفر برسانیم نه آن‌که غافلگیر شویم. امیدواریم با پیش‌بینی موارد مشابه در آینده، اقتصاد کشور مجددا غافلگیر نشود.
* اخیرا به نقل از یکی از مسئولین بیان شد که ۸ ماه است جلسات ستاد ویژه اقتصادی را تشکیل نداده‌اند! و حالا مجددا قصد برگزاری این جلسات را دارند که این نشان می‌دهد تحلیل‌های نادرست و خوش‌بینی‌های نابجا درباره رفتار دشمن تا چه اندازه غلبه داشته است. برخی تحلیل‌های فلج‌کننده باعث می‌شود تا برخی مسئولین نسبت به آینده پیش‌بینی درست نداشته باشند و کشور به لحاظ اقتصادی آسیب‌پذیر شود.
* مرداد ماه سال گذشته در یک نشست تخصصی پیرامون تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران - که تحت عنوان «کاتسا» تصویب شد - آثار این تحریم‌ها را در آینده بر اقتصاد کشور بیان کردم؛ مگر آن‌که مسئولان نسبت به آینده پیش‌بینی درست و اقدام لازم را از هم اکنون اتخاذ کنند اما متاسفانه در همان برهه برخی گفتند کاتسا اصلا تحریم جدیدی محسوب نمی‌شود و اثر خاصی هم بر اقتصاد ما نخواهد داشت! کاش آن حرف‌های‌شان درست بود اما همان‌ها چند ماه بعد حرف خود را پس گرفتند و متوجه شدند.
* دشمن دائم علیه ما در حال فعالیت است لذا بهترین کار این است تا یک توصیف صحیح و واقع‌بینانه از رفتارهای دشمن داشته باشیم و آن را صادقانه برای مردم نیز توضیح دهیم.
* اگر درک صحیح از جنگ اقتصادی علیه خود نداشته باشیم در آینده موفق نخواهیم شد، لذا باید همچون دوران دفاع مقدس یک تصویر واقعی از حجم رفتارهای دشمن علیه خود به مردم ارائه دهیم تا با کمک ملت و تقسیم کار بین آحاد مردم بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم. علاوه بر فهم درست رفتارهای دشمن و لزوم پیش‌بینی صحیح از آینده، باید موانع داخلی و سوءمدیریت‌ها را نیز برطرف کنیم و در عرصه اقتصاد یک هماهنگی و اتحاد کامل بین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور وجود داشته باشد تا بتوان بر مشکلات غلبه کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار