کد خبر: ۶۳۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 04 August 2018

سد کمال صالح و لزوم احقاق حق لرستان

استان لرستان دارای منابع آب فراوان  در بخش مختلف این استان است  که  با وجود این منابع مهم و حیاتی ، بهره برداری مناسبی  در جهت  پیشرفت کشاورزی و اقتصاد و معیشت این استان نداشته است بطوری که در حدود 80 درصد  اراضی کشاورزی  لرستان به صورت دیم کشت می شود  که این یک واقعیت غم انگیز در این استان است .

منابع آب استان لرستان یا از طریق رودخانه هایی مثل سیمره و یا سزار به خارج استان می رود و یا با طرح هایی  همچون انتقال آب الیگودرز به قم (قمرود) به شهرهای در استان های قم و مرکزی منتقل می گردد  که در این میان یکی از این اجحاف ها که در حق مردم مظلوم لرستان صورت پذیرفته ساخت سد کمال صالح در نقطه مرزی استان لرستان و مرکزی  بر روی رود تیره از سرشاخه های مهم  دز است.

ماجرا از اين قرار است كه عمليات اجرايي سد سنگريزه اي مروک لرستان در سال 1382 در حدود 37 كيلومتري شمال غرب دورود و در بخش سيلاخور به كارفرمايي شركت آب منطقه اي لرستان با هدف ذخيره سازي سالانه 120 ميليون متر مكعب آب برای تأمين آب مورد نیاز حدود 10 هزار هكتار از اراضي دشت سيلاخور آغاز شد.

و اما دو سال بعد از شروع ساخت سد مروک؛ در سال 84 عمليات اجرايي سد سنگريزه اي كمال صالح نيز بر روي بخش علياي همان رودخانه تيره در فاصله حدود 74 كيلومتري جنوب غربي شهر اراك به كارفرمايي شركت آب منطقه اي استان مركزي با هدف تأمين آب شرب مورد نياز شهرهاي اراك؛ شازند و صنايع بزرگ منطقه براي افق 20 ساله - بدون هيچ اعتراض يا واكنشي از سوی مسئولان وقت لرستان - آغاز شد.

متولیان امر باید از همان روز به این موضوع می اندیشیدند که قرار است چگونه سد 130 میلیون مترمکعبی مروک در پایین دست سد 120 میلیون مترمکعبی کمال صالح پر شود این موضوع  همچنان به گره کور حوزه سدسازی لرستان تبدیل شده است، گرهی که به نظر می رسد قبل از آنکه به دست دستگاه قضایی سپرده شود باید با تدبیر مسئولان امر در وزارت نیرو باز شود.

ماجرای احداث دو سد کمال صالح و مروک بر روی یک رودخانه حکایتی است که هر روز بیشتر بیخ پیدا می کند تا سد کمال صالح در استان مرکزی آب را به روی سد مروک در لرستان ببندد . به رغم دسته گلی که در حوزه سدسازی کشورمان به آب داده شده و بر روی یک حوزه آبریز دو سد 120 میلیون مترمکعبی احداث شده است همچنان متولیان امر برای جمع کردن ماجرا و گره گشایی از مشکل به وجود آمده اقدامی نکرده اند..

در حال حاضر علاوه بر تامین آب شرب 14 میلیون مترمکعب از آب سد کمال صالح صرف پالایشگاه مرکزی می شود  و این در حالی است که پالایشگاه نسبت به محیط زیست و اراضی پایین دست در اولویت نیست و انتظار می رود حقابه لرستان برگردانده شود. که علاوه بر سهم 20 میلیون مترمکعبی که باید سد کمال صالح به عنوان حقابه به سد مروک بدهد باید سهم 10 میلیون مترمکعبی محیط زیست منطقه نیز اختصاص داده شود.

در حالی که دشت بزرگ سیلاخور در شهرستان دورود  و دشت  پهناور ازنا  که هردو در حوزه  سد مرووک و کمال صالح  قرار دارند  با خشکسالی و کمبود آب مواجه هستند آن وقت منابع آبی لرستان  در پشت سد کمال صالح ذخیره می شود و برای صنایع نفت و پتروشیمی و سایر بخش های استان مرکزی مصرف می گردد که این امر از دایره انصاف به دور است که حتی  بیشتر روستاهای دشت ازنا که به سد کمال صالح  نزدیک می باشند نیز با کمبود آب شرب مواجه هستند که این واقعیت می طلبد تا مسئولین امر در استان لرستان و وزارت نیرو فکر  اساسی برای  احیای حق بهره برداری استان لرستان از منابع  آبی خود داشته باشند و از اجحاف بیشتر در حق این مردم مظلوم جلوگیری شود.

نویسنده : حسن گرجی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
لرستان نماینده ندارد مسئول ندارد وگر نه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار