در این بین چند نکته وجود داشت که برخی به عنوان ضعف و برخی هم به عنوان ابهام در این پرونده (حداقل در اذهان) ثبت و ضبط خواهد شد. نکات ضعفی مانند اطلاع رسانی های ضد و نقیض مسئولین به گونه ای که در روزهای اول این موضوع به شدت ملموس بود و باعث سردرگمی های عجیبی شده بود !
کد خبر: ۶۲۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 27 June 2018
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز 4 تیرماه و پس از گذشت حدود 4 ماه و 4 روز بالاخره عملیات جستجوی بقایای اجساد حادثه دنا خاتمه یافته اعلام شد تا علاوه بر آزاد شدن بخش زیادی از پتانسیل امدادی استان و کشور ، بار روانی وضعیت پیکر جانباختگان از ذهن خانواده های آنان و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد برداشته شود. اما در این بین چند نکته وجود داشت که برخی به عنوان ضعف و برخی هم به عنوان ابهام در این پرونده (حداقل در اذهان) ثبت و ضبط خواهد شد. نکات ضعفی مانند اطلاع رسانی های ضد و نقیض مسئولین به گونه ای که در روزهای اول این موضوع به شدت ملموس بود و باعث سردرگمی های عجیبی شده بود ! که البته با دخالت استانداری این موضوع تا حدود زیادی در استان بر طرف شد یا دخالت و مصاحبه های برخی مسئولین استان های دیگر که علاوه بر استان های هم جوار برخی استان های دیگر هم ادعاهای عجیب تری داشتند!(ادعای عجیب هلال احمر لرستان در خصوص امدادرسانی حادثه دنا ) و یا ابهاماتی مانند گزارش کارشناسی در خصوص عامل یا عوامل وقوع حادثه که برخی شک و شبه هایی در میان افکار عمومی ایجاد کرده است و یا ابهامی که مسئولین با مصاحبه های خود ایجاد کرده اند و آن هم نقش نیروهای مردمی در عملیات امداد و نجات است ! به گونه ای که واقعیات و گزارشات میدانی از نقش بسیار پررنگ مردم در امدادرسانی های پس از حادثه خبر می دهد اما در برخی مصاحبه های برخی مسئولین! از مردم به عنوان مشکلات عملیات امدادرسانی عنوان می شود!
ناسپاسی مسئولین!
اما پس از وقوع این حادثه اتفاقاتی مردمی در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد که نشان از اوج درک و فهم و نوع دوستی در میان مردم استان به خصوص مردم شهر سیسخت دارد. از صعود های بی نقص و کمک کوهنوردان این شهرستان در پیدا نمودن لاشه هواپیما و سپس جستجو و انتقال پیکر اجساد تا برنامه های تدارکاتی بی نظیر مردم این شهر و البته برگزاری برنامه های فرهنگی در گرامیداشت یاد جانباختگان و تسلی به بازماندگان این حادثه. که البته این جملات نمی تواند بیان کننده آن چیزی باشد که مردم استان از خود نشان دادند. اما متاسفانه در برهه هایی برخی مسئولین ناسپاسی کرده و حضور تیم های داوطلب مردمی در عملیات امدادی را به عنوان "مشکلات مردم برای امدادگران" اعلام کرده و می کنند! به عنوان مثال خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در روز نخست که لاشه هواپیما پیدا شد طی تماسی تلفنی با اولین افرادی(محلی) که بر روی لاشه هواپیما حاضر شدند گفتگو نمود که آن ها در شرایط سخت توانسته بودند خود را به محل برسانند. اما حال و پس از اعلام عملیات امداد و نجات ، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تشریح این عملیات به نکته ای اشاره کرده است که باید از آن به عنوان ناسپاسی برخی مسئولین یاد کرد!
مرتضی سلیمی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی از موانع پیش روی عملیات گفت: در طول این مدت ما نه تنها از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی متخصص مشکلی نداشتیم بلکه در شرایط خوبی بودیم و یکی از مشکلاتی که پیش روی ما بود" حضور نیروهای مردمی در روزهای اول بود که بدون هماهنگی وارد منطقه شدند و کار را کمی برای ما سخت کردند تا جایی که گاهی نیروهای ما مجبور به امدادرسانی به این افراد می‌شدند"!
البته در همان روزهای اول هم چنین ادعایی شد که با واکنش تند امدادگران مردمی مواجه شد و آن ها از این موضوع اعتراض داشتند و می گفتند ما سالانه این مسیرها را در بدترین شرایط جوی طی کرده و بدون از هر گونه مشکلی برمی گردیم و این سخنان نوعی ناسپاسی است.
 
گزارشی برای محک افکار عمومی
در حالی که گزارش نهایی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و پیش از این مسئولان گفته بودند در گزارش نهایی مقصری مشخص نشده و تنها مجموعه عوامل موثر در سقوط  در آن عنوان شده، اما یکی از سایت های وزارت راه، با قاطعیت علت سقوط هواپیما را خطای خلبان اعلام کرده است.
از آنجایی که در حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر، سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان یکی از متهمان مطرح است ،چنین به نظر می رسد مسئولان این سازمان قصد دارند، پیش از اعلام گزارش نهایی  به هر قیمتی خود را مبرا کنند  و خلبان هواپیمای ای تی آر را که خود نیز یکی از 66 جان باخته هواپیماست ،مقصر اعلام کنند بی آنکه بگویند دقیقا خطای خلبان چه بوده است.
مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری البته  دلایل کلی و مبهم دیگری از جمله  کیفیت، آموزش  و غیره را در این حادثه دخیل دانسته بی آنکه  ارتباط آنها را با حادثه بگوید.
حسن رضایی‌‌فر ادامه داده است:"گزارش نهایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به مسئولان قضایی و وزارت‌خانه‌ای ارسال شده و به دست مسئولان مربوطه رسیده است و باید خود مسئولان برای زمان اعلام این گزارش تصمیم بگیرند."که البته این اطلاع رسانی قطره چکانی و تلگرافی از حادثه ای  ملی که منجر به جان باختن 66 انسان ، تحمیل میلیاردها خسارت مالی به کشور و استان و تبعات عظیم روحی و روانی  شده ، هم خود جای سوال دارد و به نظر می رسد که هدف از انتشار چنین اخباری زمینه چینی برای  آماده کردن افکارعمومی برای  مقصر جلوه دادن خلبان است اتفاقی که پیش از این هم بارها رخ داده و همیشه هم با اینکه  اعلام نتایج تحقیقات پیرامون حوادث، منوط به بازگشایی و رمزگشایی جعبه سیاه بوده، اما نتیجه نهایی همواره یکسان بوده است؛ کسی که دستش از دنیا کوتاه است مقصر و خطاکار شده است.
هدف از انتشار این خبر ممکن است مقدمه چینی  برای معرفی یک مقصر ،  آماده سازی افکار عمومی برای یک گزارش و نتیجه دور از ذهن و یا به حاشیه راندن نتیجه نهایی در سایه خیر فعلی  باشد، اما باید گفت ابعاد این حادثه- با 66 جان باخته ای که هنوز بعد از چهار ماه حتی پیکرهایشان  هم پیدا نشده-  به اندازه ای بوده که  ارایه چنین  گزارشهایی توهین به شعور جامعه محسوب می شود . مردم انتظار دارند گزارش نهایی حادثه سقوط هواپیمای یاسوج – تهران با تمام جزئیات در اختیارشان قرار گیرد همانگونه که این غم را با تمام وجود لمس کرده اند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هر چند عملیات جستجو و گزارش عوامل وقوع این حادثه تلخ را باید خاتمه یافته تلقی کرد اما مسئولین استانی و کشوری باید به خود آمده و متوجه باشند که حوادث سخت تر این هم ممکن است در روزهای آینده یا سال های دیگر رخ دهد که در چنین شرایطی ، مرد عمل با مدیریت کارآمد آن چیزی است که می تواند تبعات منفی یک حادثه را به حداقل برساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار