کد خبر: ۶۸۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 10 December 2018

تابناک / مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به سهم ۳۰ درصدی گردشگری در تولید ناخالص داخلی این استان، گفت: در حال حاضر ۱۳۵ طرح گردشگری توسط بخش خصوصی در دست اجرا است.

شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان شامگاه یکشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی کشور جایگاه و سهم گردشگری اندک است، گفت : بعداز انقلاب اسلامی و در سال‌های اخیر برای نخستین بار تمامی مسئولان نظام براهمیت توجه به این صنعت تأکید کردند.

امیر انتخابی در ادامه به ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: امروز شاهد توجه سیاستگذاران به صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی کشور هستیم. به همت استاندار گیلان در سال جاری گردشگری محور توسعه این استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سهم ۳۰ درصدی گردشگری در تولید ناخالص داخلی استان گیلان، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی استانداری و میراث فرهنگی گیلان در دو سال آینده این سهم به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه به اقدامات صورت گرفته در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان اشاره، بیان کرد: در توسعه حوزه گردشگری ایجاد زیرساخت لازم بوده، ولی کافی نیست. در زمینه زیرساخت‌های گردشگری استان گیلان وضعیت مطلوبی داریم.

وی با اشاره به وجود ۲۰۸۴ تاسیسات گردشگری در استان گیلان، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۵ طرح گردشگری با حضور بخش خصوصی در استان گیلان در دست اجرا است. در زمینه طرح‌های بوم‌گردی نیز تاکنون ۵۳۰ طرح موافقت اصولی دریافته کرده و ۴۹ بهره‌برداری موقت نیز صادر شده است.

امیرانتخابی تأکید کرد: در زمینه اجرای طرح‌های بوم‌گردی با توجه به اینکه برای نخستین بار در استان در حال اجرای است موانع و چالش‌های وجود دارد که امیدواریم این موانع به حداقل برسد.

۷۹ مناطق نمونه گردشگری در استان گیلان
وی با اشاره به وجود ۷۹ مناطق نمونه گردشگری در استان گیلان، افزود: این مناطق در سال ۸۴ مصوب شده و طرح خوبی است، ولی متاسفانه امکان‌سنجی مناسبی در این زمینه در کشور به ویژه استان گیلان صورت نگرفته و وجود موانع و مشکلات بسیاری اعم از منابع طبیعی، اراضی ملی و یا مشکلات زیست محیطی سبب شده سرمایه گذاری در این حوزه با مشکل مواجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه استان گیلان با پیگیری نمایندگان و استانداری خواستار ارجاع این مصوبه به هیئت وزیران برای اصلاح و تفیض اختیار به استان شده است، اظهارکرد: در صورت موافقت با این موضوع در حوزه سرمایه‌گذاری تسهیل خواهد شد.

متاسفانه در این حوزه استان گیلان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌برداری از این پتانسیل انجام شده است
وی در ادامه با اشاره به توسعه گردشگری روستایی با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان گیلان، ادامه داد: متاسفانه در این حوزه استان گیلان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌برداری از این پتانسیل انجام شده است.

امیر انتخابی به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی و عدم وجود سیاست مناسب در این حوزه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بنده طرحی با عنوان اقتصاد گردشگری به جای اقتصادی نفتی ارائه داده‌ام که با توجه به مسئولیت در این استان به عنوان پایلود در گیلان در قالب برنامه‌های کوتامدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به گردشگری دریایی با توجه به دریای خزر و کشور‌های همسایه در استان گیلان، افزود: توسعه گردشگری دریایی و سرمایه‌گذاری در این حوزه تنها برای رونق و توسعه گردشگری داخلی است نه جذب گردشگر خارجی.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه اگر در زمینه گردشگری به دنبال ارزآوری هستیم باید به بخش‌های دیگر آن به ویژه فرهنگی توجه شود، بیان‌کرد: با توجه قوانین و حساسیتی‌هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد در حوزه گردشگری دریایی نمی‌توانیم به جذب گردشگر خارجی فکر کنیم.

وی با تأکید برلزوم توجه و تقویت گردشگری فرهنگی در استان گیلان برای جذب گردشگران خارجی و ارزآوری، تصریح‌کرد: باید تلاش کنیم تا با ثبت جهانی دو بنا تاریخی همانند شهرک تاریخی ماسوله و یا جنگل‌های هیرکانی در زمینه جذب گردشگری فرهنگی بستر‌های لازم را فراهم کنیم.

امیر انتخابی با اشاره به حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزود: نشست‌هایی با سه تن از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام و موانع سرمایه‌گذاری از دیدگاه این افراد مطرح شد که باید در راستای پیگیری و حل آن اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار