کد خبر: ۶۳۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ 20 July 2018

 

 به گزارش سرویس تحلیلی تابناک ، شهرداری کرمان با توجه به خشکسالی آمده است با تدابیر ویژه در راستای مدیریت منابع آبی و لبیک به سخنان مسئولین کلان کشوری در جهت استفاده و بهره برداری از روش های آبیاری جدید ، همچون قطره ای و با در نظر داشت بحران آب فعلی دستورات اجرایی فوری برای حل مشکل هدر رفت آب اتخاذ نموده است ، که به عنوان نمونه می‌توان به استفاده کردن از روش‌های سنتی غرقابی این شهرداری اشاره نمود که باعث هدر رفت هرچه بیشتر آب می‌شود، تصویر بالا از چهار راه شهید موحدی امام جمعه کرمان است.

آبیاری قطره ای در نقاط مختلف شهر کرمان رفیوژ بلوارهای اصلی ، بزرگراه ها ، پارک ها سطح شهر مشاهده می‌گردد, اما ریشه سوء مدیریت مدیران اجرایی موجب گشته ، با توجه به شرایط تشنگی و بی آبی «بسیاری از جوی های خیابان ، پارک ها ، مثلثی چهار راه‌ها ، مثلثی میادین و بعضی از رفوژهای وسط» مثل جاده تهران و..... که دسترسی به آب ندارند از روش غرقابی برای آبیاری فضای سبز آنجا استفاده شود ، آیا مهندسین شهرداری کرمان اطلاع ندارند بهره بردن از این شیوه منسوخ شده و اشتباه است.

راه حل این بود اول یک منبع گذاشته میشود در محل هایی که به آب دسترسی ندارند و آن منبع به پمپ متصل میگشت و بدین شکل آبیاری قطره ای برقرار میگردد و آن منبع را هم مرتب توسط تانکرهای پمپ دار به آن آب می رسانند ، ضمن اینکه منبع بایستی دو متر بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد تا یک آبیاری قطره ای خوب و هدر رفت پایین آب با این هزینه کم را شاهد باشیم.

 قدم بعدی ، تانکرهای آب هستند که خیلی هدر رفت آبی دارند فقط به این دلیل که اتصالات آنها شامل لوله ها و شیرآلاتشان خراب است و چون بسیاری از این تانکرها شخصی می باشند ، اگر یک نظارت جزئی می‌بود و به این تانکرها تذکر داده می‌شود توسط شهرداری کرمان مبنی براینکه شیرآلات تانکرها را تعمیر کنند باعث می گشت ، زمانی که میخواهند با روش غرقابی آبیاری کنند درمحل موردنظر به فاصله هفت متر آب  باز نگذارند که روی زمین بریزد و آسفالت لغزنده گردد و در نتیجه باعث تصادف ماشین ها و هدر رفت چند برابری منابع آبی باشد ، بماند که زمان آب گیری این تانکرها تا چند کیلومتر خط آب ایجاد میکنند به طوری که اگر این مسیر آبی را دنبال کنید به خود تانکر می رسید و این نیز آبستن شکایت متعدد رانندگان سطح شهر و تصادفات بوده تا به امروز و حوادثی ناگواری را رقم زده است.

شهرداری و شورای شهر جای افراد فنی و متخصص است که نظارت مستمر به امور داشته باشند نه اینکه کار به جایی برسانند یک روزنامه نگار به آنها تذکر و راهکار فنی ارائه دهد و رسانه ها شرح وظایف و ایرادات آنها را منعکس کنند.

شورای شهر کرمان ، می تواند با بهره گیری از نخبگان بومی نقشه اجرای اصلاح شیوه های آبیاری، جایگزینی گونه های درختی و گیاهی کم آب بر به جای گونه های پر مصرف و استفاده از آب های خاکستری برای توسعه فضای سبز را در شهر کرمان ترسیم کند و این دست از برنامه ها و اقدامات را در دستور کار خود قرار دهد.

اگر ادارات و ارگان ها امروز در مدیریت منابع آبی دقت می داشتند ملت شاهد این نبودند که تأمین کسری بودجه با افزایش تعرفه آب و برق از گرده و جیب آنها تأمین شود.

 

 

انتهای پیام/ حسن عباسی روزنامه‌نگار

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار