تقابل محیط بانان با متعرضان به محیط زیست در مازندران امسال به حدی افزایش یافته که در 9 ماهه منتهی به ماه دی این تقابل تنها در ارتباط با جلوگیری از شکار غیرقانونی به ضرب و شتم 7 محیط بان توسط شکارچیان متخلف ختم شده است .
کد خبر: ۶۷۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷ 20 October 2018

ایرنا ، علاوه بر این بررسی اخبار رسانه ها نشان می دهد که جلوگیری از قاچاق چوب نیز در 2 مورد به درگیری میان قاچاقچیان چوب و گارد حفاظتی جنگل انجامیده است .
افزایش حدود 50 درصدی درگیری میان متعرضان به محیط زیست با محیط بانان و جمع آوری ماهانه صدها قبضه سلاح شکاری و دهها لاشه حیوانات وحشی و پرندگان مهاجر از شکارچیان غیرقانونی از یک سو و بی اثری تلاش های شبانه روزی محیط بانان در مهار کشتار پرندگان مهاجر از سوی دیگر این پرسش را به وجود آورده است که مشکل کار در کجاست که هر ساله تعرض به محیط زیست در مازندران افزایش می یابد ؟
برخی از کارشناسان و دست اندرکاران حفاظت از محیط زیست ضعف قوانین موجود و طولانی شدن تعیین تکلیف پرونده شکارچیان متخلف در دستگاه قضائی را علت جری شدن متجاوزان به محیط زیست و تشدید تقابل آنان با محیط بانان می دانند.
قانون حفاظت از محیط زیست از 1335 در کشور تصویب و اجرائی شد ولی سوابق موجود نشان می دهد از آن زمان تاکنون 119 محیط بان در مناطق مختلف کشور جانشان را برای دفاع از محیط زیست از دست دادند و سه تا چهار برابر این تعداد نیز زخمی شدند.
تنها در هفته گذشته 2 محیط بان مازندرانی در درگیری با شکارچیان متخلف زخمی شدند و این در حالی بود که هنوز یک محیط بانی که اواسط ماه آذر زخمی شد ، از بیمارستان ترخیص نشده بود.
** طولانی بودن روند رسیدگی به پرونده
رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران ضعف قانونی و طولانی شدن رسیدگی به پرونده شکارچیان متخلف در دستگاه قضائی و بازدارنده نبودن احکام مجازات را دلیل اصلی جری شدن متخلفان و متعرضان به محیط زیست دانست .
طاهره فضیلت به خبرنگار ایرنا گفت که پرونده بعضی از موارد ضرب و شتم محیط بانان از یک سال پیش تاکنون در دادگاهها وجود دارد و به سرانجام نرسیده است و این روند طولانی شدن نیز جرات شکارچیان متخلف را برای ضرب و شتم محیط بانان افزایش می دهد.
** حمایت غیرمستقیم از متخلفان
رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران همچنین از حمایت غیرمستقیم افراد صاحب نفوذ از متخلفان به عنوان یک علت دیگر جری شدن متعرضان به محیط زیست یاد کرد و توضیح داد : عده ای با گره زدن غیرواقعی تخلفاتی مانند کشتار بی رویه پرندگان مهاجر به معیشت مردم محلی ، به صورت غیرمستقیم از شکارچیان غیرقانونی حمایت می کنند.
وی افزود : این افراد که به این نکته توجه ندارند که باید موضوع معیشت مردم محلی را از تخلف گسترده در شکار و کشتار پرندگان جدا کنند.
فضیلت تاکید کرد : باید برای حمایت از محیط زیست ، بحث تخلف در شکار و معیشت را از هم جدا کرد و با متخلفان این عرصه نیز بشدت برخورد شود.
وی خرید و فروش آزاد سلاح را هم از دیگر علل افزایش تخلف و تعرض به محیط زیست و کشتار پرندگان مهاجر دانست و گفت که باید برای این کار استانداردهائی تعریف شود و مجوز سلاح نیز بیش از استانداردهای رایج صادر نشود.
** تنهایی محیط زیست و محیط بان
مدیرکل محیط زیست مازندران هم گفت که در شرایط فعلی سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از مناطق تحت حفاظت در استان تنهاست و این وضعیت مهم ترین مشکل برای این مجموعه تلقی می شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با ایرنا افزود : این در حالی است که در حوزه زیست محیطی علاوه بر تشکل های مردمی باید تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی از جمله قوه مقننه و قضائیه به کمک ما بیایند و این حمایت در شرایط فعلی وجود ندارد.
وی توضیح داد: تنهایی محیط زیست و محیط بانان و تاخیر در برخورد با متخلفان موجب شده تا شکارچیان متخلف علاوه بر تعرض به محیط زیست و کشتار پرندگان و حیوانات کمیاب و نادر ، دست تعرض به سوی محیط بانان ما نیز دراز کنند .
ابراهیمی کارنامی با هشدار نسبت به تبعات تنها ماندن محیط بانان در برخورد با متخلفان ، گفت : این وضعیت اگر استمرار پیدا کند و چاره اساسی اندیشیده نشود ، پای محیط بانان ما را در برخورد با متخلفان سست می کند.
** بازار پرنده فروشی فریدونکنار ، آزمون مهم قانون
مدیرکل محیط زیست مازندران برخورد نکردن با شکارچیان متخلف و نبستن بازار غیر قانونی فروش پرندگان در فریدونکنار را ناشی از ضعف قانون در برخورد با متخلفان دانست و تاکید کرد : این که با وجود مصوبات ملی و استانی تاکنون متولیان امر جرات نکرده اند بازار پرنده فروشی فریدونکنار را ببندند ، ضربه جدی به حیثیت قانون است .
بازار پرنده فروشی فریدونکنار تنها بازار در نوع خود است که در چند سال اخیر به علت برخورد قانونی با شکارچیان غیرقانونی و قاچاقچیان لاشه و زنده پرندگان در استان های شمالی به بارانداز خرید و فروش غیرقانونی و محل کسب کشتارکنندگان پرندگان مهاجر تبدیل شده است .
مسئولان محلی ، استانی و ملی پیش از این در ماههای مهر و آبان از تعطیلی این بازار در ماه آذر خبر داده بودند و حتی در یک مورد زمان مشخص هم تعیین کردند ولی بازار همچنان با رونق بیشتر از قبل در حال فعالیت است .
شکارچیان متخلف روزانه صدها لاشه و زنده انواع پرندگان مهاجر از جمله پرندگان کمیاب و در حال انقراض را در این بازار به فروش می رسانند و چنان برخورد خشنی که در دو سال گذشته هیچ خبرنگاری موفق به عکاسی در این بازار نشده است .
هفته پیش پویشی با عنوان ' نه به کشتار پرندگان مهاجر ' با حضور دهها تن از دوستداران محیط زیست در مازندران با هدف تعطیل کردن این بازار شکل گرفت و اعضای پویش عازم فریدونکنار شدند ولی به علت پیش دستی شکارچیان متخلف حتی موفق نشدند با نماد و نشانه های پویش وارد شهر شوند.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : قانون باید حمایت بیشتری از محیط بانان و محیط زیست داشته باشد و با متخلفان به شدت برخورد کند.
وی افزود : اگر برخورد قانونی سریع با متخلفان محیط زیست صورت نگیرد ، محیط بانان ما نمی توانند در انجام وظیفه خود قوی عمل کنند.
ابراهیمی کارنامی در عین حال شدت گرفتن حفاظت از محیط زیست از سوی محیطبانان مازندرانی در مقایسه با سنوات گذشته را دلیل اصلی افزایش درگیری بین محیط بانان و شکارچیان متخلف در سال جاری دانست.
** ضعف نیروی انسانی محیط بانی
مدیرکل محیط زیست مازندران کم تعداد بودن محیط بانان را مشکل دیگری برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و گونه های جانوری تحت حمایت در این استان برشمرد.
بر اساس مقیاس های موجود ، هم اکنون نسبت محیط بانان استان به وسعت تحت مراقبت یک دوم کشور و یک سیزدهم استانداردهای جهانی است .
بر اساس استانداردهای جهانی برای هر یک هزار هکتار اراضی زیست محیطی یک محیط بان استخدام می شود ولی در مازندران هم اکنون برای هر 15 هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد.
بر اساس استاندارد ملی برای هر 6 هزار هکتار اراضی زیست محیطی در کشور یک محیط بان وجود دارد.
مازندران 2 میلیون و 300 هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می دهد.
این استان دارای 2 پارک ملی شامل پارک ملی کیاسر در منطقه کوهستانی مرکزی و پابند در منطقه کوهستانی شرق است.
این استان همچنین دارای پنج پناهگاه حیات وحش و 11 منطقه حفاظت شده ، است .
** تجهیزات قدیمی محیطبانان
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم قدیمی بودن تجهیزات محیط بانان را در قبال تجهیزات روز متخلفان محیط زیستی عامل اصلی دست درازی شکارچیان به سمت محیط بانان دانست .
علی محمد شاعری گفت : باید محیط بانان ما به تجهیزات روز حفاظت از محیط زیست همانند دوربین و اسلحه برخوردار شوند تا بتوانند با متخلفان به شدت برخورد کنند.
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود : در کنار تجهیزات مدرن برای محیط بانان و رفع مشکل معیشتی ، باید کارهای فرهنگی نیز در سطح جامعه برای افزایش میزان آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انجام شود تا آنها خودشان به حمایت از محیط زیست و محیط بانان بپردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار