کد خبر: ۶۸۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶ 05 December 2018

دبیر هنری فستیوال «آینه‌دار» در مراسم اختتامیه پنجمین دوره این فستیوال گفت: به باور شخصی من موسیقی جنسیت دارد. در ذهن من زن موجود زاینده و حیات‌بخش است. زن و زمین جان می‌بخشند و موسیقی هم این ویژگی را دارد.

به گزارش ایسنا، علی مغازه‌ای بیان کرد: حتی در موسیقی سازهایی وجود دارند که جنسیت دارند. برای مثال ساز قیچک در بلوچستان، زن و تنبورک، مرد است. اگرچه عاملان و ناقلان موسیقی در فستیوال‌ها مرد بوده‌اند اما در واقع آنها موسیقی را از زن گرفته‌اند. در حقیقت موسیقی خودش زن است.

 			 				 					هیچ مردی نمی‌تواند جای زن در موسیقی را پر کند

او با بیان اینکه در پنجمین دوره از فستیوال آینه‌دار در کنار مردان، زنانی حضور داشتند که در دوره قبل نبودند، اظهار کرد: در واقع مفهوم ثانویه چیزی جز فریاد بی‌صدای زنان موسیقیدان است.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: یکی از هویت‌مندانه‌ترین موسیقی‌های دنیا را ایران دارد و هر کجای جهان که موسیقی ایران را می‌شنوند، می‌شناسند. به عقیده من، امسال آینه‌دار، حقیقتی را آشکار کرد و آن جای خالی زن در موسیقی است. جای زن در موسیقی را هیچ مردی نمی‌تواند پر کند.

مغازه‌ای ابراز امیدواری کرد اتفاقی بیفتد که زنان ما فعال‌تر باشند.

آیین اختتامیه پنجمین فستیوال آینه‌دار با روایت دلدادگی نجمان از زبان عباس علاءالدین از روستای زیارت استان گلستان شروع شد؛ روایتی که با تصاویری از همسر این هنرمند که در حال بافت پرتیکه گلیم (صنایع دستی) این منطقه است، همراه شد.

سپس ویدئویی از اجراهای پنجمین دوره آینه‌دار به نمایش درآمد.

اجرای آواز چوپانی کی‌قباد میردار و بهمن سام دلیری همراه با تصاویری از چرای گوسفندان در منطقه دلیر و الیت مازندران، بخش دیگری از آیین اختتامیه پنجمین فستیوال آینه‌دار بود که شامگاه سه‌شنبه در تالار وحدت اجرا شد.

همچنین اجرای شادیانه‌های گوداری علی‌آباد کتول با حضور حسین بندگی نوازنده کمانچه، احمد نظری خواننده، نعمت اصلانی نوازنده دوتار، علیرضا شکارچی نوازنده ضرب حلبی و حسین خسروی نوازنده نی با استقبال حاضران در این مراسم مواجه شد.

در بخش اول مراسم تقدیر از پیشکسوتان موسیقی اقوام پنجمین فستیوال آینه‌دار، محمدرضا اصلانی - مستندساز، ارشد طهماسبی - موسیقی‌پژوه، علی ترابی - مدیرکل دفتر موسیقی و علی مغازه‌ای به روی صحنه رفتند و تندیس سرو آینه‌دار را به ۱۲ هنرمند این دوره، عباس علاءالدین، موسی ملک‌حسینی، علی‌اکبر اصلانی کتولی، درویشعلی خسروی، ذبیح‌الله پوربابا، رفیع رفیعی، غلامرضا امانی، منوچهر ویسانلو، حسین طیبی، ابوالحسن خوشرو، علی اکبرپور و علی‌اوسط کشت‌پرور اهدا کردند.

منوچهر ویسانلو نیز به دلیل بیماری همسرش نتوانست در این مراسم حاضر شود. همچنین تندیس زنده‌یاد حسین طیبی به پسرش ارسلان طیبی اهدا شد.

ابوالحسن خوشرو نیز که برای حضور در این مراسم، یک جلسه از شیمی‌درمانی‌اش را به تعویق انداخته بود، به درخواست مجری برنامه، رشید کاکاوند - گوینده رادیو، پشت میکروفن رفت و بیان کرد: از اینکه سرو را برای تندیس انتخاب کردید، متشکرم.

این هنرمند بعد از خواندن این شعر از سعدی «به سرو گفت کسی میوه‌ای نمی‌آری / جواب داد آزادگان تهی دستند»، قطعه‌ای آواز نیز اجرا کرد.

مجری برنامه بعد از اجرای او گفت: باید فیلم این اجرا را برای دیگر اهالی موسیقی فرستاد تا ببینند کسی که بیشتر از همه ناز دارد چه بی‌ناز برای همه خواند.

گروه بعدی که در این مراسم به روی صحنه رفتند اهالی مازندران بودند که آواها و ترانه‌های مردمی شالیزاری مازندران را با تشت‌زنی و رقص محلی اجرا کردند.

رئیس فستیوال آینه‌دار به عنوان سخنران بعدی این مراسم، گفت: بر آن هستیم که فستیوال آینه‌دار که آرشیومحور است و تمام تلاشش بر مستندکردن هنرمندان آیینی ایران است، در هشت دوره جغرافیایی پیمایش کند. امیدوارم در سه دوره آینده نیز بتوانیم مجموعه بزرگی از موسیقی و فرهنگ ایران را در قالب «هشت بهشت ایران» در اختیار علاقمندان این حوزه قرار دهیم.

احسان رسول‌اف اعلام کرد: دوستان من در تلاش هستند اجراهای هر دوره استادان موسیقی نواحی ایران را ثبت و ضبط تصویری و برای آینده نگهداری کنند. گروه اجرایی این فستیوال، بزرگ‌ترین افتخار خود را انجام پروژه آینه‌دار به عنوان افتخار فرهنگی یاد می‌کنند.

او ادامه داد: ما برای این می‌کوشیم که در غیاب آن چیزی که باید باشد و نیست، تکه‌ای از تاریخ فرهنگمان و آنچه که جلوی چشممان در حال از بین رفتن است را ثبت کنیم.

رئیس فستیوال آینه‌دار بیان کرد: بعد از گذشت پنج سال از برگزاری این فستیوال، سالن تالار وحدت که شاهد برنامه‌های بزرگ بوده، پر است و جای حسرت و دریغ است. امیدوارم حمایتتان از آینه‌دار ادامه یابد.

سپس درویشعلی خسروی بیدخوان (بیت‌خوان) به همراه نعمت اصلانی کتولی نوازنده نی به روی صحنه رفتند و دقایقی برای حاضران در سالن اجرا کردند.

در بخش دوم اهدای تندیس سرو ایرانی، سعید شریفیان (آهنگساز)، ابوالحسن خوشرو (مفاخر موسیقی مازندارن) و احسان رسول‌اف روی صحنه رفتند و از گیلان‌خان خوش‌نواز، اصغر ابراهیمی‌نژاد، صدیقه ماهوتی، حرمت یوسفی، زنده‌یاد عاشورپور، شاه‌خانم دنکو، کی‌قباد میردار، بهمن سام دلیری، جانعلی اکبریان، زنده‌یاد احمد محسن‌پور، هوشنگ منصوریان و اصغر عاشقی تقدیر کردند.

فرزندان زنده‌یاد عاشورپور، زنده‌یاد محسن‌پور و شاه‌خانم دنکو تندیس‌های سرو ایرانی را دریافت کردند.

علی‌اوسط کشت‌پرور نیز آخرین هنرمندی بود که روی صحنه تشت‌زنی کرد و آواز منطقه املش و اشکوارات را سر داد.

به این ترتیب، دفتر پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران که با تمرکز روی موسیقی شمال ایران (دامنه‌های شمالی البرز) و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان برگزار شد، بسته شد.

به گفته مجری مراسم، ششمین فستیوال آینه‌دار با تمرکز روی موسیقی بخش شمالی و جنوبی استان گلستان، مناطق ترکمن‌نشین، قزاق‌ها و خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

امید نعمتی، کیاوش صاحب‌نصب، رضا مهدوی، اعضای گروه دال، مهیار علیزاده و بهرام جمالی از دیگر مهمانان حاضر در مراسم اختتامیه بودند.

از جمله حاشیه‌های آیین پایانی فستیوال آینه‌دار، برخورد ناشایست حراست تالار وحدت با برخی از اهالی رسانه بود که در نهایت نیز به یکی از عکاسان خبری اجازه ورود داده نشد. همچنین با وجود خالی‌بودن صندلی طبقات دیگر تالار، برخی از مهمانان این مراسم در جایگاه خبرنگاران حاضر شده بودند که موجب اختلال در کار اهالی رسانه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار