مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان موسوم به " لیلم " مرداد ماه سال جاری در مازندران برگزار می شود .
کد خبر: ۶۰۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 22 May 2018

به گزارش تابناک : احد جاودانی روز سه شنبه هدف از برگزاری این جشنواره ارتقاء جایگاه موسیقی بومی و معرفی هنرمندان این عرصه عنوان کرد و گفت : ویژگی متمایز جشنواره سوم افزوده شدن منظومه خوانی به بخش رقابتی است.
وی بدون اعلام مکان این جشنواره افزود : بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود که نام گروه‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.
جاودانی با بیان اینکه این جشنواره یکم تا پنجم مرداد در دو بخش رقابتی به صورت انفرادی و گروهی و جنبی برگزار می شود، ادامه داد : بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود که نام گروه‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران زمان ثبت نام متقاضیان را از امروز تا تاریخ 10 تیر ماه سال جاری اعلام کردو افزود : ثبت نام متقاضیان به صورت گروهی و انفرادی از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی lilemfest.ir انجام می شود . 
جاودانی تاکید کرد : هنرمندان و علاقه مندان باید پس ازثبت‌نام ، شماره‌ی پیگیری و نمونه‌ اجرای تصویریِ اثر در قالب DVD، با کیفیت مطلوب و بدون افکت صوتی و تزئینات استودیویی و قابل پخش به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.
وی همچنین گفت: این جشنواره در نظر دارد بر اساس اطلاعات هنرجویان ثبت‌نام شده در دبیرخانه‌ جشنواره، آموزشگاه‌های فعال در حوزه‌ پرورش هنرجویان موسیقی بومی و بهترین مدرسان را شناسایی و معرفی کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برپایی نمایشگاه ساخت سازهای بومی استان‌های البرزنشین و برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه‌ موسیقی بومی به عنوان برنامه‌های جنبی این جشنواره خبر داد.
سال گذشته نیز این جشنواره در چهار بخش رقابتی شامل گروه‌نوازی مازندرانی،تک‌نوازی سازهای بومی مازندران (دوتار، دسرکوتن، للـه‌وا، غرنه، کمانچه‌ی محلی، سرنا، لگن)،آواز محلی مازندرانی، بخش پژوهشی شامل مقالات پژوهشی در حوزه موسیقی بومی اقوام البرزنشین و غیررقابتی چون گروه‌نوازی استان‌های البرزنشین مازندران، گیلان، گلستان، سمنان و تهران برگزار شد.
گفتنی است این جشنواره درحالی سومین سال حیات خود را در مرداد ماه برگزار می کند که دومین دوره این جشنواره سال گذشته در آذر ماه برگزار شد .
لیلم در زبان ساکنان شمالی البرز به معنی زمین بایر و زمین تازه آباد که به حال خود رها شده است اما در نام گذاری به مراتع سرسبز و ییلاقی و دشت های کوهستانی رشته کوه های البرز لیلم گفته می شود . 
همچنین در مازندران مناطقی با پسوند و پیشوند لیلم وجود دارد می توان به اسمالیلم از توابع هزارجریب بهشهر ، دالیلم مرتعی در منطقه سوادکوه ، درویش لیلم از توابع بخش دودانگه ساری ، لیلم دشت از توابع بخش کنج افروز شهرستان بابل و دلیلم نام مرتعی در منطقه زیرآب به آلاشت اشاره کرد .
همچنین در استان های گلستان و گیلان نیز روستا و مراتعی با نام لیلم وجود دارد .

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار